Bygga ny lyxdator – Ryzen 9950X3D + RTX 5090 – Behöver råd!

Permalänk
Medlem

Bygga ny lyxdator – Ryzen 9950X3D + RTX 5090 – Behöver råd!

Hej alla kunniga!

Efter att ha haft samma dator i nästan 8 år (och den funkar fortfarande), så är det äntligen dags att uppgradera – och nu finns möjligheten att verkligen lyxa till det. Har dock inte haft järnkoll på PC-marknaden de senaste åren, så jag behöver er expertis för att bygga något hållbart som ska hålla i många år framöver.

Budget: ca 60–65 000 kr

Planen:
Jag har siktet inställt på att bygga något med AMD Ryzen 9 9950X3D och ett RTX 5090. Tanken är att det här systemet ska klara både spelande, videoredigering och att testa AI-modeller osv.

Men det stora frågetecknet:
Är det ens lönt att bygga själv längre? Eller är färdigbyggda system som t.ex. Inet G90 R9X3D/5090 mer rimligt idag? Jag antar att det inte blir billigare att bygga själv, men man kanske får mer kontroll över valen.

Frågor:
Jag behöver tips kring följande, utifrån ovanstående plan:

Moderkort:
– Vad rekommenderas för AM5-sockeln? Jag antar att X870E är vägen att gå för high-end Ryzen nu?

Minne:
– Vilken mängd är rimlig? 64GB? 128GB?
– Vilken hastighet/frekvens är "sweet spot"?
– Något märke/modell som sticker ut?

Lagring (NVMe):
– Vilka diskar är snabbast nu? Samsung verkar ha tappat ledningen – vad gäller?

CPU-kylning:
– Tänker AIO-kylare, men ingen med skärm/display tack – känns onödigt att lägga flera tusen extra för det.
– Vilken modell är prisvärd och gör jobbet?
– Detta då CPUn i fråga verkar må bättre av AIO än Luftkylning? Jag har kört med Noctua senaste 15 åren, men verkar enligt många inte som att luftkylarna är lika effektiv som AIO för just 9950X3D?

PSU:
– Har ett Seasonic PRIME 850W Platinum – går den att återanvända eller behövs nytt?

Chassi:
– Jag är inte kräsen här, vilket ATX-chassi som helst som är bra på luftflöde funkar.
– Kikar lite på t.ex. Fractal North – något att ha?

Sammanfattning:
Ge mig gärna tips på moderkort, minne, kylare och SSD – samt om det faktiskt är värt att bygga själv i dagsläget eller om man ska gå färdigbyggt med garanti och färdigmonterat. Jag vill att det ska bli ett riktigt drömsystem, men det ska också kännas vettigt för pengarna.

OBS! Jag vet hur man bygger och monterar datorer, så det är egentligen inte av lathet eller bekvämlighet jag tänker på ett färdigbyggt alternativ, jag är helt enkelt inte med i matchen längre på vad som gäller komponentmässigt.

Tack på förhand för all input! 🙌

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Håller på med ett liknande bygge så tänkte dela med mig lite kring egna förslag och funderingar. Köpa färdigt eller bygga själv kan jag inte svara på, jag gillar att själv välja ut komponenter och sätta ihop, även om det finns schyssta färdigbyggen där ute så är det en del av nöjet för mig och har man lite tålamod går det att vänta ut deals för att få ner priset, även om det kanske inte blir någon större skillnad (mot färdigt då) i slutändan.

CPU & GPU: 9950x3D & 5090, samma som dig här, väntar på att Suprim-modellen (luftkylda) ska bil tillgänglig, verkar vara den bästa i dagsläget.

Moderkort: X870E är det senaste men är du inte i stort behov av flera USB4.0 går även X670E bra. Klurigt den här gången då jag tagit steget till Gen5 M2 och vill ha rejäl kylning till iaf den primära platsen. Har kikat på Taichi, Strix och Hero men kan inte bestämma mig (slutar det med ett Godlike tro?).

RAM: Orkar oftast inte bry mig så mycket om minnet då jag aldrig överklockar det (mer än XMP/EXPO då) eller har några krav utöver det vanliga. Den här gången vart det Corsair Vengeance 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30. Tråkigt men stabilt. 32GB räcker för det mesta, jag tog 64GB dels för att priserna är så låga och sen för att framtidssäkra lite. Vet du med dig att du behöver mer än 64GB så kör på vettja. Har kört på just Corsair Vengeance i omgångar nu och aldrig stött på problem, men då är jag som sagt ingen som överklockar minnen så vet inte hur dom ligger till där.

Lagring: Samsung vart omsprungna senaste två åren då dom inte haft någon riktigt bra Gen5 SSD (mig vetligen), men nyligen lanserades 9100 Pro och den verkar prestera riktigt bra, beställde en sån på 2TB som primär drive till nya bygget. Har även en gammal Crucial (Gen 3 tror jag) på 4TB för övrig lagring som ska in.

Kylning: Inte vågat doppa tårna i vattenkylning än så får bli Noctua (NH-D15 G2 LBC) så någon annan får tipsa om AIO.

PSU: 850W är förmodligen lite snålt för 5090 även om den förmodligen går, speciellt om du underklockar men jag skulle nog köpa ett på minst 1000W. Personligen gick jag all in på en på tok för dyr 1600W'are från Seasonic/Noctua men den kan jag förmodligen har livet ut också.

Chassi: Torrent eller North (som du är inne på) är nog bra val. Har haft många Fractals under åren men nu tänkte jag prova något nytt, jag fick nyligen hem Asus (visste inte ens att dom gjorde chassin...) ProArt602 som verkar lovande, den har 2x200mm fläktar i fronten så borde vara både sval och tyst.

Så ser min kommande dator ut iaf, mest moderkort och M2-kylning jag är osäker på som sagt.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem

Rätt maxat bygge utan att börja lägga ut onödigt mycket pengar på saker som ändå inte direkt gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Hej alla kunniga!

Efter att ha haft samma dator i nästan 8 år (och den funkar fortfarande), så är det äntligen dags att uppgradera – och nu finns möjligheten att verkligen lyxa till det. Har dock inte haft järnkoll på PC-marknaden de senaste åren, så jag behöver er expertis för att bygga något hållbart som ska hålla i många år framöver.

Budget: ca 60–65 000 kr

Planen:
Jag har siktet inställt på att bygga något med AMD Ryzen 9 9950X3D och ett RTX 5090. Tanken är att det här systemet ska klara både spelande, videoredigering och att testa AI-modeller osv.

Men det stora frågetecknet:
Är det ens lönt att bygga själv längre? Eller är färdigbyggda system som t.ex. Inet G90 R9X3D/5090 mer rimligt idag? Jag antar att det inte blir billigare att bygga själv, men man kanske får mer kontroll över valen.

Frågor:
Jag behöver tips kring följande, utifrån ovanstående plan:

Moderkort:
– Vad rekommenderas för AM5-sockeln? Jag antar att X870E är vägen att gå för high-end Ryzen nu?

Minne:
– Vilken mängd är rimlig? 64GB? 128GB?
– Vilken hastighet/frekvens är "sweet spot"?
– Något märke/modell som sticker ut?

Lagring (NVMe):
– Vilka diskar är snabbast nu? Samsung verkar ha tappat ledningen – vad gäller?

CPU-kylning:
– Tänker AIO-kylare, men ingen med skärm/display tack – känns onödigt att lägga flera tusen extra för det.
– Vilken modell är prisvärd och gör jobbet?
– Detta då CPUn i fråga verkar må bättre av AIO än Luftkylning? Jag har kört med Noctua senaste 15 åren, men verkar enligt många inte som att luftkylarna är lika effektiv som AIO för just 9950X3D?

PSU:
– Har ett Seasonic PRIME 850W Platinum – går den att återanvända eller behövs nytt?

Chassi:
– Jag är inte kräsen här, vilket ATX-chassi som helst som är bra på luftflöde funkar.
– Kikar lite på t.ex. Fractal North – något att ha?

Sammanfattning:
Ge mig gärna tips på moderkort, minne, kylare och SSD – samt om det faktiskt är värt att bygga själv i dagsläget eller om man ska gå färdigbyggt med garanti och färdigmonterat. Jag vill att det ska bli ett riktigt drömsystem, men det ska också kännas vettigt för pengarna.

OBS! Jag vet hur man bygger och monterar datorer, så det är egentligen inte av lathet eller bekvämlighet jag tänker på ett färdigbyggt alternativ, jag är helt enkelt inte med i matchen längre på vad som gäller komponentmässigt.

Tack på förhand för all input! 🙌

Skulle börja med att inte betala onödiga summor för moderkortet och kylare!
B650E räcker gott och väl utan att du kommer förlora något på det idag eller om 7 år!

Kylare, finns idag bara två kylare värda att köpa om man inte specifikt vill ha med skärm eller annat krimskrams!
Arctic Liquid freezer III för AIO eller Thermalright Phantom Spirit, allt annat är mer eller mindre pengar i sjön!

Men något i stil med denna + ett 5090 för 30 000kr, så finns det även kvar budget för en riktigt trevlig Oled skärm om du inte redan har en (Samt chassi går såklart att byta efter vad man tycker är snyggt)
https://www.inet.se/datorbygge/b1638518/data

Edit: samt fördel med detta jämfört med ovan, allt är från inet, inget strul eller krångel med att komma ihåg vart fasen man köpte grejerna om man skulle behöva utnyttja garantin i framtiden

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tack för all input och alla bra svar i tråden! 🙌
Tänkte passa på att ge en liten uppdatering på hur bygget går – har plockat ihop större delen av grejerna nu:

AMD Ryzen 9 9950X3D
ASRock X870E NOVA WIFI
Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast AMD EXPO/XMP
Samsung 9100 PRO NVMe M.2 SSD 2TB PCIe 5.0
Fractal Design North XL Charcoal Black TG
ARCTIC Liquid Freezer III Pro 360
ASUS ROG Strix 1200W Platinum (på väg, leverans runt mitten av april)
4 x Noctua NF-A14x25 G2

Så nu är det egentligen "bara" grafikkortet kvar – jakten på ett RTX 5090 fortsätter. Får se om man lyckas hitta ett till vettigt pris innan nätaggregatet landar hemma... 🎯

Återkommer med bilder och slutresultat när allt är på plats! 🚀