Allsvenskan i fotboll 2025

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Allsvenskan i fotboll 2025

Sent skall syndaren vakna brukar det heta.

Insåg att det inte gjorts någon tråd och vi är nu några omgångar in men varför inte försöka fortsätta på inslagen väg. Vi är nu lite drygt sex omgångar in i säsongen 2025 och tabellläget är enligt följande:

Mitt kära AIK leder fortsatt efter en start på säsongen som får klassas som resultatoptimerat. Spelet har verkligen inte glänst eller imponerat men jävlar vad bra vår defensiv är. Värvningarna av mittbacken Benkovic och mittfältaren Aron Csongvai har verkligen präglat säsongsstarten där deras kvalitet har varit bidragande. Hur länge håller segertåget i sig? Vem vet, jag är glad så länge det varar. Det är 5 svåra matcher i rad nu där Djurgården, Häcken, Mjällby, Malmö och Hammarby väntar så det är under dessa matcher det kommer bli tytdligt på riktigt om vi kommer att utmana i år.

Årets två hitills största utropstecken i min bok är annars dunderstarka Mjällby som just nu ser ut att pulverisera allt annat motstånd. Det finns egentligen inte ord för att beskriva hur imponerade verksamheten nere på Listerlandet är. Risken är väl att laget får sälja för många nyckelspelare i sommar och att hösten blir tuff men som det ser ut just nu är det ett otroligt lag med en stark spelidé.

Malmö FF får mig att klia mig i huvudet. På förhand var allsvenska titeln kanske ännu mer given för MFF än förra året. Trots detta har spelet hackat betänkligt sedan starten av allsvenskan. Jag har inga tvivel på att det kommer bli ett väloljat maskineri precis som sig bör så småningom men just nu är det hackigt och inte alls sådär hänsysnslöst som MFF kan vara.

Hur ser det ut för ditt lag? bättre eller sämre än förväntat?

Permalänk
Medlem

Kollar på Göteborg - DIF. Frustrerande dålig match

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ser ut som svensk fotboll brukar göra, sparka spring och skjut åt helvete .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Brukar väl vara så när ifk spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Ser ut som svensk fotboll brukar göra, sparka spring och skjut åt helvete .

Du skulle sett AIK - Mjällby igår. Superbra fotboll

Permalänk
Medlem

Om det är någon sportlegendar som känner att de behöver solka ned bilden av sin person riktigt ordentligt och vända alla emot sig, så har nog Håkan Mild (förhoppningsvis) snart några konsulttimmar att erbjuda.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av izzie:

Om det är någon sportlegendar som känner att de behöver solka ned bilden av sin person riktigt ordentligt och vända alla emot sig, så har nog Håkan Mild (förhoppningsvis) snart några konsulttimmar att erbjuda.

Ah det var en ruskigt svag andra halvlek. Antar att du är Blåvit? Hur är oron inför säsongen såhär dagen efter? Jag menar det är inte så fasligt många poäng från att återigen vara indragna i en undre-halvan-batalj.
Det känns som att så fort de börjat få ordning på grejerna så är det något annat som slutar att klaffa.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Uppdatering kring tabellen. Gnaget fortsatt i topp, starkt lag, stark år. Vågar såklart inte hoppas på någon form av guld ännu men i ärlighetens namn: Löser vi 6-9 poäng på nästkommande tre matcher så måste vi ändå tas med i beräkningarna som en av kandidaterna oavsett hur tråkigt eller dåligt alla antagonister eller experter tycker att vi ser ut.

Hammarby ser riktigt bra ut i spelet. MEN de har inte råd med så många poängtapp under året om det ska ha en chans på guldet. Nu har vi dem i ett hemmederby på söndag som absolut kommer vara en OTROLIGT viktig match för vilken känsla säsongen fortsätter med.

Mjällby imponerar stort. Riktigt stort. De är på riktigt och har absolut möjlighet att vara med och slåss om titeln bara de fortsätter på inslagen väg. För deras skull hoppas jag de inte behöver sälja av Stroud, Manneh, Röjkjaer och alla andra guldklimpar de hittat. De har nog sveriges bästa scoutingteam ska dock sägas.

Elfsborg smyger med lite obemärkt. Inga dunderinsatser men likväl har de fortsatt ta poäng och kommer fortsätta göra så. De kommer bli farliga.

