Ken Kutaragi visar upp Nintendo Playstation-prototyp

Permalänk
Melding Plague

Ken Kutaragi visar upp Nintendo Playstation-prototyp

Playstations ”fader” visar sig ha behållit ett exemplar av den extremt sällsynta klenoden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spelvärlden hade sett väldigt annorlunda ut om den hade släppts istället för att Sony gjorde sin egen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

10 PRINT "Tack Nintendo för NES & SNES!"
20 PRiNT "Tack Sony för PS1 & PS2!"
30 PRINT "Tack Microsoft för Xbox 360!"
40 GOTO 10

RUN

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Spelvärlden hade sett väldigt annorlunda ut om den hade släppts istället för att Sony gjorde sin egen.

och allt bara för att Nintendo drog sig ur i sista stund.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

och allt bara för att Nintendo drog sig ur i sista stund.

Det är väl den här biten

"the story goes that Nintendo was unhappy with Sony's insistence that it took a cut of every SNES CD game sold."

Kan förstå om Nintendo bara ville att Sony fixar hårdvaran och får betalt för det utan att lägga sig i mjukvaran.

Men sett till hur det gick sen så hade det nog ändå varit bättre för Nintendo att ta den dealen.
Alternativt om de aldrig kontaktat Sony om att göra en CD version av Super Nintendo överhuvudtaget.

Till Sega Megadrive/Genesis så släpptes det ett Sega CD tillbehör.
Det blev väl inte jättepopulärt, men ändå.
Någon som vet hur det ligger till med den ?
Vem som var tillverkare av Sega CD ?

Jag har åtminstone inte hört några historier om någon annan som ska ha en andel av försäljningen av spel till Sega CD.
Så även om det inte blev en succé, så verkar ändå Sega ha skött det bättre än vad Nintendo gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

10 PRINT "Tack Nintendo för NES & SNES!"
20 PRiNT "Tack Sony för PS1 & PS2!"
30 PRINT "Tack Microsoft för Xbox 360!"
40 GOTO 10

RUN

Buggfix:
20 PRiNT "Tack Nindento för PS1 & PS2!"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Till Sega Megadrive/Genesis så släpptes det ett Sega CD tillbehör.
Det blev väl inte jättepopulärt, men ändå.
Någon som vet hur det ligger till med den ?
Vem som var tillverkare av Sega CD ?

Jag har åtminstone inte hört några historier om någon annan som ska ha en andel av försäljningen av spel till Sega CD.
Så även om det inte blev en succé, så verkar ändå Sega ha skött det bättre än vad Nintendo gjorde.

Sega tillsammans med JVC, vad jag förstår

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sega tillsammans med JVC, vad jag förstår

Antar de helt enkelt designade den själva. Annars skulle det bli otroligt rörigt då det senare även fanns licensmodeller på både maskiner och tillbehör från flera andra företag. JVC, Panasonic, Amstrad, IBM.

JVC gjorde dock senare egna varianter på både Megadrive och Saturn. Så det handlade antagligen helt om att sälja dem som elektronik, utan övriga avtal. Det var då i praktiken mer som 3DO var tänkt att licensieras. Och följdaktligen blev resultatet att dessa alternativa maskiner alltid var mer exklusiva eller avsedda för speciella konvergensfuntuoner. Som karaoke oftast. Men säkert möjligt att dessa var i utbyte mot en bra deal på skivmekanismen eller så.

JVC Publicerade åas (liksom Sony) spel ändå, både på SEGAs och många andra plattformar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Philips släppte väl också en egen konsol med CD spelare? Och när jag tänker efter så var det med ett obskyrt Zelda spel va? Så antar att även Nintendo+Philips sket sig o Philips släppte sitt solo?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Philips släppte väl också en egen konsol med CD spelare? Och när jag tänker efter så var det med ett obskyrt Zelda spel va? Så antar att även Nintendo+Philips sket sig o Philips släppte sitt solo?

CD-i

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har ett exemplar av världens sämsta tv spel Atari 2600 med spelet E.T . E.T grävde dom ner i öknen för det var så jävla dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Philips hade flera TV-spel på 80- och 90-talet. Dels en tidig variant med touch-tangentbord: Philips Videopac G7000. Det fanns även en modell med inbyggd skärm (G7200) och en förbättrad version, G7400, med bättre grafik.

Det du hänvisar till är CD-i, som körde ett operativsystem kallat OS-9 – ett realtidsoperativsystem (RTOS).
OS-9 var som ett "Unix light", byggt på sluten källkod.

CD-i-spelaren hade en Motorola 68000-CPU, precis som dåtidens Macintosh, Amiga och Atari ST.

Philips fick göra Zelda- och Mario-spel eftersom Nintendo och Philips hade ett tillfälligt samarbete kring en CD-ROM-enhet till SNES – ett projekt som aldrig blev av. Som en del av avtalet lät Nintendo Philips använda karaktärerna i några egna spel.

Permalänk
Medlem

Man undrar hur spelen hade varit. Jag kan tänka mig att Nintendo inte hade varit så intresserade av FMV-spel som Sega var, speciellt med Night trap-kontroversen i fokus. Så att deras fokus hade troligtvis varit större världar, bättre ljud och musik och så vidare.

Permalänk
Medlem

Herregud vad ful.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Herregud vad ful.

Betydligt snyggare och stilrent än dagens Xbox/Playstation. Ps5 är ju så ful att den inte ens kan stå på egna ben, måste köpa kryckor/stödben till den annars vibbar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Betydligt snyggare och stilrent än dagens Xbox/Playstation. Ps5 är ju så ful att den inte ens kan stå på egna ben, måste köpa kryckor/stödben till den annars vibbar den.

Ps5 passar bättre som konsol än något som försöker se ut som en VHS-spelare tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ps5 passar bättre som konsol än något som försöker se ut som en VHS-spelare tycker jag.

Commodore CDTV är snyggast! Synd att hårdvaran inte var mycket mer än en föråldrad Amiga 500.

CD32:an som kom senare var baserad på A1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Herregud vad ful.

The PBOX ;D

Men den på bilden är en senare billigare modell. Den första var mer diskret i design.

Ännu senare kom dick modeller som var ännu mer budget (fast fortfarande rätt kostsamma) som mer liknade TV-spel både vid tiden och senare. En modell påminde lite om NECs GRAFX tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nje, ett VHS-spelareformat passar bättre då det har liknande form som förstärkare osv så man lättare skulle kunna "stapla". Ps5 formen är ju efterblivet på den aspekten...

Permalänk
Medlem

Man kan kanske anta att PS5 har så konstig form delvis just för att folk inte ska stapla något på den..

Det är ju också något som går tillbaka ända till NES.

Visa signatur