Bygga ny lyxdator – Ryzen 9950X3D + RTX 5090 – Behöver råd!
Hej alla kunniga!
Efter att ha haft samma dator i nästan 8 år (och den funkar fortfarande), så är det äntligen dags att uppgradera – och nu finns möjligheten att verkligen lyxa till det. Har dock inte haft järnkoll på PC-marknaden de senaste åren, så jag behöver er expertis för att bygga något hållbart som ska hålla i många år framöver.
Budget: ca 60–65 000 kr
Planen:
Jag har siktet inställt på att bygga något med AMD Ryzen 9 9950X3D och ett RTX 5090. Tanken är att det här systemet ska klara både spelande, videoredigering och att testa AI-modeller osv.
Men det stora frågetecknet:
Är det ens lönt att bygga själv längre? Eller är färdigbyggda system som t.ex. Inet G90 R9X3D/5090 mer rimligt idag? Jag antar att det inte blir billigare att bygga själv, men man kanske får mer kontroll över valen.
Frågor:
Jag behöver tips kring följande, utifrån ovanstående plan:
Moderkort:
– Vad rekommenderas för AM5-sockeln? Jag antar att X870E är vägen att gå för high-end Ryzen nu?
Minne:
– Vilken mängd är rimlig? 64GB? 128GB?
– Vilken hastighet/frekvens är "sweet spot"?
– Något märke/modell som sticker ut?
Lagring (NVMe):
– Vilka diskar är snabbast nu? Samsung verkar ha tappat ledningen – vad gäller?
CPU-kylning:
– Tänker AIO-kylare, men ingen med skärm/display tack – känns onödigt att lägga flera tusen extra för det.
– Vilken modell är prisvärd och gör jobbet?
– Detta då CPUn i fråga verkar må bättre av AIO än Luftkylning? Jag har kört med Noctua senaste 15 åren, men verkar enligt många inte som att luftkylarna är lika effektiv som AIO för just 9950X3D?
PSU:
– Har ett Seasonic PRIME 850W Platinum – går den att återanvända eller behövs nytt?
Chassi:
– Jag är inte kräsen här, vilket ATX-chassi som helst som är bra på luftflöde funkar.
– Kikar lite på t.ex. Fractal North – något att ha?
Sammanfattning:
Ge mig gärna tips på moderkort, minne, kylare och SSD – samt om det faktiskt är värt att bygga själv i dagsläget eller om man ska gå färdigbyggt med garanti och färdigmonterat. Jag vill att det ska bli ett riktigt drömsystem, men det ska också kännas vettigt för pengarna.
OBS! Jag vet hur man bygger och monterar datorer, så det är egentligen inte av lathet eller bekvämlighet jag tänker på ett färdigbyggt alternativ, jag är helt enkelt inte med i matchen längre på vad som gäller komponentmässigt.
Tack på förhand för all input! 🙌