Malmö har väl haft lite av en fiaskosäsong än så länge med Malmö-mått mätt. Kanske att de börjar tuffa igång ordentligt nu efter senaste segern men det är väldigt oklart än så länge var de står i år. Om allting vill sig riktigt illa kommer kanske den där islossningen hemma mot AIK och allting går som det brukar göra.

DIF är svåra att sia mer om just nu. Stark seger mot GBG efter många och tuffa matcher och lång skadelista. Notera att de har en match mindre spelad som de tar igen i slutet av månaden mot BP. Det kan dock absolut bli så att DIF blandar sig i toppstriden för den kvaliteten finns ändå i truppen.

Plats 7-12 står alla på 10 poäng och plats 13 är på 9 poäng sen har vi GAIS på plats 14 med 8 poäng. Här är det just nu hugget som stucket. Det kommer att svänga och det kan svänga snabbt åt alla håll. Blåvitt MÅSTE vinna mot Öster i nästa för att någon form av häng på övre halvan, men de har inte imponerat än så länge i år. Tycker RPL sa det bra efter matchen igår: "När vi är bra gör vi inga mål men när vi är dåliga släpper vi in mål."

Öster är riktigt impotenta än så länge och Värnamo med ny coach står inför en uppförsbacke som heter duga. Kanske stänger vi smålandsfönstret i Allsvenskan i år?

Permalänk
Medlem

Jag är inte mer fotbollsnörd än att jag tycker det är kul att "mitt" lag Mjällby har börjat slåss med de stora grabbarna i toppen av serien, och gärna ser glimtarna som brukar visas i Sportspegeln. Det är många år sen jag såg en match live på en arena. Jag är ju så gammal så jag minns när Mjällby kämpade i lägre divisioner på 70-talet, och knappt nån annan än byborna och en del av sommarstugägarna i byn brydde sig om hur det gick för laget. Men jag kommer nog sent att förlåta att de spelade ner sig för några år sen, rakt igenom först superettan, sen div 1 och höll på att slå alla tiders rekord om de hade åkt rakt igenom där med, ner till 2:an!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ah det var en ruskigt svag andra halvlek. Antar att du är Blåvit? Hur är oron inför säsongen såhär dagen efter? Jag menar det är inte så fasligt många poäng från att återigen vara indragna i en undre-halvan-batalj.
Det känns som att så fort de börjat få ordning på grejerna så är det något annat som slutar att klaffa.

Skulle säga att det är uppgivenhet snarare än oro.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av izzie:

Full förståelse för det. Skulle nog känna samma sak.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Knorkas:

Jag är inte mer fotbollsnörd än att jag tycker det är kul att "mitt" lag Mjällby har börjat slåss med de stora grabbarna i toppen av serien, och gärna ser glimtarna som brukar visas i Sportspegeln. Det är många år sen jag såg en match live på en arena. Jag är ju så gammal så jag minns när Mjällby kämpade i lägre divisioner på 70-talet, och knappt nån annan än byborna och en del av sommarstugägarna i byn brydde sig om hur det gick för laget. Men jag kommer nog sent att förlåta att de spelade ner sig för några år sen, rakt igenom först superettan, sen div 1 och höll på att slå alla tiders rekord om de hade åkt rakt igenom där med, ner till 2:an!

Det är på ritktigt imponerande vad de har gjort. Hur de med relativt små medel har lyckats sätta en organisation som är i harmoni på det sättet. Det hade räckt med att de under en eller två säsonger missar på flera värvningar för att saker skulle gå utför. Istället har de träffat rätt under flera år och därtill utvecklas sin spelidé, det är inte bara "smäll hårt och slå långt". Istället är det en offensiv, snabb och underhållande fotboll. Visst kan du ha en idé om hur du vill spela men sen gäller det att hitta spelare som helt tror på det, dedikerar sig till metoden och dessutom passar väl för det. Här har de gjort rätt.

Permalänk
Medlem

Ja, Mjällby är bra. Idag kommer de att spöa dif

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Riktigt jävla skräpmatch mot Häcken igår. Vi kom inte alls upp i nivå men trots det verkade det som att vi skulle mäkta med att vinna ändå. Två snabba mål för att vända 2-1 till 2-3 rann dock ut i sanden och ett oavgjort resultat slogs fast.
Trots att det känns som en förlust så är det starkt att våra sämsta resultat i år är oavgjorda.

OTROLIGT viktigt derby mot Bajen på söndag som man är mer än lovligt nervös inför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ja, Mjällby är bra. Idag kommer de att spöa dif

Jajamensan! 3-1 på bortaplan! Heja di gule heja di svarte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Jajamensan! 3-1 på bortaplan! Heja di gule heja di svarte!

