Hjälp! Jag ska bygga en dator för första gången på 13 år. Användningsområde är 80% gaming och 20% bildredigering.
Har ett Fractal North (vit mesh) och ett ASUS GeForce RTX 5070 Ti 16GB Prime OC. Är rätt säker på att jag kommer införskaffa ett 9800X3D som processor. Nu behöver jag hjälp med att välja matchande delar. Mitt största orosmoment är nog moderkortet, där det känns som att det finns väldigt mkt man behöver ha kunskap om för att inte gå i någon fallucka.
Bör man satsa på något som har PCI-5 även för grafikkortet? Mitt grafikkort stödjer ju det, även om det nog inte behövs rent prestandamässigt. Men, om det inte kostar mkt mer så är det väl rimligt eftersom man kanske uppgraderar GPU i framtiden? Vissa moderkort verkar "dela lanes" så att man inte kan använda mer än en PCI-5 med full prestanda, trots att där finns flera. Wifi och bluetooth vill jag ha.
Vidare verkar vissa moderkort ha kompabilitetsproblem med olika minnen eller processorer - något som verkar svårt att veta på förhand? Moderkort är för mig den största djungeln...
Skulle gärna ta emot lite hjälp med att hitta delar som matchar och ger bra prestanda för pengen.