Är detta ett tecken på trasig PSU?

Permalänk
Medlem

Är detta ett tecken på trasig PSU?

Från ingenstans har nätagget börjat surra. Fläktar och gpu verkar starta som vanligt men får ingen bild på skärmarna. På moderkortet lyser en diod som indikerar fel på CPU.
Kan detta innebära trasig PSU?
Mvh

Permalänk
Medlem

Om det lyser en LED som indikerar fel på CPU är det nog fel på CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om det lyser en LED som indikerar fel på CPU är det nog fel på CPU.

Rimligt.
Bara antog (och hoppades) på att det är PSU:n det är fel på då det är den som börjat surra och att CPU-lampan lyser pga ingen ström till CPU:n

Permalänk
Medlem

Hej!

Du ger oss för lite information. T.ex vilka komponenter har du?

Att moderkortet ger felindikation på CPU är naturligtvis en vägledning att gå efter. Men OM nu CPU är skadad eller trasig, så kan man ju fråga sig: vad beror det på i sådana fall?

Svaret kan då eventuellt vara PSU:n som har orsakat detta. Eller någonting annat....det är jättesvårt att veta . I varje fall i detta skede och med nuvarande information från din sida.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Du ger oss för lite information. T.ex vilka komponenter har du?

Att moderkortet ger felindikation på CPU är naturligtvis en vägledning att gå efter. Men OM nu CPU är skadad eller trasig, så kan man ju fråga sig: vad beror det på i sådana fall?

Svaret kan då eventuellt vara PSU:n som har orsakat detta. Eller någonting annat....det är jättesvårt att veta . I varje fall i detta skede och med nuvarande information från din sida.

Okej jag förstår, tänkte inte att komponenterna i sig spelade roll för felsökningen. Men här kommer de:

Mobo: MSI pro z690-a ddr4
CPU: i5 12600k
Gpu: Asus 3070 dual
PSU: cooler master master watt lite 700w

Har haft samma PSU sedan 2017 bör tilläggas medan det mesta annat är uppgraderat med åren.

Om nu CPU:n skulle vara felet, hur kan det leda till att PSU:n börjat surra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Okej jag förstår, tänkte inte att komponenterna i sig spelade roll för felsökningen. Men här kommer de:

Mobo: MSI pro z690-a ddr4
CPU: i5 12600k
Gpu: Asus 3070 dual

Har haft samma PSU sedan 2017 bör tilläggas medan det mesta annat är uppgraderat med åren.

Tack för din info!

Att din PSU börjar låta kan bero på damm eller annat skräp, eller fläktens kullager som börjar bli sliten. Det sistnämda är inte alltför osannolikt, men är ingen självklarhet. Sedan kanske det kan finnas fler orsker som jag inte kommer på just nu när det gäller PSU, men som andra kanske vet. Jo, föresten.....

PSU:er brukar ha en del inbyggda skydd, t.ex över/underspänningsskydd mm. Om dessa är av sämre kvalitet eller utslagna, så hanterar den t.ex. strömspikar väldigt dåligt vilket kan ge skador på massor av olika sätt. Men därmed inte sagt att det är så i detta fall även om det är en möjlighet.

En olycka kommer dessvärre inte alltid ensam. Om du har otur, så kanske även moderkortet har fått stryk. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska råda dig till annat än att felsökning måste göras på olika sätt.

Att testa att byta PSU tillfälligt är en sak att testa med, men det kommer troligen inte att räcka med det. Du måste dock börja någonstans.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Tack för din info!

Att din PSU börjar låta kan bero på damm eller annat skräp, eller fläktens kullager som börjar bli sliten. Det sistnämda är inte alltför osannolikt, men är ingen självklarhet. Sedan kanske det kan finnas fler orsker som jag inte kommer på just nu när det gäller PSU, men som andra kanske vet. Jo, föresten.....

PSU:er brukar ha en del inbyggda skydd, t.ex över/underspänningsskydd mm. Om dessa är av sämre kvalitet eller utslagna, så hanterar den t.ex. strömspikar väldigt dåligt vilket kan ge skador på massor av olika sätt. Men därmed inte sagt att det är så i detta fall även om det är en möjlighet.

En olycka kommer dessvärre inte alltid ensam. Om du har otur, så kanske även moderkortet har fått stryk. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska råda dig till annat än att felsökning måste göras på olika sätt.

Att testa att byta PSU tillfälligt är en sak att testa med, men det kommer troligen inte att räcka med det. Du måste dock börja någonstans.

Okej tack för tipsen! Blir nog till att köpa nytt nätagg i första hand och hoppas på att det bara är den gamla som strular. Om jag kommer ihåg ska jag uppdatera tråden med resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Okej tack för tipsen! Blir nog till att köpa nytt nätagg i första hand och hoppas på att det bara är den gamla som strular. Om jag kommer ihåg ska jag uppdatera tråden med resultatet

Se bara till att få öppet köp på PSU:n när du köper den. Då kan du skicka tillbaka den om det visar sig att ett byte inte hjälper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Nästan otroligt att ett sådant budgetaggregat har hållit så länge får jag säga. Har ju bara 3 års garanti från Cooler Master.

Skrivet av Borgers:

Kan ju vara så att nätaggregatet håller på att dö och inte levererar spänningar enligt ATX specifikationen som gör att CPUn inte får tillräckligt med effekt/spänning för att skall starta ordentligt, vilket ger dig CPU error LEDn.
Surrandet är antagligen "Coil Whine" vilket kan uppstå av lite olika anledningar, men om t.ex. kondensatorerna är på väg att dö så är väl kanske det en anledning till det hela, man kommer ur balans från normalläget och resultatet kan bli coil-whine.

Permalänk
Medlem

Ett par tips om du ska köpa ett nytt nätaggregat:

1: Välj ett kvalitetsaggregat. Det behöver inte vara ur den dyraste lyx-klassen, men snåla inte och sikta helst in dig på den högre mellanklassen.

2: Välj ett aggregat med minst Gold-certifikat.

3: Se till att aggregatet har ATX 3.1.

4: Fundera över om du har planer på att uppdatera hela datorn, eller delar av datorn (t.ex. GPU:n) inom en snar framtid. I sådana fall kanske du bör köpa en lite kraftfullare PSU redan nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Köpte ett ASUS TUF 850W och med det installerat funkar allt nu utan problem igen

Tackar ödmjukast för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Uppdatering!

Köpte ett ASUS TUF 850W och med det installerat funkar allt nu utan problem igen

Tackar ödmjukast för hjälpen!

👍

Visa signatur