Permalänk
Medlem

9800X3D nybygge med höga temps

Inte kört AMD på drygt 15 år, men lockelsen att uppgradera min trotjänare med I9 9900k och RTX 3060 TI blev för stor i och med AMDs lyckade RX 9700 XT. Kör primärt Linux också så AMD grafikkort med driverutiner inkluderat i kerneln lockar. Men nu till saken...

Dessa temperaturer redan efter några minuter Cinebench 2024 känns orimligt höga. Mitt case är Fractal Torrent Compact med medföljande fläktar. Moderkort Asus B850 TUF. Processor kylaren Thermalright Phantom Spirit 120 EVO med Thermal Grizzly Kryonaut pasta. Jag har testat göra om pastan en gång redan, och då använt den medföljande "spatulan" för att få det att täcka hela ytan så bra som möjligt. Kylaren jag använder i mitt gamla bygge är NZXT Kraken X61 280mm och enligt vad jag läst på så borde denna luftkylare vara minst i samma klass, men min allmänt känt svårkylda I9a uppnår alldrig liknande temperaturer.

I BIOS har jag endast aktiverat AMDs EXPO profil och testat Curve Optimizer -30 (som använts under detta stresstest), vilket borde ha sänkt temperaturerna märkbart enligt vad jag läst.

Här också en bild som visar vad idle ligger på

Permalänk
Medlem

Vad ligger tempen på vid spel? Känns som du eventuellt fått ett måndagsexemplar om du nu kontrollerat att kylaren sitter som den ska. Har du provat med annan kylare?

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Har inte provat nån annan kylare. En annan tanke, är det värt att pröva Thermalrights egen pasta som kom med kylaren? Har bara testat lite Dirt 2 och Far Cry 5 ännu och då tycktes temperaturen ligga kring 60-70. Återkommer med mera resultat då jag hunnit testa lite utförligare, senare idag. Har annars både chassi och cpu kylare inställt på Turbo i BIOS.

Permalänk
Medlem

Cinebench är ju till för att stressa cpu'n till max, så att man får väldigt hög temp där, är inte så konstigt. Jag vill också minnas att detta va ett samtalsämne redan vid 7000 serien och att Amd gick ut och förklarade att dom är gjorda för att operera i dessa temps.

Men jag testade min 7900x nu. Jag har en 360mm aio kylare. Jag har den låst på 1020 rpm, bra kylning/ljudnivå då. Min ccd1 gick upp till 91,3c max. Sen testade jag att köra max 1900rpm och då fick jag 89,5c som max.

ccd2 va några grader svalare under båda testerna.

Så jag tror inte det där är konstigt alls.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Hej grattis till den nya PC !

Helt normalt, hade samma när jag hade asus moderkort,observera att totalt CPU power under max load med cinebench hade du på 148w, 9800x3d ligger på ca 120w utan OC som default och ca 150w med OC.
Även om du inte har överklockat själv har din motherboard gjorde det, många mobo kör överclocknign på deras (default) inte minst asus.
Leta efter inställning som heter asus CPU enhance eller kanske det ligger under PBO som är på när det är I default eller dylikt, stänga av det alltså från default till av.

Om PBO är på kommer det att överclock CPU som forklarar tempen och power på 150w.

Permalänk
Medlem

Tack för bra input!

Körde några benchmark runs med Far Cry 5:s inbyggda verktyg och fick detta resultat. Alltså kanske inget att oroa sig över? Lite märkligt höga temperaturer tänker jag mig endå i och med att denna kylare vad jag förstått borde vara god för 200+ W, men kanske något jag missuppfattat? Tänker oavsett köpa ett 120 mm fläkt som utsug eftersom Torrent Compact sagnar en sådan.

Permalänk
Medlem

Har 89-92 grader på min i ett Lian Li A4-H2O, stressade iof i OCCT. - 30 pbo verkar stabilt, vid - 20 så toppade den konstant ut på 95 grader.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerutis:

Har 89-92 grader på min i ett Lian Li A4-H2O, stressade iof i OCCT. - 30 pbo verkar stabilt, vid - 20 så toppade den konstant ut på 95 grader.

Låter ju i linje med mig. Vilken kylare har du?

