Klippa av PSU -> SATA-kablar?

Permalänk

Klippa av PSU -> SATA-kablar?

Jag har köpt ett helt nytt modulärt Corsair PSU (RM850x) men i mitt nya bygge har jag endast 2 stycken SATA-diskar.

De medföljande 2st kablarna med 4st SATA-strömpluggar vardera är alltså onödigt bulkiga och tar upp för mycket plats.

Hade jag kunnat klippa av de två sista oanvända kontakterna och typ sätta lite eltejp runt eller något liknande?

Letar alltså efter en snabb och enkel lösning där jag kan få bort 2 av 4 SATA-strömkontakter från Corsair-PSU:t.

Tacksam för hjälp så att jag inte gör något dumt och kortsluter hela datorn.

Permalänk
Medlem

Varför köpte du inte ett modulärt agg så hade du inte haft detta problem?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ja det går utmärkt, har gjort liknande flera gånger! Dock om man behöver fråga när det gäller el så är det förmodligen som så att det är något man inte bör göra själv.

Kan va värt att köpa en ny sata kabel med bara två kontakter.

Skrivet av Dax:

Jo för sata kablarna kommer oftast med 4 sata kontakter per kabel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Jag har köpt ett helt nytt Corsair PSU men i mitt nya bygge har jag endast 2 stycken SATA-diskar.

De medföljande 2st kablarna med 4st SATA-strömpluggar vardera är alltså onödigt bulkiga och tar upp för mycket plats.

Hade jag kunnat klippa av de två sista och typ sätta lite eltejp runt eller något liknande?

Letar alltså efter en snabb och enkel lösning där jag kan få bort 2 av 4 SATA-strömkontakter från Corsair-PSU:t.

Det går bra att bara klippa av de du inte använder.
Antingen tejpa eller som jag har gjort många gånger förr, klippa av så nära den sist använda kontakten som möjligt och låt det bara vara

Permalänk
Medlem

Glöm inte att dra ut 230-kabeln innan och vänta gärna någon minut innan du gör ”klippet”…

Permalänk
Skrivet av Dax:

Det är modulärt och det har ingenting med min frågeställning att göra..?

Skrivet av norrby89:

Ja det går utmärkt, har gjort liknande flera gånger! Dock om man behöver fråga när det gäller el så är det förmodligen som så att det är något man inte bör göra själv.

Kan va värt att köpa en ny sata kabel med bara två kontakter.

Jo för sata kablarna kommer oftast med 4 sata kontakter per kabel.

Äsch, hur farligt kan det vara att knipsa av lite SATA-strömkabel. Jag tänker ju inte be en elektriker om hjälp med detta.

Om du vet vart man kan hitta en sån kabel med "Type 4" och 2st SATA-strömkontakter så tar jag tacksamt emot tips. Har inte lyckats hitta något som ser seriöst ut.

Tack för svar hursomhelst!

Skrivet av jensvo:

Det går bra att bara klippa av de du inte använder.
Antingen tejpa eller som jag har gjort många gånger förr, klippa av så nära den sist använda kontakten som möjligt och låt det bara vara

Tack för svar. Jag ska prova att knipsa lite. Är lite orolig över att inte tejpa om de exponerade kablarna skulle röra vid metallsidan av chassit och kortsluta något, men det kanske inte är något risk. Vet ej?

Permalänk
Medlem

Göms inte kablarna i bak av chassit så du kan gömma dem?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Alternativt ta ett buntband och rulla ihop kabeln för framtida bruk.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Det är modulärt och det har ingenting med min frågeställning att göra..?

Äsch, hur farligt kan det vara att knipsa av lite SATA-strömkabel. Jag tänker ju inte be en elektriker om hjälp med detta.

Om du vet vart man kan hitta en sån kabel med "Type 4" och 2st SATA-strömkontakter så tar jag tacksamt emot tips. Har inte lyckats hitta något som ser seriöst ut.

Tack för svar hursomhelst!

Tack för svar. Jag ska prova att knipsa lite. Är lite orolig över att inte tejpa om de exponerade kablarna skulle röra vid metallsidan av chassit och kortsluta något, men det kanske inte är något risk. Vet ej?

Cablemods?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Cablemods?

Hade du kunnat länka till den typen av sladd jag letar efter?

Skrivet av Swedishchef_90:

Göms inte kablarna i bak av chassit så du kan gömma dem?

Skrivet av Dax:

Alternativt ta ett buntband och rulla ihop kabeln för framtida bruk.

Det är ett väldigt kompakt chassi så det finns begränsat med plats där bak.

Känns dessutom bättre att få bort det som inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Det är ett väldigt kompakt chassi så det finns begränsat med plats där bak.

Känns dessutom bättre att få bort det som inte används.