Jag är AIK men missar aldrig en djuuuurgååååårn match numera. Hysteriskt kul att se dom våndas

När Danielsson snubblar och Mjällby gjorde 1-3👌🏻

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av izzie:

Tvivlar det blev bättre ikväll? Ska inte dra ut på det mer än att det var förjävligt.

Permalänk
Medlem

Skönt med 3 friska poäng mot Djurgården
Nu laddar vi för Brommapojkarna på måndag!

Jävligt starkt av Värnamo också!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Flutters:

Skönt med 3 friska poäng mot Djurgården
Nu laddar vi för Brommapojkarna på måndag!

Jävligt starkt av Värnamo också!

Starkt jobbat. När djuuurgårn blir utbuade på hemmaplan blir jag varm i hjärtat.

Permalänk
Medlem

djöörgåårn är det inte dags att ge upp snart?

AIK kommer slå malmö bora på torsdag! Sanna mina ord! Ser fram emot det

Permalänk
Medlem

Helt galna matcher idag. Jag är så taggad! Ska kolla mycket sport idag.
16:40 Pingis-VM med Anton Källberg & Truls Möregård
19:00 Allsvenskan
20:40 Hockey-VM Sverige - Tjeckien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Helt galna matcher idag. Jag är så taggad! Ska kolla mycket sport idag.
16:40 Pingis-VM med Anton Källberg & Truls Möregård
19:00 Allsvenskan
20:40 Hockey-VM Sverige - Tjeckien

20:40? Den börjar 20:20 fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Phew, där satt den! Grymt stolt över grabbarna i matchen mot Hammarby. Var lite tveksam när Torstensson hade ändrat om i 11:an men det visade sig funka kanon.
Skönt med en paus i Stockholms matcher nu haha.
Någon som kollade på AIK-MALMÖ?
Hur såg den ut spelmässigt?

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Phew, där satt den! Grymt stolt över grabbarna i matchen mot Hammarby. Var lite tveksam när Torstensson hade ändrat om i 11:an men det visade sig funka kanon.
Skönt med en paus i Stockholms matcher nu haha.
Någon som kollade på AIK-MALMÖ?
Hur såg den ut spelmässigt?

AIK dominerade. Men AIK fick en massa domslut mot sig. Malmö gavs farliga frisparkar men dommarn släppte ett par straffar som AIK borde fått inkl en ganska tydlig hands. AIK hade chanserna och spelet men kunde inte näta

Permalänk
Medlem

Njae, dominans vet jag inte. AIK hade visserligen bollen mycket i tid räknat, men mestadels stod de bara vid sidlinjen och polerade den med handdukar.

Straffarna var snarast av det slaget att de kunde ha fått dem, inte att de borde ha fått dem. Hade inte protesterat om domaren blåst, men tycker inte heller man kan klaga på att han lät bli. Två uddlösa lag och en ganska trist match att glo på.

AIK skulle behöva få in ett par lite annorlunda spelartyper i laget för att få till en bättre balans. Malmö skulle behöva få sina spelare att samarbeta bättre, just nu spelar de inte som ett lag.

Vore för övrigt riktigt kul om Mjällby tog hem Allsvenskan i år, de har verkligen presterat som ett lag hittills.

Permalänk
Medlem

IFK slog just Malmö. Hahaha! Fantastiskt av dommaren att inte ge Ali en straff när han filmar. Han fick ett gult istället för filmning. Next level domare

Permalänk
Medlem

Gnaget missar så många chanser! Men skönt att vi vann ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

IFK slog just Malmö. Hahaha! Fantastiskt av dommaren att inte ge Ali en straff när han filmar. Han fick ett gult istället för filmning. Next level domare

Ja det var jävligt gött att han fick det gula kortet där.
Jävla sätt att hålla på sådär.

Visa signatur

Permalänk

Kul med Mjällby i år och att Malmö inte rycker!

Är Halmstad supporter och jag tror att detta kan bli året vi åker ur.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Ninotramp:

Kul med Mjällby i år och att Malmö inte rycker!

Är Halmstad supporter och jag tror att detta kan bli året vi åker ur.

Malmö fuckar upp sin säsong var 3:e-4:e år så då gäller det för oss andra att vara på tårna.

Hoppas HBK håller sig kvar, årets bästa bortaresa om den är under sommaren. Skämt åsido är det ju en anrik förening som man vill ska vara kvar.