Anmäl dig till Roborock Challenge!

Bergsala anmält till Konkurrensverket

Permalänk
Melding Plague

Bergsala anmält till Konkurrensverket

Höga priser på Switch 2 i Sverige leder till att medlem anmält svenska Nintendo-bolaget till konkurrensverket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Leder nog ingenvart, man får väl ta mycket betalt om man vill. Man skulle klaga till Nintendo och be dem skaffa en annan distributör istället.

Permalänk
Medlem

Fy fan va bra!! Underbart gjort av dig!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Leder nog ingenvart, man får väl ta mycket betalt om man vill. Man skulle klaga till Nintendo och be dem skaffa en annan distributör istället.

Ja, jag är också högst tveksam till att detta leder någon vart. Känns inte alls självklart att det går att få det till något slags faktisk monopolsituation, för jag förutsätter att man måste se till hela marknaden, inte bara Nintendo.

Om något så hoppas jag mer på att dåliga försäljningssiffror leder till att Nintendo tar dem i örat. Den chansen känns större.
(Men sen finns ju risken att det säljer ändå, och då kanske Nintendo snarare lär sig att de kan ta mer betalt rent allmänt)

Skrivet av Nyhet:

@Johanronn anser att Bergsalas motivation att hög moms och kemikalieskatt påverkar prissättningen inte håller och hämmar svensk handel och driver konsumenter att köpa spelkonsolen hos andra återförsäljare i Europa.

Detta är ju däremot helt sant, deras motivering var ju rent skitsnack på en nivå som snarare är förolämpande än att det hjälper. De hade gjort mindre skada genom att inte kommentera det hela alls, imo.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

"Nyligen avtäcktes Nintendo Switch 2 officiellt och prislappen landade på 470 euro i Europa,"

Till vilken momssats?

Permalänk
Medlem

Bra hoppas dom åker dit är ju sjukt dom lägger på 1500 kr..

Permalänk
Medlem

Vad går den att köpa för om man beställer från utlandet inklusive svensk moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, jag är också högst tveksam till att detta leder någon vart. Känns inte alls självklart att det går att få det till något slags faktisk monopolsituation, för jag förutsätter att man måste se till hela marknaden, inte bara Nintendo.

Exakt detta. Så resonerade kkv när Bilia anklagades för monopolfasoner - på Volvo. Ja men det finns andra märken.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Vad går den att köpa för om man beställer från utlandet inklusive svensk moms?

Beställer du den från inom EU så läggs inte någon extra moms på.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk

Detta svar fick jag när jag ifrågasatte Bergsalas prisbild och jämförde med prisbilden i Europa:

"Jag kan bara reka att använda prisjakt och handla där det är billigast. Så länge det är en seriös aktör vilket jag tror de flesta är som syns där. Faktorer som drar upp priset för oss i Sverige är en hög moms och kemikalieskatt. Hittar du ett bättre erbjudande utomlands så kan du ju alltid hugga på det också, tänk då bara på frakter och eventuella tullar om du handlar utanför EU. I USA tillkommer ju moms också. Att reklamera trasiga produkter kan ju bli lite krångligt också och värt att beakta. Priserna brukar förändras en del med tiden och i början ganska snabbt som en följd av konkurrensen.

Vi säljer dessvärre inte direkt till konsument utan våra butiker tar det pris de själva önskar."

Finns inte en chans att jag köper Switch 2 på svenska marknaden om inte priset bli mer likt det som syns ute i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Beror på vad du menar med "extra moms", men om du som svensk handlar från iaf en större butik så lär de ta svensk moms istället för lokal moms.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Online-butiken du handlar från i annat EU land kommer sätta momsen på 25% i kassan.

Permalänk
Snusfri

Bra.
Även fast det förmodligen inte leder någonvart så är det bra att visa ens ståndpunkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Nyligen avtäcktes Nintendo Switch 2 officiellt och prislappen landade på 470 euro i Europa,"

Till vilken momssats?

20 eller 22%, i sverige har vi 25%.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Känns som det varit samma visa sedan 1980-talet. Mina päron hade inte råd med NES så det blev ett Atari 2600 i stället. Fy katten!

Permalänk
Medlem

Vad är det som den "borde" kosta jämfört med EU MSRP med korrekt moms och alla extra skatter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

20 eller 22%, i sverige har vi 25%.

19% om det är Tyska priser, vilket brukar vara ganska vanligt när man pratar om "EU priset".

Permalänk
Medlem

Man får väl fråga om hur mycket betalt man vill? Är ju upp till köparen att välja om de går med på det.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vad är det som den "borde" kosta jämfört med EU MSRP med korrekt moms och alla extra skatter?

Jag kunde förboka för 6300 från svensk butik, mario kart bundeln, detta var innan priserna någon timme senare trissades upp till 7500kr.

Skrivet av Bizzro:

19% om det är Tyska priser, vilket brukar vara ganska vanligt när man pratar om "EU priset".

Aha, det kanske det är. Borde vara Tyska eller Irländska priset.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Det är väl upp till Nintendo att välja distributör och upp till distributören att sälja konsoler, om de väljer att sälja färre med högre vinst är upp till dem själva

Hur ska denna anmälan ändra något? Det är väl bara att sätta upp en grå-import av Switch från andra källor om man vill

Det är samma som att Nvidia väljer att sälja sina FE via endast en återförsäljare

Permalänk
Medlem

Jag avbokade hos Inet då jag fick tag på samma hos Amazon Frankrike. Kan inte motivera att betala så mycket extra enbart för att få beställa från Sverige.

Hoppas detta kan göra att priserna rättas till på sikt.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Till vilken momssats?

MOMSen varier mellan EU länder men ligger mellan17-27%. Flesta runt 20

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Aha, Bergsala har hela Norden:
Sverige 6700 SEK
Norge 6700 NOK
Danmark 4200 DKK (ca 6200 SEK)
Finland 570 Euro (ca 6200 SEK)
Island 90000 ISK (ca 6800 SEK)

UK är 395 pund (ca 5100 SEK) och ex Tyskland 470 Euro då (ca 5100 SEK) med 19% moms. Italien med 22% moms verkar ha samma pris.

Visa signatur

|| Ryzen 7800x3d || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Till vilken momssats?

Det är väl egentligen oberoende av momssats. Men ~20% moms har många eu-länder där det ligger på 470euro (ink moms).

Permalänk
Medlem

*cough* Amazon.de har skapliga fraktpriser till Sverige 👀.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Det gör det väl? Handlar jag exempelvis i ett land med 18% moms brukar det räknas upp så det blir 25%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Det gör det väl? Handlar jag exempelvis i ett land med 18% moms brukar det räknas upp så det blir 25%.

Det där med momssats beror på hur stor omsättning företaget har mot det land man bor i.
Jag vet inte vart gränsen, men det rör sig om kanske en miljon. Om företaget överskrider den gränsen måste dem lyfta det aktuella landets momssats och lägga på momsen för landet man beställer till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

*cough* Amazon.de har skapliga fraktpriser till Sverige 👀.

Amazon.es har likadant i lager just nu!

Skrivet av murklor:

Saxar det jag skrev på FZ:

Finns tillgänglig på spanska amazon för 469€, Amazon lägger på skillnaden för svensk moms och det blir 484.5€, vilket är ungefär 5350:- i dagens växlingskurs.

De enda hittepåavgifterna som påverkar konsoler är kemikalieskatten som blir några hundralappar beroende på vad man väger. Så svenskt pris skulle varit 5449-5649:- ungefär.

Permalänk

undra om det är någon på Swec redaktionen som har lite kontakter hos återförsäljarna och kan fråga vad de får köpa in konsolen för från bergsala, Båda parter skyller på varandra.

av vad jag läst mig till i forumen så sägs det att återförsäljarna säger att de får köpa konsolen dyrt medans Bergsala säger att de vi har så hög skatt i sverige? Någon måste ju ha fel i sak?

Just nu är det mest forumsnack utan fakta, det vore trevligt om redaktionen hade möjlighet att rycka lite i parterna och kanske få lite fakta till detta.

i min mening känns det konstigt att de länder som bergsala är distributör för har i stort sett samma höga pris, 4199 DKK (6151SEK) till svenska 6795SEK

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem

Antar att lagringsavgift fortfarande är en grej också. ? Första Switchen hade ju knappt någon så det kan inte blivit många kronor. Men tvåan kommer säkert nu upp i samma som genomsnittet för mobiltelefoner mm.

Skrivet av underd0g76:

Känns som det varit samma visa sedan 1980-talet. Mina päron hade inte råd med NES så det blev ett Atari 2600 i stället. Fy katten!

Hade en Videopac istället. Sen på den fyrkantiga bollen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint