Den stora älgvandringen 2025 drar igång!

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Den stora älgvandringen 2025 drar igång!

Årets stora happening för Slow TV-entusiaster är här! På grund av varmare väder tidigarelägger SVT Den stora älgvandringen och liveströmmen drar igång vid midnatt. Precis som tidigare år sker strömmen via SVT Play och den kommer rulla fram till 8 maj, vilket betyder att det finns goda möjligheter att se när älgar, och andra skogsväsen, beter sig som djur i skogen.

Här är länk till Stora älgvandringen på SVT Play: Den stora älgvandringen. Behöver du friska upp minnet om vad som hände i förra säsongen, så finns det highlights som ger dig guldkornen från den evighetslånga strömmen.

Permalänk
Medlem

Ser dom längs vägen varje morgon påvägen till jobbet. men visst uppskattas älgvandring med som slow TV, kollat på det under dötid på arbetet lite då och då

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Riktig mys tv detta 😊 krypa ner i söffa me kaffekoppen i näven o bara njuta o titta

Permalänk
Medlem

Aldrig direkt kollat på det mer än som hastigast.
Det är en slags kombinerad naturupplevelse och meditation/avstressning.

Kollade för många år sen på när ägg kläcktes i inkubator, en annan form av "slow-tv", hade det i bakgrunden och var in ibland för att se om det hände något. På något sätt både spännande och avslappnande. Bitvis var det lika intressant som att se färg torka, men andra gånger kunde man se äggen röra sig lite, för att senare kläckas till en massa små fåglar.

Permalänk
Medlem

Hur kommer de överens om vilket datum de ska börja gå? Någon som vet?

Permalänk

De kommer och tar våra tall och granplantor! Skämt åsido, mycket kan man skämta om, älgstammen ska man passa sig för att ha åsikter om.
Nå trevlig dokumentär jag ska kolla in den, det blir spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Hur kommer de överens om vilket datum de ska börja gå? Någon som vet?

Egen Discord grupp...

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Mer älg!

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Oliver91:

Ser dom längs vägen varje morgon påvägen till jobbet. men visst uppskattas älgvandring med som slow TV, kollat på det under dötid på arbetet lite då och då

Jag relaterar! Bor nära ganska mycket natur och älgar brukar besöka vår gata titt som tätt, får passa på att se vandringen på tv också!

Permalänk
Medlem

Dåligt med vettiga nyheter?
Känns lite OT att tipsa om Älgvandringen just i det här forumet kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Sluta gnäll på allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Jag relaterar! Bor nära ganska mycket natur och älgar brukar besöka vår gata titt som tätt, får passa på att se vandringen på tv också!

imorse var det en flock med rådjur, en räv (som jag nästan körde över...) och en älgko som bevittnades

Det är otroligt sällan jag inte ser något alls och isåfall är det oftast för att jag är för trött för att vara vaksam, har som sagt bil med autopilot och kör på landsvägar utan trafik tidigt på morgonen mellan 4-5 så man får mycket tid över att kolla sig runt i sina omgivningar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Detta är enbart igång för mina hundar och katter

Dem gillar det!

10/10 Älgar!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

De fick panikstarta en vecka tidigare för älgarna redn var på väg, hoppas de hinner få till allt

Permalänk
Medlem

Dom borde lägga på nån slags AI-tracking på älgarna så det blir enklare att hålla koll på vem som leder.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kanske ska låta tv´n på kontoret stå och streama detta under nattpassen

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Barsk66:

Det är helt okej att känna så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det är helt okej att känna så!

Ok. Jag fick lite smisk på rumpen för min kommentar om detta ovan om man räknar antalet positiva och negativa tummar.
Några håller med mig, men flertalet inte. Så jag får väl ta min sura min och gräva ner den nånstans och slå på lite slow-TV i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Måste vara rekord, kl8 simmade första älgen

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Måste vara rekord, kl8 simmade första älgen

Tänkte precis skriva jo det måste verkligen vara nytt rekord. Men hittar inga bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Tänkte precis skriva jo det måste verkligen vara nytt rekord. Men hittar inga bilder?

Kolla på svts livesändning och hoppa till 7:50 eller strax efter, kommer inte ihåg exakt. Operatören började filma typ när den simmat färdigt

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Hade sändningen igång medan jag sov, trevligt att somna till naturens brus.

Så flög det förbi en svärm utav kanadagäss vid en utav kamerorna som har ljudupptagning, som väckte mig vid 06-07 snåret

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Egen Discord grupp...

När jag laddade streamen så kom det upp en pop-up ruta med texten "Chatta med älgarna"
Fast när jag läste igen så visade det sig att det var älgfans man fick chatta med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

När jag laddade streamen så kom det upp en pop-up ruta med texten "Chatta med älgarna"
Fast när jag läste igen så visade det sig att det var älgfans man fick chatta med...

🤣😁🤣

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Gillar att de sätter time stamps på de viktiga händelserna.. ^^

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

Kan naturligtvis googla men vart vandrar de till? Är gräset verkligen grönare på andra sidan älven?

Permalänk

Sitter och kollar nu på jobbet under dötiden, fördelen med tre skärmar
Väldigt mysigt faktiskt

Visa signatur

XFX Speedster Merc 310 7900 XTX
Ryzen 7 5800X3D
Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 32GB
LG 27GS85Q 27" 1440p
MSI G244F 25" 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av OtroligaEsox:

Kan naturligtvis googla men vart vandrar de till? Är gräset verkligen grönare på andra sidan älven?

Det är väl från söder åt norr, när snö och is försvinner och fräscha växter börjar växa upp?
Jag vet inte riktigt vad älgar tycker bäst om, men det är väl med dem som med fåglar, valar och fiskar som migrerar för att följa var bästa födan finns för säsongen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S