Hemmabio Reciever?

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått hem mina högtalare nu.
Jag är faktiskt riktigt nöjd. Min brorsa va med när jag installerade och förstaintrycket va: fan vilken bas... men va vass diskant. Jag fick dra ner diskanten väldigt mycket i början men den börjar mjukna nu efter ett dygns spelning. Jag antar att man får spela in dem en vecka eller så innan man kan göra nån slutgiltlig bedömning men som det är nu är jag mer än nöjd med ljudet jag får i mitt 12m^2 stora rum. Jag borde ta ut högtalarna till vardagsrummet och testa där men jag är så lat... jaja. Jag köpte ju andrasortering men jag ser då inte några skönhetsmissar inte. Kanske om man kollar med mikroskop i några utav hörnena så kan man se att de inte riktigt är 90 grader utan lite rundade.
Jag fick ju med bananpluggar på köpet men jag upptäckte till min fasa att de var för stora för min reciever så jag får ha dem bak på högtalarna.. Skulle vart bra att ha dem på recievern för det är så jobbigt att komma åt o skruva där tycker jag...
Jag fick för övrigt 200 rabatt på paketet när jag skickade ett mail och tiggde. 3700:- för alla högtalare kablar och frakt.
Jag kan rekommendera dessa högtalare. Men visst, jag är ingen hifi-expert direkt, jag har ju bara haft ett par halvdanna Marantz-högtalare innan så det är ju det jag har att jämnföra med samt min brorsas JWS-högtalare som nu går att få för 1000kr på rea Men som sagt jag är nöjd och det verkar hifi-folket vara på minhembio.com oxå. Jag kanske återkommer om ljudbilden blir annorlunda senare för jag tror inte de är tillräckligt inspelade.

Permalänk
Medlem

Hmm, låter inte så dåligt ändå verkar det som, fast du hade inte så stort rum vill veta hur det låter i ca 30m².
Men kanske ändå tar och köper likadana, eftersom ekonomin kommer inte vara den bästa i ca 1-2 år framåt.
Måste spendera pengar på både lägenhet, möbler, hifi, ny dator och bilen så det är ganska mycket utgifter.
Skulle gärna vilja testa högtalarna någonstans, men vart kan närmaste butik med Proson paketet finnas? bor som långt upp just nu, men sen senare närmare Ö-vik, någon som vet en hifi butik mellan umeå och sundsvall med Proson surround paket?
Proson Conquest 66-serien.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

http://www.hifiklubben.se/show.php?product=NADL70TI

Den då?
Det är dubbla din budget, men å andra sidan får du en DVD-spelare med på köpet. Den verkar vara ganska kompetent också om man skall tro hi-fiklubben

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

Pengar växer inte på träd.
näe, det blir en Yamaha Reciever, det är bestämt nu.
Nu är det högtalare och dvd spelare kvar.
Troligtvist köper jag en Yamaha dvd spelare också.
Eftersom jag ska köpa en reciever i Titan färg så vill jag ha alla andra komponenter i samma färg.
petigt? kanske, men snyggt

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Ja du ska ju se på grejjerna för det mesta, inte lyssna på dem ;).

Yamaha, DVD-spelare? Aldrig sett ngt av dignitet från dem kan jag påstå. Satsa på Sony, pioneer eller ev H/K.

Just my $0.02

Permalänk
Medlem

kan verkligen rekommendera Yamahas stärkare som andra redan sagt.. har själv en 630 som jag köpte från mediacheckpoint för 3477:- så jag tycker du ska slå till på en 640 därifrån.. dom har mycket bra garantier.

Angående högtalare så kan jag verkligen rekommendera Magnat Vector serien som jag har själv.. billiga o bra, köpte mina på www.loudness-hembio.com .. sen en sak som du ska tänka på angående högtalare från tyskland.. har för mig att dom brukar skriva styckpris på dom.. kolla det.. Heco är annars ett finfint märke =), bäst ljud från datorn får du om du har en digital s/pdif utgång .. då kan du köra med en vanlig RCA kabel mellan datorn o förstärkaren.. helst en 75ohms

weezer: Yamaha har inte gjort några höjdare till DVD spelare.. fram tills nu 540 modellen med progressive scan för under 2000!!! fyndbörsen tar 1970:- eller nåt liknande för den.. ska tydligen va riktigt bra, jag ska ta o köpa mig en sån i titan så passar det ihop

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Blir en 440 eller 540 för min del, har inte råd med mycket mer, jo om jag sparar men orkar inte spara mer less på att lyssna på musik genom tv:n och höra kass ljudkvalite från tv:n

Yupp, har kollat på hificomponents.de, dom tar styckpris för högtalarna, men tex. infinity Alpha 40, kotar 4800:- inklusive frakt till Sverige, för två stycken. 1000:- mer i Svenska butiker.

funderade just på att köpa 540 modellen av Yamahas DVD, förväntar mig ganska bra för den med tanke på deras förstärkare. 1477:- inklusive frakt från tyskland. inte så farligt pris. inte alls.

Ska ta och kolla lite på Magnat högtalare, kolla efter tester och priser.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Pato: hehe 540 är inget fel på den heller.. men det är väl mer effekt i 640 .. kan va bra o ha om du ska driva stora frontar..

kollade nyss på 540 dvd:n på MCP o där kostade den 1600 nånting utan frakt.. jag köper nog min på braskens här i linköping.. 1949:- kostar den.. får det va värt.

Magnat Vector systemet blev ju årets högtalarpaket 2001 utsett av hemmabio tidningen.. samma system kom 2:a o klarade sig ruskigt bra 2002.. även fast det va exakt samma uppsättning.. jag har valt lite bättre än det systemet o jag ångrar mig inte en sekund..

http://wobert.minhembio.com .. kolla där får du se vad jag har..

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Jag testade mina Proson med film nu. Jag slängde i matrix reloaded och jävlar vilket ljud! Framförallt när de åker med de där skeppen och hela rummet vibrerar, oh fyfan va gutt. Jävlar jag e fan helnöjd nu, ångrar inte att jag köpte dem och basen är tillräcklig för musik med, jag måste nästan sänka basen (doh). Pato: vad du än gör, köp 4 Ohms högtalare till Yamaha-recievrar, skiljer en hel del i effekt. Kan inte mina siffor exakt men jag tror den ger 6X75W i 8 Ohm och 6X125W i 4 Ohm så det är lite skillnad. Btw, när jag köpte min reciever var det inte bara effekten som skiljde 6-serien från 5-serien utan även att 6-serien hade 6 kanaler och allmänt bättre komponenter men jag vet inte hur det är nu.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, så ju lägre Ohm, desto bättre? okay, har uppfattat det tvärtom. Men dom spela bra alltså? kanske jag och flickvännen nöjer oss med Proson högtalare, sen när ekonomin blir lite bättre så kanske man uppgraderar. 3900:- för paketet är inte så farligt, speciellt om det ger bra ljud ifrån sig.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Vänta nu, så ju lägre Ohm, desto bättre? okay, har uppfattat det tvärtom. Men dom spela bra alltså? kanske jag och flickvännen nöjer oss med Proson högtalare, sen när ekonomin blir lite bättre så kanske man uppgraderar. 3900:- för paketet är inte så farligt, speciellt om det ger bra ljud ifrån sig.

Lägre ohm på högtalarna = lättare att driva = högre ljud/bättre effekt vid samma ström från recievern som vid 8 Ohm. Alla förstärkare / recievrar klarar inte att driva 4 Ohms högtalare om de är specificierade till 8 Ohm men de allra flesta. Jag vill inte att du gör ett köp som du blir besviken, jag vet ju inte hur kräsen du är men personligen gillar jag högtalarna skarpt!

Permalänk
Medlem

Tjaa... Man brukar snarare säga att högtalare med låg impedans är tungdrivna, eftersom de kräver mer ström för att ge samma effekt (P=R*I^2). Så länge förstärkaren kan lämna tillräckligt med ström ger den dock högre effekt vid lägre impedans, eftersom det är spänningen som förstärks (P=U^2/R).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Tjaa... Man brukar snarare säga att högtalare med låg impedans är tungdrivna, eftersom de kräver mer ström för att ge samma effekt (P=R*I^2). Så länge förstärkaren kan lämna tillräckligt med ström ger den dock högre effekt vid lägre impedans, eftersom det är spänningen som förstärks (P=U^2/R).

Öh, ja så är det kanske ja, lite mer invecklat bara Är det inte det du menar att så länge förstärkaren klarar av det ger den högre effekt vid lägre motstånd? Yamaha gör iaf det och jag har för mig att andra med gör det så länge de orkar med det.

Permalänk
Medlem

hehe, okay.
Inlägget från Weiman var kanske lite invecklat, men ändå.

M33P, men du spelade väl bara i ditt lilla rum?
nog tror jag att det högtalar paketet räcker gott och väl ett tag till mig, har haft en Philips anlägning från 96-97, och den dunkade på ganska bra och var nöjd med den, men som sagt, ville ha surround till, blev som lite fast när jag var i en hifi butik i luleå och fick provtesta. Var bara tvungen och fixa ett hemmabio system då, så jag sålde bort stereon och började spara ihop till ett hemmabio system.

Så jag tror dom där Proson högtalarna räcker gott och väl tills ekonomin är bättre.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."