Ps5 Dual Sense till Pc Game pass (Expedition 33)

Permalänk
Medlem

Ps5 Dual Sense till Pc Game pass (Expedition 33)

Hej

Jag började spela Expedition 33 genom Xbox pc game pass. Jag testade att koppla in min Dual Sense kontroll och den fungerade. Men, symbolerna för knapparna är ju för Xbox i spelet, jag antar att det är för jag kör genom game pass. Och det kommer göra mig alldeles för örvirrad när jag spelar. Någon som vet om det finns någon inställning eller dylikt som kanske kan lösa problemet? Så spelet förstår att jag använder en Dual Sense kontroll.

en annan konstig grej va att ljudet försvann i spelet om jag kopplade in kontrollen med usb istället för blåtand.

Normalt så spelar jag aldrig med kontroll, så har noll koll.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Hej

Jag började spela Expedition 33 genom Xbox pc game pass. Jag testade att koppla in min Dual Sense kontroll och den fungerade. Men, symbolerna för knapparna är ju för Xbox i spelet, jag antar att det är för jag kör genom game pass. Och det kommer göra mig alldeles för örvirrad när jag spelar. Någon som vet om det finns någon inställning eller dylikt som kanske kan lösa problemet? Så spelet förstår att jag använder en Dual Sense kontroll.

en annan konstig grej va att ljudet försvann i spelet om jag kopplade in kontrollen med usb istället för blåtand.

Nej spelet tolkar nog alla kontroller som dual sense, man kan köra dsx och virtual controller men symbolerna ändras inte i spelet.
När du kör wired tror big datorn att din controller är en högtalare,andra output

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Hej

Tror att utvecklarna bara har bryt sig att programmera in kanpparnas utseende för Xbox och använder samma för alla kontroller.

För mig så försvinner ljudet på Windows varie gång jag kopplar en PS4 /PS5 kontroll, både trådlöst eller trådat. Tror det har med att Windows tror det är en mediaenhet/högtalare (vilket det täkniskt sätt är i kontrollen) 🤔
Men det är bara att klicka på högtalaren nere i högra hörnet på akivitetsfältet och välja en annan högtalare/enhet för ljud ut så är det löst 🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

finns mod på nexusmods som löser detta.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du löste detta men det finns instruktioner här:
https://www.reddit.com/r/expedition33/comments/1k97mfu/guide_...

Både för att få det att funka om säg en ps4 kontroller inte funkar men också för att se till att det blir rätt symboler.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB