EU tvingar Apple att öppna Iphone ytterligare

Permalänk
Melding Plague

EU tvingar Apple att öppna Iphone ytterligare

Tillbehörstillverkare ska få tillgång till samma funktionalitet som Airpods och Apple Watch.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heja EU

Permalänk
Medlem

Om hårdvaran finns i hörlurarna ska dom ha samma funktioner som airpods. Helt rätt EU!

Permalänk
Medlem

Apple säger i ett uttalande som har delats med media att reglerna är ”dåliga för våra produkter och för våra europeiska användare försäljningssiffror”

Fixed it for you, Apple.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Apple säger i ett uttalande som har delats med media att reglerna är ”dåliga för våra produkter och för våra europeiska användare försäljningssiffror”

Fixed it for you, Apple.

Exakt! Girigaste företaget på planeten tellus!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänk om Apple plötsligt säljer stop och slutar sälja till EU. Enda sättet o få iPhones blir att importera haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Tänk om Apple plötsligt säljer stop och slutar sälja till EU. Enda sättet o få iPhones blir att importera haha

dom är aalldeles för giriga för att ens få upp den iden i huvudet

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk

Kanske dags för EU att börja utveckla egna produkter, så kan de designa dem hur de vill.

§1.7
Permalänk
Medlem

Trevligt. Då hoppas jag på att kunna få Siri att läsa upp notiser i intercom och andra enheter där Apple inte säljer motsvarande egna produkter.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Bra med mer öppna produkter, det ökar konkurrensen

Då får väl någon utveckla en sådan produkt? Eller har inte Google försökt det med Android? Och folk väljer ändå Apple en masse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Då får väl någon utveckla en sådan produkt? Eller har inte Google försökt det med Android? Och folk väljer ändå Apple en masse.

Det är svårt när Apple motarbetar att icke Apple enheter kan fungera på samma sätt som Apple enheter. Bara ta en smartklocka som exempel, eller NFC

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ang. parkoppling, så har jag satt upp en Shortcut som körs när jag skannar NFC:n på mina Sony WH-1000XM:or.

Välkomnar även ett öppnare iOS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Jag tror inte folk väljer Apple för att andra externa prylar fungerar sämre ihop med telefonen än Apples egna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av madcat1980:

Visst är Apple populära, men Android har ändå dryga 70% av marknaden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

”kommer fortsätta arbeta med EU-kommissionen för att hjälpa dem förstå vår oro för kundernas skull”, låter som att Apple delar kommunikationsavdelning med ICA. Jag är rätt övertygad om att absolut noll Apple-kunder är oroliga över detta.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Visst är Apple populära, men Android har ändå dryga 70% av marknaden.

Om du tittar på premiumsegmentet är det omvända siffror, och det är där pengarna finns.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Avstängd

Är det sant att man måste ha en iPhone för att kunna få ANC på deras high-end hörlurar?

Jag har en Samsung S22-Ultra, jag kommer inte att få ta del av ANC på ett par feta over-ear hörlurar från Apple?

Rätt sjukt att Apple får lov att lira så här, men å andra sidan.. konsolerna gör ungefär likadant, inte som om jag kan koppla en Xbox kontroll till PS5'an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Man kan alltid drömma....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halebopad:

Är det sant att man måste ha en iPhone för att kunna få ANC på deras high-end hörlurar?

Jag har en Samsung S22-Ultra, jag kommer inte att få ta del av ANC på ett par feta over-ear hörlurar från Apple?

Rätt sjukt att Apple får lov att lira så här, men å andra sidan.. konsolerna gör ungefär likadant, inte som om jag kan koppla en Xbox kontroll till PS5'an.

Samsung gör exakt samma sak med sina smartklockor, måste ha samsunglur för full funktionalitet. Uselt.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Bra att EU motarbetar dessa typer av proprietära trädgårdar.
Man undrar vad Trumpen kan tänkas göra, detta är ett tydligt bevis för hans tes att EU enbart existsterar för att lura USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halebopad:

konsolerna gör ungefär likadant, inte som om jag kan koppla en Xbox kontroll till PS5'an.

Det finns väl jättemånga tredjepartskontroller som har kan ha full funktionalitet på konsollerna, så jag tycker inte att det är samma sak riktigt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Jag tycker det är bra att det öppnas men då att det sker via något system så att det inte kan utnyttjas av dåliga aktörer. Apple har sitt eget ekosystem och att det utsätts för lite konkurrens är nog bra men samtidigt är det ju för mig som användare också därför jag har Apple. Jag vill ha ett system som fungerar bra, där jag vet att grunkor/program etc är testade. Mina Sony in-ear integrerar inte lika bra som apples hörlurar och byter inte över korrekt vid samtal etc.

Jag är gammal datoringenjör och tycker visst om att fippla med saker och gör det med min PC, men för jobbenheter så är Iphone och Macbook överlägset för mig (där jag inte behöver PC-specifik programvara). Har haft mängder av PC-laptops och det är alltid bios/drivrutiner/uppdateringar och krångel för att det inte stöds osv. Man måste lägga en hel del tid på underhåll. Hade Google telefon innan och brukar hjälpa många kollegor med deras Android telefoner. 90% backar inte upp sina appars innehåll, de förstår inte skillnaden mellan Google play store och de enskilda tillverkarnas appstores eller att de enskilda tillverkarna har olika egna konton (samsung account). Detta är Androids stora svaghet, återställning och säkerhetskopiering är så vitala funktioner och kostar massvis av pengar/tid om det brister. OBS funktionerna finns i de flesta Android telefoner men är för komplicerade att använda för en majoritet eller rättare sagt för komplicerade att sätta sig in i.

Permalänk
Medlem

Inte så insatt i detta, men borde detta inte gälla andra företag också exempelvis Jabra?
De har låst sin mjukvara för deras Bluetooth USB adaptrar, så enbart deras headset kan användas med dem.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Inte så insatt i detta, men borde detta inte gälla andra företag också exempelvis Jabra?
De har låst sin mjukvara för deras Bluetooth USB adaptrar, så enbart deras headset kan användas med dem.

Jag tror inte Jabra har samma monopolställning som Apple har dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Jabra faller väl ändå inte under DMA?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halebopad:

Har för mig att det är så, eller i alla fall för att styra ANCn, om nu Apple bara hade gjort ett par feta Over-ear lurar
Finns som nämnt dock gott om tredjeparts-kontroller till konsolerna med full funktion jämfört med tillverkarnas.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Google har en fungerande variant som faktiskt fungerar för tredjepart (att öppna case vid telefonen så dyker de upp direkt), och vad jag vet kan du oftast styra ANC på lurarna även på Apples telefoner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Man kan alltid drömma....

Jag gillar inte Apple och skulle aldrig betala en krona för någon av deras produkter. Men att bara ha Android på marknaden är dåligt för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det finns väl jättemånga tredjepartskontroller som har full funktionalitet på konsollerna, så jag tycker inte att det är samma sak riktigt.

Förstår inte varför du fick så många röster här, då det är delvis felaktig info enligt mig.

Visa mig den tredjepartkontroll som har all funktionalitet som Nintendo Switch Pro Controller har

Just Amiibo-scanner saknas i normalfall.

Detsamma lär gälla PS5-kontrollerna. Finns väl ingen tredjepartskontroll med samtliga funktioner?

Xbox har löst det hela genom hutlösa licenskostnader för att hålla konkurrenterna borta

Edit: Kör själv många handkontroller från tredjepart, då extremt få spel använder samtliga funktioner. Har exempelvis inget behov av att koppla in ett headset i handkontrollen.

Kan även tillägga att inga tredjepartskontroller går att uppdatera via Nintendo Switch vad jag vet.

På Xbox blir jag även hänvisad till tredjepartsappar för konfigurering av handkontrollerna.

Till Playstation har jag bara numera originalkontrollers.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett sidospår som bröt mot §1.7 och avvek alldeles för mycket från trådens ämne.
Har man åsikter på detta går det bra att använda kontaktformuläret

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord