- Är mängden diskar huvudsakligen baserad på en önskan att sprida disk-I/O över fler köer eller på prognostiserade framtida behov? Det verkar spontant som att du betalar för 15 gånger mer utrymme än du behöver.
- Kan du komma undan med ett betydligt billigare moderkort+CPU utan att förlora I/O-prestanda om du väljer single-socket AMD över dual-socket Intel? Det var länge sen jag köpte servrar nu, men på den tiden sparade jag rejält på att byta CPU-tillverkare. Då var iofs också min hypervisor per-socket-licensierad, och det bidrog mycket till mitt val; det problemet har du inte med Proxmox. Vet inte hur mycket flexibilitet du har eftersom det verkar som att du köper begagnat, men det kan vara värt att kolla upp. Troligen har du en del driftskostnader att spara också ur ett strömförbrukningsperspektiv, vilket kan spela in för ditt beslut.
- Jag hade personligen undvikit en RAID-kontroller utan istället styrt diskarna med HBA-kort och använt ZFS för lagringen; gärna med separata dataset för data- och loggdiskar för databasservrarna, så du kan optimera blockstorlekar för vardera scenariot. Dina diskar verkar ha PLP, så synkrona skrivningar kommer kunna cachas säkert även utan separat batteribackup, och beroende av minnesmängd du tilldelar respektive VM, samt ändringsgrad för databaserna, kan du troligen minimera I/O-behoven rätt rejält för det mesta av läsningar, åtminstone.