Navigera rätt i grafikkortsdjungeln – del 1: Asus

Permalänk
Melding Plague

Navigera rätt i grafikkortsdjungeln – del 1: Asus

Marknaden för grafikkort från partnertillverkare är en djungel, därför går redaktionen igenom vilka olika modeller de olika tillverkarna erbjuder denna generation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra serie inte minst när flera ändrat/lagt till nya modeller tillsammans med de nya generationernas lanseringar!

Kanske kan bli ännu bättre ifall ni lyckas få fram lite fler detaljer som vikt och skillnad i prestanda mellan olika modellerna, samt mellan klasserna (eg. Asus Prime 5070ti vs Asus Prime 5080). Om möjligt såklart- vet att det är svårt än så länge med denna generation.

Permalänk
Medlem

Äntligen. En riktig Guide för oss som gått vilse bland blå-skärmar, brända kablar och terrabyte av nya provade drivrutiner.

Permalänk

Jättebra tack, var så förvirrad att de inte hade eget referenskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Marknaden för grafikkort från partnertillverkare är en djungel, därför går redaktionen igenom vilka olika modeller de olika tillverkarna erbjuder denna generation.

Läs hela artikeln här

Jag tycker idén med en sådan genomgång är jättebra, men hade det inte varit mer logiskt att gruppera per (ungefärligt) segment istället för per tillverkare?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Hur många procent av Sweclockers användare har Astral modeller? Vore kul med en omröstning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soundstream:

Hur många procent av Sweclockers användare har Astral modeller? Vore kul med en omröstning

Jag har

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Inte mycket till guide. Eller har inget av dessa några som helst nackdelar? Typ Astral låter väl som fan med sin fjärde fläkt som verkar faila rätt hårt då den är både mer högljudd, dyrare och varmare än till exempel Aorus? Sa jag att den var dyrare också? Till det extrema.

"Detta sker dock på bekostnad av ljudnivån och när vi testade RTX 5080-varianten kunde vi konstatera att den inte vann ljudnivå-testerna."

Känns för snällt vinklat.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Gillade Asus ProArt som de släppte i RTX 40-serien, stilrena och utan RGB. Tyvärr så har den inte kommit till 50-serien verkar det som.
https://www.asus.com/motherboards-components/graphics-cards/p...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker idén med en sådan genomgång är jättebra, men hade det inte varit mer logiskt att gruppera per (ungefärligt) segment istället för per tillverkare?

Fast då kommer de ju upprepa allt hela tiden. Ett ASUS prime grafikkort har ju ungefär samma egenskaper oavsett priskategori. Själv gillar jag upplägget att man lär känna de olika produktserierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast då kommer de ju upprepa allt hela tiden. Ett ASUS prime grafikkort har ju ungefär samma egenskaper oavsett priskategori. Själv gillar jag upplägget att man lär känna de olika produktserierna.

Så är det väl med alla tillverkarna?

Vad jag menade var att ställa Asus Prime-"konceptet" mot MSIs, Gigabytes, Sapphires, m.fl. närmaste motsvarigheter sett till segmentering, inte att prata om Asus Prime om och om igen.

Men ja, det funkar förmodligen det här med. Jag personligen känner dock inte något större intresse vilket märke det är, så känns *för mig* något konstlat att snacka Asus en hel artikel.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Intel's senaste B-serie och dessutom bäst-säljare, borde ha ett rimligt, förtjänstfullt omnämnande i guiden.
Inte hamna bland Övriga. Möjligen ett helt eget avsnitt.
( snacka om come-back för företaget ).

Intel har lovat, att inte ligga på latsidan när det gäller grafik-kort, trots alla icke-troende på företagets förmåga att leverera tidigare.
Alla vill ha konkurrens. Tre fabrikanter på podiet önskas.
Poäng-systemet som används, är en annan femma.

Permalänk
Medlem

En riktigt välkommen artikel för oss som sitter i valet och kvalet om vilken tredjepart man skall köpa från.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Grymt bra artikel, jag visste skillnaden mellan TUF och ROG innan men inte alla detaljer.

Det jag undrar mest är OC modeller när det kommer till stabilitet, vilket kort är stabilast generellt mellan vanlig och en OC version?

Ibland tycker jag OC modellerna känns lite svajiga trots man klockat med ASUS egen programvara med "default" inställningarna: ASUS GPU Tweak III
https://www.asus.com/campaign/GPU-Tweak-III/

Funderar på att köpa ett kort utan OC nästa gång, brukar typ ändå aldrig överklocka kortet för att få några futtiga extra fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Jag saknar någon form av ranking eller betygssystem för de olika delarna, men förstår också att det skulle bli bökigt på en sån stor sak som ’alla grafikkort’

Jag tänker dock på liknande som TV-guiden, något som kan jämföras på en ungefärlig nivå även mellan olika tekniker eller tillverkare

Permalänk
Medlem

Tack för det här. Det är rena djungeln och inte lätt att skriva om. Jag köpte tex en Nitro+ 7900 XTX och var endast efter tyst GPU, 31 decibel är det på den grafikkortet enligt recensioner.

Så kollade jag 9070XT Pulse som är budget version av Sapphire, den har 26 decibel idag. Allt kan förändras från en generation till en annan också. Det är så stora skillnader, börjar likna TV modellerna numera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Asus brukar även bjuda på en extra HDMI-port, något som oftast(?) saknas hos dom andra tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Grymt bra artikel, jag visste skillnaden mellan TUF och ROG innan men inte alla detaljer.

Det jag undrar mest är OC modeller när det kommer till stabilitet, vilket kort är stabilast generellt mellan vanlig och en OC version?

Ibland tycker jag OC modellerna känns lite svajiga trots man klockat med ASUS egen programvara med "default" inställningarna: ASUS GPU Tweak III

Funderar på att köpa ett kort utan OC nästa gång, brukar typ ändå aldrig överklocka kortet för att få några futtiga extra fps.

Gäller inte 5000-serien, det är inte några ”futtiga få FPS”, de klockar magiskt bra med GPU Tweak 3. Sök på mitt namn på forumet så ser du lite exempel på klockning jag gjort på både 5070 Ti och 5080 med GPU Tweak. Observera att OC betyder inte att du bara kan överklocka den modellen, det innebär bara att de från fabrik är marginellt högre klockade. Det går utmärkt att överklocka även de modeller som inte heter OC.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

För det mesta är det nog väldigt liten skillnad i stabilitet mellan OC och icke-OC, OC-modellerna brukar vara så lite överklockade att exemplarvariationen lär spela större roll.

OC-modellerna är mer ett sätt för tillverkarna att tjäna lite extra per kort med minimalt arbete, eftersom skillnaden mot icke-OC ofta bara är att de skruvat upp några siffror i kortets BIOS. Det är förstås en generalisering, men det är så det brukar se ut när det finns en OC och icke-OC av samma modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För det mesta är det nog väldigt liten skillnad i stabilitet mellan OC och icke-OC, OC-modellerna brukar vara så lite överklockade att exemplarvariationen lär spela större roll.

OC-modellerna är mer ett sätt för tillverkarna att tjäna lite extra per kort med minimalt arbete, eftersom skillnaden mot icke-OC ofta bara är att de skruvat upp några siffror i kortets BIOS. Det är förstås en generalisering, men det är så det brukar se ut när det finns en OC och icke-OC av samma modell.

Tack för svaret.

Förr i tiden för ca 10 år sedan tyckte jag OC gjorde skillnad. Men nu är mitt 4070 överdimensionerat för de spel jag kör, så det behövs ingen OC

Enda anledningen att jag köpt OC på senare tid är att det har varit billigare än det utan OC samt funnits i lager.

Ibland har jag tom underklockat på kul och kör i energi läge. Det gör som sagt så liten skillnad och ju mindre programvaror man har installerat desto bättre typ. Jag kör på standard settings på hårdvaran så får man bra stabilitet osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk

Den som ändå hade råd...

Den som ändå hade råd. Som det ter sig nu, så har jag aldrig haft någonting nytt. Har helt enkelt aldrig haft de ekonomiska förutsättningarna för detta. Men någon gång ska jag äga ett nytt grafikkort. De jag har haft, har jag fått ärva av andra. Ja och det kan ju fajtidjt vara bra grejer, även om det är begagnat. Men den turen har jag väl aldrig haft heller! Vi får se hur allt blir. Ni får gärna hålla tummarna för att jag ska lyckas någon gång...

Gå i frid bröder och systrar 🙏🏼🍀

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Intel's senaste B-serie och dessutom bäst-säljare, borde ha ett rimligt, förtjänstfullt omnämnande i guiden.
Inte hamna bland Övriga. Möjligen ett helt eget avsnitt.
( snacka om come-back för företaget ).

Intel har lovat, att inte ligga på latsidan när det gäller grafik-kort, trots alla icke-troende på företagets förmåga att leverera tidigare.
Alla vill ha konkurrens. Tre fabrikanter på podiet önskas.
Poäng-systemet som används, är en annan femma.

Kan bara instämma.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)