Permalänk
Medlem

240 aio från EK nån slim variant.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa den kylaren du har först, men valde deepcool assassin IV istället. Detta är mina temps i cinebench r23 med specarna i signaturen. Jag har allt satt på silent operation i armoury crate med lite tweak för att få systemet lite tystare.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||

Permalänk
Medlem

Som någon nämnde tidigare är 7000- och 9000-serien gjorda för att köras i 95c. Beroende på inställningar på moderkortet så kommer den eventuellt bara fortsätta boosta clocken tills du når 95C. Så länge inte idle temps är helt off och att den når högra temps när man knappt belastar är det ingen fara alls. Du har ju bra temps i Far Cry-benchmarken, så allt ser bra ut i min mening.

Permalänk

Jag har D15 och i CPU krävande spel så toppar min 89c. Avg är typ 75. Kör PBO +200 -20.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Jag tänkte köpa den kylaren du har först, men valde deepcool assassin IV istället. Detta är mina temps i cinebench r23 med specarna i signaturen. Jag har allt satt på silent operation i armoury crate med lite tweak för att få systemet lite tystare.

<Uppladdad bildlänk>

Intressant att du har märkbart lägre temps, trots att du verkar ha överclockat en del? Våra kylare borde ju vara mycket likevärdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzu91:

Intressant att du har märkbart lägre temps, trots att du verkar ha överclockat en del? Våra kylare borde ju vara mycket likevärdiga.

Notera att hans cpu-fläkt ligger på 2000rpm, vilket kommer ge lägre temp.
Jag kör pbo+200 på min, och -20 CO, och får ca 87grader i CB. Dock med öppet case.
Min kylare är en NH-D15 G2 med bara mittenfläkt med LNA

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Som någon nämnde tidigare är 7000- och 9000-serien gjorda för att köras i 95c. Beroende på inställningar på moderkortet så kommer den eventuellt bara fortsätta boosta clocken tills du når 95C. Så länge inte idle temps är helt off och att den når högra temps när man knappt belastar är det ingen fara alls. Du har ju bra temps i Far Cry-benchmarken, så allt ser bra ut i min mening.

Tack för input. Låter ju rimligt, men verkar som att folk i allmänhet rapporter väldigt olika resultat. Är 95C något default värde och kan jag i så fall justera värdet? Skulle föredra 85C. även om det skulle betyda att den klockar lite lägre. Tror inte ändå den kommer att bottlenecka i första taget med mitt kommande 9700 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag har D15 och i CPU krävande spel så toppar min 89c. Avg är typ 75. Kör PBO +200 -20.

Ok, låter med andra ord som att jag underskattat hur mycket värme denna processor producerar. Varit så mycket tal om hur effektiva nya Ryzens är jämfört med Intel. Blir väl bara att bita i det sura äpplet och acceptera att den går betydligt varmare än min gamla I9a, som i sin tur gick bra mycket varmare än min SB I5a

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Notera att hans cpu-fläkt ligger på 2000rpm, vilket kommer ge lägre temp.
Jag kör pbo+200 på min, och -20 CO, och får ca 87grader i CB. Dock med öppet case.
Min kylare är en NH-D15 G2 med bara mittenfläkt med LNA

Låter ju också väldigt i linje med mina observationer. Resulterar PBO i högre temps? Hade inte trott att jag skulle vara så här lost i och med övergången till AMD, men terminologin och processen skiljer sig en hel del.

Permalänk
Medlem

Kör PBO +200 och co -25 med tempsen ovan.

Visa signatur

||Fractal North XL||

Permalänk
Medlem

Utan tvekan något som är knas, byggde en dator förra året med en 7800x3d som kyldes av en spirit och den gick aldrig över 85c oavsätt last, är säkert någon oc funktion igång på moderkortet som spökar med tanke på att 9800x3d är betyderligt mycket svalare än 7800x3d.

Finns ofta ett "unlock" eller prestanda läge på moderkortet och är säkert något sådant som är aktiverat som spökar för dig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hur många minnesstickor kör du med? Ser bara 1st på bilderna?

Visa signatur

||Fractal North XL||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzu91:

Ok, låter med andra ord som att jag underskattat hur mycket värme denna processor producerar. Varit så mycket tal om hur effektiva nya Ryzens är jämfört med Intel. Blir väl bara att bita i det sura äpplet och acceptera att den går betydligt varmare än min gamla I9a, som i sin tur gick bra mycket varmare än min SB I5a

Effektivitet och vilken temperatur de håller är inte samma sak dock
Pbo är egentligen bara att det låter dig tweaka vissa parametrar av hur processorn boostar (tex effekt, frekvens, och liknande), jag har alltså bara satt +200 på frekvensen, och sen låter jag CO sköta det andra (-20 ger lite mindre spänning vid en given frekvens)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Utan tvekan något som är knas, byggde en dator förra året med en 7800x3d som kyldes av en spirit och den gick aldrig över 85c oavsätt last, är säkert någon oc funktion igång på moderkortet som spökar med tanke på att 9800x3d är betyderligt mycket svalare än 7800x3d.