Kan omöjligt vara så tajt att du inte kan gömma 2x sata kontakter? Då tejpa kontakterna inte är mycket mindre utrymmes krävande...

Men gör som du vill, men inget chassi som är över 8L är speciellt tajt om man förstår hur man inte korsar och tänker till

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Kan omöjligt vara så tajt att du inte kan gömma 2x sata kontakter? Då tejpa kontakterna inte är mycket mindre utrymmes krävande...

Men gör som du vill, men inget chassi som är över 8L är speciellt tajt om man förstår hur man inte korsar och tänker till

Ser inte problemet. Varför kan du inte hålla dig till ämnet?

Jag frågade om det går att knipsa av oönskade delar av sladden. Det är vad tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Jag frågade om det går att knipsa av oönskade delar av sladden. Det är vad tråden handlar om.

Jag håller mig till tråden och avråder dig att göra något onödigt då det 100% inte behövs.
Dels försvinner garantin på psu om du skulle få strul.

Får man plats med sata diskar så kan man gömma kablarna utan problem i ett chassi.

Sen får du göra vad du vill med den informationen du får.
Sen att du inte tycker om svaret i diskussionen får vara upptill dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till tråden och avråder dig att göra något onödigt då det 100% inte behövs.
Dels försvinner garantin på psu om du skulle få strul.

Får man plats med sata diskar så kan man gömma kablarna utan problem i ett chassi.

Sen får du göra vad du vill med den informationen du får.
Sen att du inte tycker om svaret i diskussionen får vara upptill dig.

Hade 2st 2.5" i mitt Dan A4.

Men åter till topic, antingen knipsa själv eller beställa en måttanpassad kabel från cablemod, viktigt att skriva rätt märke och modell av PSU
https://store.cablemod.com/configurator/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hade 2st 2.5" i mitt Dan A4.

Men åter till topic, antingen knipsa själv eller beställa en måttanpassad kabel från cablemod, viktigt att skriva rätt märke och modell av PSU
https://store.cablemod.com/configurator/

Och är det omöjligt att få plats? Ser ut som det är gott om plats under psu för den som förstår hur man bunta kablar.
Sen är den en sub 8L chassi vilket jag sade kan vara ett problem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och är det omöjligt att få plats? Ser ut som det är gott om plats under psu för den som förstår hur man bunta kablar.
Sen är den en sub 8L chassi vilket jag sade kan vara ett problem...

Ingenting är omöjligt men det blev betydligt snyggare med en custom kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Jag har köpt ett helt nytt modulärt Corsair PSU (RM850x) men i mitt nya bygge har jag endast 2 stycken SATA-diskar.

Hade jag kunnat klippa av de två sista oanvända kontakterna och typ sätta lite eltejp runt eller något liknande?

Detta faller under kategorin Ghetto-mods och är 100% på egen risk och garanti är void.
Om du inte vill lägga pengar på att göra en custom kabel.

Kör på om du vill.
Absolut risk för kortslutning eller strömförande chassi. Eller skadade komponenter (märkbart eller mindre märkbart).
Du är uppenbarligen redan medveten om risk så om något sker så får man stå där med dumstruten 😁

Är det viktigt för dig och inte vågar riskera Ghetto-mods så köp en kabel.

Klippi klippi!

P.S. Att terminera är ett tips D.S.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Detta faller under kategorin Ghetto-mods och är 100% på egen risk och garanti är void.
Om du inte vill lägga pengar på att göra en custom kabel.

Kör på om du vill.
Absolut risk för kortslutning eller strömförande chassi. Eller skadade komponenter (märkbart eller mindre märkbart).
Du är uppenbarligen redan medveten om risk så om något sker så får man stå där med dumstruten 😁

Är det viktigt för dig och inte vågar riskera Ghetto-mods så köp en kabel.

Klippi klippi!

P.S. Att terminera är ett tips D.S.

Garantin påverkas ju givetvis inte om jag klipper i en av kablarna som medföljer ett modulärt chassi. Ingen vet om att det hänt.

Permalänk
Medlem

Finns väl lite lösningar om man ska vara överdrivet försiktig. Klipp av kontakterna du vill ha bort en bit ifrån så du har lite kabel över. Sätt sedan dit krympslang över vardera kabeltråd.

Ett annat förslag, klipp av precis vid intill kontakten du vill ha kvar och täck med smältlim.

Ska du använda el-tejp så får du hitta någon tejp som har hög kvalitet och som tål värme. Skulle du t.ex använda Biltemas el-tejp så kommer den att lossna efter en vecka/månad.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Finns väl lite lösningar om man ska vara överdrivet försiktig. Klipp av kontakterna du vill ha bort en bit ifrån så du har lite kabel över. Sätt sedan dit krympslang över vardera kabeltråd.

