Open AI vill köpa Chrome

Permalänk
Melding Plague

Open AI vill köpa Chrome

Kan förvandla Chrome till en Chat GPT-webbläsare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow! Detta var inte ens med på mitt bingobräde

Permalänk
Medlem

Ena hjärncellen skriker : NEJ, inte AI!

Och den andra hjärncellen skriker nästan lika högt: JA, mer Firefox användare!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

urk-burk

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Ugh. Nej
Hatar Edge, hatar Firefox.
Vet inte vad som passar mina användarmönster...

Permalänk
Medlem

Beror på priset, vill inte ha GPT 4o i webbläsaren, och 4.5 kostar ju mycket för Open Ai att köra på sina servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Ugh. Nej

Duckduckgo?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Musikälskare

Bra, skyffla över fler människor till Firefox

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

har testat en hel drös alternativ till Chrome. Just nu sitter jag på Brave och det verkar duga, lite drygt med all crypto spam bara.

Permalänk
Medlem

Den stora marknadsandelen beror väl på att det inte finns så många bättre alternativ?
Om google har spelat enligt spelreglerna så förstår jag inte varför de ska straffas.
Bygg en bättre webbläsare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Den stora marknadsandelen beror väl på att det inte finns så många bättre alternativ?
Om google har spelat enligt spelreglerna så förstår jag inte varför de ska straffas.
Bygg en bättre webbläsare då.

Målet handlar dock om sökmarknaden, inte webbläsarmarknaden.
Så man anser att Google misskött sig vad gäller sök (inte webbläsare!), men straffet ser ut att röra om rejält i webbläsargrytan.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Målet handlar dock om sökmarknaden, inte webbläsarmarknaden.
Så man anser att Google misskött sig vad gäller sök (inte webbläsare!), men straffet ser ut att röra om rejält i webbläsargrytan.

Numera blir man ju tvungen att välja bland ett antal sökmotorer vid installation av chrome, så problemet där är väl löst. Märkligt att tvinga ett företag sälja sin webbläsare som straff för något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Under tisdagen vittnade Open AI:s produktchef Nick Turley och sa att Chat GPT-utvecklaren i så fall är intresserat av att köpa webbläsaren, rapporterar Ars Technica. Skulle det bli av räknar Nick Turley med att Chrome kommer stöpas om med AI i fokus. Förutom den enorma användar­basen skulle Open AI dra nytta av möjligheten att träna nya ”agent”-modeller på analysdata från Chrome.

Det jag undrar är ju om OpenAI isf faktiskt vill ta över utvecklingen eller att de förutsätter att någon vidareutvecklar Chromium åt dem, så att de bara kan glida med och åtnjuta det arbetet och fixa lite egna funktioner på ytan mer som Microsoft (Edge), Brave, Vivaldi, Opera m.fl.

Där tycker jag den stora frågan ligger. Jag bryr mig inte jättemycket om Chrome i sig, men *Chromium* har blivit så viktigt för ekosystemet att det är svårt att inte känna sig oroad över vad som ska hända med det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Idag: Google Chrome
Imorgon: Alphabet Chrome

Permalänk
Medlem

Gick över till Edge för 2-3 år sedan, tycker att det funkar bättre, dock fortfarande google som standardsök.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Blä. Nej tack.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Ugh. Nej

Vivaldi kanske funkar, det är ju mer anpassningsbart än dom flesta andra webbläsare

Permalänk
Medlem

Tack men nej tack. Gick över till Brave för ett tag sen och nu har jag börjat med Floorp istället. Finns så många alternativ där ute.

Permalänk
Medlem

Va kul, älskar både chrome och chatgpt!

Permalänk
Medlem

Tänk vad mycket data det finns där för använding till träning av dess ai modeller.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Den dagen ett AI-bolag tar över en webbläsare som jag använder kommer jag avinstallera den. AI är trevligt men det har ju visat sig att många av dem tränar på data de inte riktigt har fått tillstånd att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Tänk vad mycket data det finns där för använding till träning av dess ai modeller.

Dom läser väl redan av hela öppna internet för att träna sina LLMs

Permalänk
Medlem

Gör som när netscape gick i graven, släpp källkoden fri.

Google är mer good guys än Microsoft. Dom släpper sin webläsare till linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Gör som när netscape gick i graven, släpp källkoden fri.

Koden är redan fri, förutom vissa saker som DRM och videocodecs som de troligtvis inte kan öppna upp p.g.a. rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dom läser väl redan av hela öppna internet för att träna sina LLMs

Jag undrar när open ai och alla andra ska förstå att det inte är mängden data som håller dem tillbaka. Utan deras träningsmodell.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Personligen provat typ alla webbläsare men hamnar alltid till Chrome igen, trivs helt enkelt med allt där. Även om jag föredrar föregående Interface på chrome med ex färgade folders osv.

Firefox med chrome skin är acceptabelt för mig (man kan iaf fixa färgade folders där ). Men tycker chrome fungerar bättre med sync mellan olika enheter som windows-iphone-ipad.

Nu börjar ju tiden rinna ut för ublock origin dock, Juni eller vad det nu är med extendedv3 support går ut.

Det är nog det enda som kan tvinga mig till en annan webbläsare som då har v2 stöd ex firefox. V3 "adblockers" är ju helt kassa.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur ni andra resonerar, men jag kör crome just för att gmail och drive finns som snabbtgenväg uppe i högra hörnet. Testade opera i vintras och den webbläsaren var bra den med, men jag gick tillbaka pga dessa genvägar. Allt på samma ställe så att säga.

Ponera att google avyttrar crome; då kan de ju med enkelhet skapa en ny webbläsare med denna direkta koppling och således kommer troligen majoriteten av googles användare byta webbläsare till googles nya läsare.
Det är väl inte webbläsaren i sig som är problemet, utan de direkta kopplingarna till andra tjänster som gör crome såpass stora, eller har jag fel?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

kör bara chrome på jobbet om jag av någon anledning behöver testa någon webbsida som inte fungerar i edge eller firefox.

Skulle aldrig komma på tanken att köra chrome privat när firefox och vivaldi existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Koden är redan fri, förutom vissa saker som DRM och videocodecs som de troligtvis inte kan öppna upp p.g.a. rättigheter.

DRM avkodningen är viktig , annars bli webläsare värdelös för streamningtjänster. För som avstår Apple och Windows, vore förödade om dödade chrome. Ändå den webläsare som är smidigast och dessutom har en bra intergration med google tjänster.