Finns ofta ett "unlock" eller prestanda läge på moderkortet och är säkert något sådant som är aktiverat som spökar för dig.

Med "oavsätt last" inkluderar då också stresstest? Nu efter att ha hunnit spela lite mera, verkar det som att snittet ligger på under 70C, med tillfällig peak 81C. Har som sagt fläktarna inställda på Turbo läget i BIOS så ljudnivån är inte vad man kan kalla tyst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Hur många minnesstickor kör du med? Ser bara 1st på bilderna?

Har 2st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Effektivitet och vilken temperatur de håller är inte samma sak dock
Pbo är egentligen bara att det låter dig tweaka vissa parametrar av hur processorn boostar (tex effekt, frekvens, och liknande), jag har alltså bara satt +200 på frekvensen, och sen låter jag CO sköta det andra (-20 ger lite mindre spänning vid en given frekvens)

Sant, att det inte är samma sak, men man kunde väl anta att det skulle korrelera svagt åtminstone nu verkar det ju snarare gå åt motsatt håll, ju mera effektiva komponenter desto högre temps. PBO låter ju smidigt, måste nog testa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzu91:

Med "oavsätt last" inkluderar då också stresstest? Nu efter att ha hunnit spela lite mera, verkar det som att snittet ligger på under 70C, med tillfällig peak 81C. Har som sagt fläktarna inställda på Turbo läget i BIOS så ljudnivån är inte vad man kan kalla tyst..

Bygger runt 4-5 datorer per år (nya eller bygger om och skiftar runt med nuvarande) och kör alltid cinebench och furmark som bas vid nybyggd dator för att se att allt fungerar som det ska.

Så ja aldrig över 85c är med r23 som last.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att 7800X3D och 9800X3D är väldigt olika i temperatur beteende och fysiskt upplägg. 7800X3D har cachen ovanpå resten av processorn och 9800X3D har cachen under. 7800X3D var mycket mer begränsad i hur mycket ström/temp den fick ha för cache låg i vägen för värmen medans 9800X3D inte så är fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av Antzu91:

Det är tjockare IHS för att kompensera sockeln. Blir annorlunda på AM6.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Jag byggde min nya dator igår och märkte precis samma sak som du. Kände mig rätt nöjd med allt men luften gick verkligen ur. Jag vill ha ett tyst system så att fläktarna drar iväg på max är verkligen inget jag vill. Kör med en Phantom Spirit 120 fast inte EVO.

Jag kommer öppna lådan och titta hur kylaren sitter. Jag testade att köra med ett kryosheet för första gången och är såklart orolig att den inte sitter perfekt. Kommer testa lite undervoltning senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Jag byggde min nya dator igår och märkte precis samma sak som du. Kände mig rätt nöjd med allt men luften gick verkligen ur. Jag vill ha ett tyst system så att fläktarna drar iväg på max är verkligen inget jag vill. Kör med en Phantom Spirit 120 fast inte EVO.

Jag kommer öppna lådan och titta hur kylaren sitter. Jag testade att köra med ett kryosheet för första gången och är såklart orolig att den inte sitter perfekt. Kommer testa lite undervoltning senare.

Vill man ha en tyst kylare så är det att rekommendera något annat är Thermalright, deras fläktar är inte tysta tyvärr Själv kört med Thermalright PA Mini och vanliga PA, fläktarna låter mycket mer jämfört med t.ex en Noctua NH-U12A som jag också testade när jag velade om vilken kylare man skulle använda för en bra ljudnivå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

Vill man ha en tyst kylare så är det att rekommendera något annat är Thermalright, deras fläktar är inte tysta tyvärr Själv kört med Thermalright PA Mini och vanliga PA, fläktarna låter mycket mer jämfört med t.ex en Noctua NH-U12A som jag också testade när jag velade om vilken kylare man skulle använda för en bra ljudnivå.

Jag tycker att jag kollat på tillräckligt många videos om just deras fläktar och att dom ska vara tysta. Får fundera lite hur jag gör.

Hur stor skillnad är det i värmeutvecklingen mellan 9800x3d och 9700x eller 9800x? Någon som vet?