Ett annat förslag, klipp av precis vid intill kontakten du vill ha kvar och täck med smältlim.

Ska du använda el-tejp så får du hitta någon tejp som har hög kvalitet och som tål värme. Skulle du t.ex använda Biltemas el-tejp så kommer den att lossna efter en vecka/månad.

Tack för det bästa tipset hittills - utan några dömande kommentarer dessutom. Guldstjärna! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Garantin påverkas ju givetvis inte om jag klipper i en av kablarna som medföljer ett modulärt chassi. Ingen vet om att det hänt.

Av vad jag har läst så brukar de kräva att alla kablar ska följa med om man behöver skicka tillbaka nätagget för reparation.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Tack för det bästa tipset hittills - utan några dömande kommentarer dessutom. Guldstjärna! <3

Smätlimsmetoden är nog vad jag skulle använt mig av om jag hade gjort det.

Jag har ett lika dant nätagg som du (fast 650x) och jag håller med om att kablarna är bulkiga. Tanken slog mig själv att klippa bort, men beslutade mig för att bulla in överflödet där det fick plats istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Självklart påverkar moddade kablar vid garantin då allt skall med tillbaka, om kabeln är ändrat blir garantin nekad.
Notera jag skriver garanti och inte reklamation, då garantin är avsevärt längre än reklamationsrätten.

Sen är smältlim helt ok lösning som någon nämnde men äger du inte det så är det nästan billigare att köpa en kortare kabel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen är smältlim helt ok lösning som någon nämnde men äger du inte det så är det nästan billigare att köpa en kortare kabel

Njae: https://www.biltema.se/bygg/lim/limpistoler/limpistol-gg70-20...
Beror såklart på om TS har Biltema nära sig.

Cablemod tar ca 170:- plus eventuell frakt (Om jag gjorde rätt i deras configurator). Fördelen här är ju att garantin kommer fortsätta gälla. Eftersom nätagget kostar runt 2000:- så är ju en kabel från cablemod en billig försäkring.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Njae: https://www.biltema.se/bygg/lim/limpistoler/limpistol-gg70-20...
Beror såklart på om TS har Biltema nära sig.

Cablemod tar ca 170:- plus eventuell frakt (Om jag gjorde rätt i deras configurator). Fördelen här är ju att garantin kommer fortsätta gälla. Eftersom nätagget kostar runt 2000:- så är ju en kabel från cablemod en billig försäkring.

Cirka 400 spänn blir det med frakt för en kabeljävel. Nätagget kostade 1.700 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

XY-problematiken. Det är många här på forumet som frågar efter X när de egentligen har problem med Y. Att fritt "spåna" fram ideer är aldrig fel och ger ofta nya ingångsvinklar till de som söker hjälp här. Du har ju med denna fråga tydligt visat att du inte ens vågar knipsa av en elkabel, så då försöker vi ge dig allehanda feedback som kan rädda dig från att göra något ogenomtänkt.

Mitt råd, om du nu absolut måste förstöra SATA-elkabeln, är att isolera ordentligt! Om du klipper kort, oisolerat, så är det en olycka i vardandes och ett alldeles huvudlöst sätt att respektera el/elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Cirka 400 spänn blir det med frakt för en kabeljävel. Nätagget kostade 1.700 kr.

Du får ta den kostnaden nu, eller om du klipper, någon gång under kommande 10 åren om du då skulle behöva ytterligare en sata-anslutning i framtiden (Disk/RGB/annat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Du får ta den kostnaden nu, eller om du klipper, någon gång under kommande 10 åren om du då skulle behöva ytterligare en sata-anslutning i framtiden (Disk/RGB/annat).

Det medföljer alltid minst 2 kablar med 4 kontakter, skulle han behöva koppla in flera saker i framtiden kan han bara byta till en annan kabel.

@siXpounder Klipp, glöm saken och gå vidare säger jag av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Har samma märke men rm1000x från 2021 tror jag och dom kablarna är ett helvete att få plats med i ett NV5, eller vilket chassi som helst. Jag har klippt av min Sata och molex för det gick verkligen inte att trycka in skiten tillsammans med 3st pcie med Daisy chain på varje samt den tjockaste 24pin Atx mänskligheten har skådat.
Var seriöst inne på att köpa nya sleevade type 4 kablar m n det kostar nästan lika mycket som ett nytt nätagg eftersom jag behöver 3st pcie.

Klipp på bara. Men som andra har sagt, se till att inget kortsluts.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Det medföljer alltid minst 2 kablar med 4 kontakter, skulle han behöva koppla in flera saker i framtiden kan han bara byta till en annan kabel.

@siXpounder Klipp, glöm saken och gå vidare säger jag av egen erfarenhet.

Ny syftades det på garanti som inte gäller, inte brist på uttag

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM