Hej Pitr och andra intresserade!
Det var ett avancerat svar, hänger inte riktigt med men skall försöka besvara dina frågor.
Vi har som sagt fiber in med 100/100 Mbit/s, nytt sedan 2016 i hus byggt 2015. Fiber in till nybytt "tjänstefördelare" (för ca 3 veckor sedan, ingen bättring) som skickar ut signalen till husets rumskontakter. Därifrån ansluts med ethernetkontakt (tror jag den heter) direkt till Allentes nyinköpta (år 2019) TV-box "Allente1". Från Allente1-boxen till "TV-lådan" via HDMI-kabel. Från TV-lådan (som egentligen är själva TV:n) går sedan en genomskinlig fiber/ljuskabel upp till själva TV-skärmen på väggen (har en 65" Smart Frame-TV).
Har ytterligare ett ethernetuttag i vardagsrummet, varav en separat kabel därifrån går till Routern RT-AX55 wifi 6 (nyköpt 2022) med fyra antenner (är placerad ovanpå TV-lådan i samma skåp i TV-bänken under TV-skärmen). Routern sänder signalen från antennerna in till TV-lådan via en trådlös wifi-signal. Det pixlar alltså från båda dessa sändningar, vid direktsändning av SVT-program som playprogram via routern/wifi. Därmed känns det som att störningarna kommer INNAN "Tjänstefördelaren" som tar emot TV-signalen till huset. Servicepersonal trodde att störningarna kan komma TIDIGARE i fibertråden innan de hamnar i deras "stationer"... men å andra sidan borde ju då alla få störningar i vårt bostadsområde, vilket inte är fallet. Att Allente1-boxen och routern står ovanpå varandra stör inte, då vi haft routern tidigare i annat rum och trots detta haft samma typ av störningar/pixlingar.
Vår internet-leverantör är GLOBEL CONECT (tidigare Open Universe, via Kungsbacka fibernät). Transtema och PM-Telecom är nog deras underleverantörer för reparation/service på fältet, gissar jag.
Ang 230-volt, så har jag bara en kontakt i väggen till en lös fördelare med flera strömuttag, från denna är alla tre strömuttag kopplade, till TV-lådan 230V, till Allente1-boxen 12 v och routern 12 v. Skulle strömspikar på 230 V systemet förekomma drabbar det ju alla tre enheterna samtidigt... inget vi märker på andra enheter i huset. Men just TV-rutan kanske är det mest känsliga stället...
Kan nämna att efter Transtemas byte av vissa komponenter på linjen/fältet, uppstod en annan typ av pixling (istället för en mindre del av bildrutan), blev vid ett tillfälle HELA TV-rutan med flera vågrätta ca 1 dm breda fält som förskjöts parallellt i sidled under varsina håll under ca 2 sek, upphörde därefter och bilden återkom med sin perfekta kanonskärpa resten av kvällen. Nu har det dock varit pixelfritt i tre dagar, men återkommer troligen igen längre fram? Ingen verkar bli klok på VARIFRÅN dessa pixlingar kommer? Kan det ligga i "smart-TV:n" tro?
Not: Igår upptäckte jag på vårt gym (som har tre TV-apparater uppsatta) att en av dessa var konstant full av pixlingar så bilden gick inte att se! På en annan TV-skärm där samma program gick med SVT1, var bilden korrekt! Intressant! Jag frågade personalen varför det blev så... "Vi får göra en omstart då" blev svaret. Det gjordes en omstart och därefter blev bilden korrekt!! Märkligt igen! De sa att alla deras TV-apparater är kopplade till parabolantenn och den som pixlade var den nyaste TV:n, "det är en Smart-TV"...! Men den tidigare 55" TV:n vi hade, var ingen Smart-TV och den hade ändå samma pixelfel, så felet kan ju inte hänga på vår nya 65" (inköpt 2024) Smart-TV...?