Synpunkter på HP-konfiguration för Proxmox

Permalänk
Medlem

Synpunkter på HP-konfiguration för Proxmox

Har tänkt beställa 2 servrar (en reserv) med följande konfiguration för att köra Proxmox.

HPE ProLiant DL380 Gen10 16SFF (8x SAS/SATA, 8x U.2 NVMe)
2 x Intel Xeon Gold 5218 2.30GHz 16-Core
8 x 64GB PC4-2666 LR DDR4 2666MHz ECC
HPE Smart-Array P408i-a SR Controller m/ 2GB Cache & Batteri
2 x 400GB SAS SSD 12Gbps Mixed Use
8 x 3.84TB NVMe SSD Samsung PM9A3 PCIe Gen4
HP 534FLR 10Gb SFP+ Dual Port FlexibleLOM
2 x 800W Flex Slot Low Halogen PSU

Kommer primärt köra två VM för web och databas med c:a 100 webbplatser och ungefär lika många databaser. Databaserna upptar c:a 250 GB och databasen får c:a 25 000 anrop per minut i snitt över ett dygn, med toppar på c:a 150 000 anrop per minut.

Är det något jag missat eller tänkt fel?

Backup kommer skapas på en separat server med Proxmox Backup Server.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Har tänkt beställa 2 servrar (en reserv) med följande konfiguration för att köra Proxmox.

HPE ProLiant DL380 Gen10 16SFF (8x SAS/SATA, 8x U.2 NVMe)
2 x Intel Xeon Gold 5218 2.30GHz 16-Core
8 x 64GB PC4-2666 LR DDR4 2666MHz ECC
HPE Smart-Array P408i-a SR Controller m/ 2GB Cache & Batteri
2 x 400GB SAS SSD 12Gbps Mixed Use
8 x 3.84TB NVMe SSD Samsung PM9A3 PCIe Gen4
HP 534FLR 10Gb SFP+ Dual Port FlexibleLOM
2 x 800W Flex Slot Low Halogen PSU

Kommer primärt köra två VM för web och databas med c:a 100 webbplatser och ungefär lika många databaser. Databaserna upptar c:a 250 GB och databasen får c:a 25 000 anrop per minut i snitt över ett dygn, med toppar på c:a 150 000 anrop per minut.

Är det något jag missat eller tänkt fel?

Backup kommer skapas på en separat server med Proxmox Backup Server.

- Är mängden diskar huvudsakligen baserad på en önskan att sprida disk-I/O över fler köer eller på prognostiserade framtida behov? Det verkar spontant som att du betalar för 15 gånger mer utrymme än du behöver.

- Kan du komma undan med ett betydligt billigare moderkort+CPU utan att förlora I/O-prestanda om du väljer single-socket AMD över dual-socket Intel? Det var länge sen jag köpte servrar nu, men på den tiden sparade jag rejält på att byta CPU-tillverkare. Då var iofs också min hypervisor per-socket-licensierad, och det bidrog mycket till mitt val; det problemet har du inte med Proxmox. Vet inte hur mycket flexibilitet du har eftersom det verkar som att du köper begagnat, men det kan vara värt att kolla upp. Troligen har du en del driftskostnader att spara också ur ett strömförbrukningsperspektiv, vilket kan spela in för ditt beslut.

- Jag hade personligen undvikit en RAID-kontroller utan istället styrt diskarna med HBA-kort och använt ZFS för lagringen; gärna med separata dataset för data- och loggdiskar för databasservrarna, så du kan optimera blockstorlekar för vardera scenariot. Dina diskar verkar ha PLP, så synkrona skrivningar kommer kunna cachas säkert även utan separat batteribackup, och beroende av minnesmängd du tilldelar respektive VM, samt ändringsgrad för databaserna, kan du troligen minimera I/O-behoven rätt rejält för det mesta av läsningar, åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

- Är mängden diskar huvudsakligen baserad på en önskan att sprida disk-I/O över fler köer eller på prognostiserade framtida behov? Det verkar spontant som att du betalar för 15 gånger mer utrymme än du behöver.

- Kan du komma undan med ett betydligt billigare moderkort+CPU utan att förlora I/O-prestanda om du väljer single-socket AMD över dual-socket Intel? Det var länge sen jag köpte servrar nu, men på den tiden sparade jag rejält på att byta CPU-tillverkare. Då var iofs också min hypervisor per-socket-licensierad, och det bidrog mycket till mitt val; det problemet har du inte med Proxmox. Vet inte hur mycket flexibilitet du har eftersom det verkar som att du köper begagnat, men det kan vara värt att kolla upp. Troligen har du en del driftskostnader att spara också ur ett strömförbrukningsperspektiv, vilket kan spela in för ditt beslut.

- Jag hade personligen undvikit en RAID-kontroller utan istället styrt diskarna med HBA-kort och använt ZFS för lagringen; gärna med separata dataset för data- och loggdiskar för databasservrarna, så du kan optimera blockstorlekar för vardera scenariot. Dina diskar verkar ha PLP, så synkrona skrivningar kommer kunna cachas säkert även utan separat batteribackup, och beroende av minnesmängd du tilldelar respektive VM, samt ändringsgrad för databaserna, kan du troligen minimera I/O-behoven rätt rejält för det mesta av läsningar, åtminstone.

Jag har redan beställt prylarna, men tack för bra input!

Angående diskarna, så är det främst för att få upp I/O-prestandan, men vi behöver en hel del lagring, utöver databaserna, för våra kunders filer. Inte riktigt så här mycket, men då räcker utrymmet förhoppningsvis några år.

Vad gäller RAID-kortet så kommer jag köra ZFS och har tänkt köra i HBA-läge, som kortet ska ha stöd för, så förhoppningen är att det inte blir något problem. Hade hellre kört med ren HBA från början, men detta var det som ingick i maskinen och enligt vad jag hittat ska det gå att köra utan att RAID-kortet lägger sig i vägen.

Våra befintliga DL120 har inte stöd för mer än 256 GB RAM och MySql använder det mesta redan idag, och det är därför vi köper "nya" servrar. Det handlar mest om läsningar, men vi har några skrivintensiva funktioner som tar lite tid och där blir det förhoppningsvis skillnad med den här uppgraderingen.

Vi hade från början tänkt köpa nya servrar, men sen upptäckte jag att det fanns ett stort utbud av begagnade servrar och man får ju sjukt mycket mer för pengarna, så den här gången blir det begagnade prylar. Sen känns det lite skrämmande att köpa begagnade prylar för produktion, men med en reservserver och automatiska backuper, så känner jag mig ändå rätt trygg.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk

HPE säljer även restaurerade serverar som då kommer med garanti och möjlighet att addera support. De har även lanserat sin egen KVM-baserad virtualiseringsplattform (HPE VM Essentials) som då kommer med 24x7 support. Kan vara värt att undersöka om du har betalade kunder med SLA på plattformen.