Akvarie-chassi, luftflöde och hjärnspöken

Permalänk
Medlem

Akvarie-chassi, luftflöde och hjärnspöken

Hej,

Ska bygga om min dator i något nytt chassi i samband med nytt grafikkort. Är inte ett ekonomiskt försvarbart beslut, men ska byta från luft till AIO-kylning och ett chassi där inte en slot för dvd-läsare tar upp 1/4 av fronten...

Har blivit såld på fishtank-looken, och hade fram till nyligen bestämt mig att plocka hem ett Antec C8.

Gillar det stilrena raka utseendet. Sedan lite ARGB i någon neutral färg för att lysa upp datorhörnan lite. 160mm fläktar i botten för ordentligt luftintag; köpa till billiga fläktar som extra luftintag eller utblås i sidan/toppen, beroende på vart jag väljer att sätta AIOn.

Vet dock att designen inte är optimal ur luftflödesperspektiv med tanke på sidoinflödet blåser rätt in i glaspanelen.
Nu stötte jag på APNX V1.

Den ligger i samma prisklass som Antec C8, fast känns spontant mindre premium på bilderna. Men vad vet jag.
Personligen är jag inte helt såld på designen, känns väldigt asymetriskt, i alla fall på bild. Men ur ett luftflödeperspektiv är detta, precis som NZXT H6, mer logiskt - att sidofläktarna fortfarande blåser åtminstone i rätt riktning.
Å andra sidan kommer jag behöva lägga åtskilliga fler hundralappar på fläktar, även om jag köper de allra billigaste tillsammans med någon fläkthubb.

Men akvarie-chassin, fishtanks, är ju populära och var och varannan chassitillverkare har minst en variant.
Är luftflödet på riktigt illa påverkat av det där 90-graders inblåset?
Förstås en subjektiv fråga, men är det så pass markant skillnad att det är värt att köpa en design man tycker mindre om för ett bättre luftflöde?

Och, några spontana åsikter om dessa två chassin?
Tack!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Skrivet av Mattedatten:

Hej,

Ska bygga om min dator i något nytt chassi i samband med nytt grafikkort. Är inte ett ekonomiskt försvarbart beslut, men ska byta från luft till AIO-kylning och ett chassi där inte en slot för dvd-läsare tar upp 1/4 av fronten...

Har blivit såld på fishtank-looken, och hade fram till nyligen bestämt mig att plocka hem ett Antec C8.
https://pricespy-75b8.kxcdn.com/product/standard/800/14424825.jpg

Gillar det stilrena raka utseendet. Sedan lite ARGB i någon neutral färg för att lysa upp datorhörnan lite. 160mm fläktar i botten för ordentligt luftintag; köpa till billiga fläktar som extra luftintag eller utblås i sidan/toppen, beroende på vart jag väljer att sätta AIOn.

Vet dock att designen inte är optimal ur luftflödesperspektiv med tanke på sidoinflödet blåser rätt in i glaspanelen.
Nu stötte jag på APNX V1.
https://csdam.net/digitalcontent/0/5905/59051983.jpg
Den ligger i samma prisklass som Antec C8, fast känns spontant mindre premium på bilderna. Men vad vet jag.
Personligen är jag inte helt såld på designen, känns väldigt asymetriskt, i alla fall på bild. Men ur ett luftflödeperspektiv är detta, precis som NZXT H6, mer logiskt - att sidofläktarna fortfarande blåser åtminstone i rätt riktning.
Å andra sidan kommer jag behöva lägga åtskilliga fler hundralappar på fläktar, även om jag köper de allra billigaste tillsammans med någon fläkthubb.

Men akvarie-chassin, fishtanks, är ju populära och var och varannan chassitillverkare har minst en variant.
Är luftflödet på riktigt illa påverkat av det där 90-graders inblåset?
Förstås en subjektiv fråga, men är det så pass markant skillnad att det är värt att köpa en design man tycker mindre om för ett bättre luftflöde?

Och, några spontana åsikter om dessa två chassin?
Tack!

Ärligt talat, jag tror inte du behöver oroa dig så mycket. Vad du än väljer kommer vara en stor förbättring jämfört med ditt nuvarande chassi.

Jag fattar att du fastnat för fishtank-looken, och Antec C8 ser riktigt stilrent ut. Visst, luftflödet kanske inte är optimalt eftersom sidofläktarna blåser rakt in i glaset, men det betyder inte att det är katastrofalt. Om du har bra fläktar i botten och sätter AIO:n i taket eller sidan borde det funka utan problem.

APNX V1 är kanske mer logiskt ur ett luftflödesperspektiv, men om du tycker designen är sådär, är det verkligen värt att kompromissa? Du ska ändå titta på den varje dag. Plus att du ändå behöver lägga extra pengar på fler fläktar, så prisskillnaden blir inte så stor i slutändan.

Min spontana åsikt? Gå på det du gillar bäst. Alla moderna chassin går att få till med rätt fläktplacering. Hellre något du verkligen gillar än att du sitter där om ett halvår och ångrar att du inte tog den du tyckte såg bäst ut. Luftflödet kommer vara tillräckligt bra oavsett.

Permalänk
Medlem

@Strikehard
Ligger nog något i det du säger, slänger man i fläktar över hela chassit kan där ju omöjligt vara "dåligt" luftflöde.

Tittade dessutom på ett par videor om APNX V1, och det känns väldigt budget. Med paneler som lätt böjs och öppna håligheter utan "grommets" som lämnar synliga hängande kablar.

Får en mer robust känsla av reviews på C8'an. Kanske blir där jag hamnar till slut trots allt.
Tack för input!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

@Strikehard
Ligger nog något i det du säger, slänger man i fläktar över hela chassit kan där ju omöjligt vara "dåligt" luftflöde.

Tittade dessutom på ett par videor om APNX V1, och det känns väldigt budget. Med paneler som lätt böjs och öppna håligheter utan "grommets" som lämnar synliga hängande kablar.

Får en mer robust känsla av reviews på C8'an. Kanske blir där jag hamnar till slut trots allt.
Tack för input!

Har du sneglat på Hyte Y60? Hade jag inte valt NV7, som jag har idag.. så hade jag nog funderat på någon i Hyte-serien.

Du kommer nog inte ha några problem med dåligt luftflöde, oavsett vilken du väljer. Kör på det chassi som får dig glad

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Har du sneglat på Hyte Y60? Hade jag inte valt NV7, som jag har idag.. så hade jag nog funderat på någon i Hyte-serien.

Du kommer nog inte ha några problem med dåligt luftflöde, oavsett vilken du väljer. Kör på det chassi som får dig glad

Har kikat en del på både Hyte Y60 och NZXT H6. Tyvärr har jag inte datorn på skrivbordet utan på en liten hylla ganska lågt ner. Försöker undvika chassin med I/O och startknapp i botten, för det blir väldigt långt ner i mitt fall. Ska man ändå köpa nytt, kan man ju försöka pricka flera bekvämligheter. Men tack för tipset, Hyte ser mycket mer städad ut än APNX V1.

Funderade också länge på Montech 95 Giga Pro Ultra Mega Super Duper Delux eller vad den heter, där är I/O och startknapp på sidan, vilket skulle kunna vara ok, men föredrar toppen som det är på Antec och APNX.

Tack i alla fall, jepp, låter klokt från er båda. Kanske inte ska övertänka vad som ger 1*C mer eller mindre, och i stället köpa det man vill ha. Eventuella problem går säkert att lösa med ännu fler fläktar!

Visa signatur