Permalänk

Spelmaskin, 20-25k.

Halloj allesamman! Var nog 15 år sedan jag senast var här på Sweclockers så det fick bli ett färskt konto.

Tänkte ta farväl av min gamla 2016 burk och bränna min skatteåterbäring på ett rejält uppköp. Mitt gamla 1070 har kämpat länge och väl så har listan över nyare spel jag är sugen på blivit lång nog att det känns värt att nu byta upp mig till en modernare maskin - trots att min spelsmak normalt sett lutar mer åt retro hållet. (FF7 Rebirth, Doom Eternal/Doom the Dark Ages, Baldur's Gate 3, Horizon Zero Dawn 2 och Space Marine 2 exempelvis.)

Med skatteåterbäringen och vad jag kunnat lägga undan sedan jag bestämde mig att det var dags för en uppgradering ger mig en budget på lite över 20k, men jag kan nog sträcka den till 25k om bytte av någon av er anser att byte av komponent är värd den extra utgiften... Eller tvärtom ifall ni anser att det finns något likvärdigt som är billigare.)

Här är vad jag knåpat ihop än så länge från att ha läst lite själv här i diverse trådar med liknande prisklass: https://komponentkoll.se/bygg/dEivj

Chassit är jag osäker på men jag bryr mig egentligen inte om hur det ser ut - det kommer stå under mitt skrivbord och inte synas, så ingen anledning att välja något märkvärdigt.

Då jag hade hoppats att burken skulle hålla i många år så vill jag framtidssäkra den och gå direkt på 64gb RAM och 4tb hdd.

Montering ska jag nog klara av på egen hand - det var nog ett par år sedan, men i värsta fall kallar jag in förstärkning från en kollega. Min windows licens är överförbar, så en sådan behöver jag inte heller.

Jag är även intresserad av att byta upp till nyare skärmar, men blir ett separat köp senare i år - men har ni förslag så vill jag gärna höra vad ni har att rekommendera. Vill minst ha 2x27" men överväger även en 32-34" med 27" på vardera sida(Skärmyta är väldigt användbart för mig när jag jobbar hemifrån).

Hade hoppats att kunna lägga beställnigen i sammanband med nästa löning, men kan som sagt skjuta på det en månad till om det kommer något mer prisvärt eller om det finns anledning att spara en månad till för att få budget att räcka till något vettigare.

Permalänk
Medlem

Tycker det är värt att betala lite extra för snabbare RAM, ett betydligt bättre chassi, ett starkare grafikkort och en klart bättre SSD.

Permalänk

Uppskattar ditt svar, precis den typen av feedback jag ville höra - kommer beställa hem delarna så att burken står redo lagom till semestern börjar. Du verkar ha järnkoll på den här delen av forumet - en följdfråga då, varför just PowerColor Reaper AMD Radeon RX 9070XT? Med så många ganska snarlika alternativ, vad gör att just den stod ut här?