Tips på laptop för multitasking, VirtualBox och spel – budget ca 10 000 kr, köp via företag

Permalänk
Medlem

Tips på laptop för multitasking, VirtualBox och spel – budget ca 10 000 kr, köp via företag

Hej!

Jag är på jakt efter en ny laptop och behöver lite snabba tips. Köpet ska göras via företaget och budgeten ligger runt 8 000-12000 kr (ex moms). Jag har kollat på sidor som Refurbed (t.ex. denna: https://www.refurbed.se/c/barbara-datorer/?e96=Dell%7CHP%7CLe... och är öppen för både nytt och rekonditionerat.

Jag har alltid bara haft stationär dator tidigare, så jag har väldigt lite koll på vad som gäller för laptops och vad man ska tänka på. Har hört att Lenovo och Dell brukar vara bland de bättre alternativen, men tar gärna emot input kring det också!

Det här behöver jag kunna göra:

Multitaska mellan flera program, ofta många fönster uppe samtidigt

Köra VirtualBox och kunna ha igång minst en virtuell maskin smidigt

Ansluta extern skärm (gärna via HDMI eller USB-C)

Gaming även om det inte är super prio, men räknar med att den borde klara av Wow, cod.

Allmänt snabb och responsiv dator för vardagsbruk

Specifikationer jag tänker mig:

Minst 16 GB RAM/32GB

SSD (helst 512 GB eller mer)

Intel i7/Ryzen 7 (eller motsvarande, gärna nyare generation)

Bra portar för extra skärm/mus/tangentbord etc.

Helt ok batteritid och byggkvalitet

Har ni några konkreta tips på modeller eller specifika deals just nu? Är det något särskilt jag ska tänka på när det gäller VirtualBox eller multitasking på laptops i den här prisklassen? Och stämmer det att Lenovo och Dell är bra val, eller finns det andra märken jag borde kika på?

Tack på förhand för alla förslag!

Permalänk
Medlem

Kör Dell på jobbet, och köpte en refurb privat också.
För ett halvår sen bytte de namn på sina datorer, men innan dess fanns t.ex:

Latitude, vanliga datorer i princip.

Precision, mer workstation, ofta med nVidia Quadro-grafik för CAD (och spel). Dessa drar en hel del ström dock, min 7760 på jobbet klarar mindre än 2h, min 5540 hemma klarar kanske 2,5-3h.
Byggkvaliteten är rätt bra, tycker jag (och jämför med billigt-skrot från köpladan).
Enkla att serva och byta slitdelar på (jag bytte fläktar och kylpasta, monterade en extra SSD när jag köpte 5540-n).

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

OKej tackar så mkt för infon

Permalänk
Medlem

https://www.refurbed.se/p/dell-precision-5560-11850h/221353c/...

skulle kört på något sånt här.

Spelprestanda? Nja.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Den här kanske? Den kostar 13999 kr visserligen inklusive moms, men den går på kampanj. Kostar egentligen 18999 kr.
https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...

Permalänk
Medlem

Billigteknik får in lite allt möjligt ibland.

Om man gärna vill ha en hp kanske denna kan vara något?:
https://www.billigteknik.se/laptop-15-beg/39806-39845-hp-zboo...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Jaa Dell Precision har ju kommit upp en hel del när man googla runt. Tack Så mkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Den här kanske? Den kostar 13999 kr visserligen inklusive moms, men den går på kampanj. Kostar egentligen 18999 kr.
https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...

Skrivet av Patrik356b:

Billigteknik får in lite allt möjligt ibland.

Om man gärna vill ha en hp kanske denna kan vara något?:
https://www.billigteknik.se/laptop-15-beg/39806-39845-hp-zboo...

HP ZBook Studio G8
Intel Core i7-11850H (8 kärnor, upp till 4,8 GHz), 32 GB RAM, 1 TB SSD, RTX A2000, 15,6" FHD, begagnad men med garanti. Riktigt kraftfull workstation, särskilt för rendering och tunga arbetsflöden, och har många proffsfunktioner.

Lenovo LOQ 15ARP9
AMD Ryzen 7 7435HS (8 kärnor/16 trådar, upp till 4,5 GHz), 16 GB DDR5 (uppgraderingsbar), 512 GB SSD, RTX 4060, 15,6" FHD 144 Hz. Nyare gaming-laptop, bra prestanda per krona, särskilt för spel och vardagsbruk. Går att uppgradera RAM och SSD. (Finns även med RTX 4070 i vissa konfigurationer.)

Dell Precision 5560
Intel Core i7-11850H, 32 GB RAM, 1 TB SSD, 15,6" FHD+, RTX A2000 eller T1200. Proffsinriktad workstation, liknande HP ZBook, men Dell har nyligen bytt ut Precision-serien mot nya Pro Max-modeller, så det kan vara värt att kolla efter dessa om man vill ha det allra senaste.

Jag har även hört en del gott om Lenovo ThinkPad-serien och vet att de ofta rekommenderas för sina byggkvalitet och affärsfunktioner. Samtidigt är jag osäker på om ThinkPad är så relevant för just mina behov, eller om det är bättre att satsa på någon av de andra modellerna ovan, särskilt om man vill ha maximal prestanda och flexibilitet för pengarna. Tar gärna emot synpunkter kring detta!

Min fråga:
Om man är beredd att lägga upp till 15 000 kr – finns det någon nyare modell av dessa (eller närliggande, t.ex. HP ZBook Studio G9/G10, Lenovo Legion/LOQ 2024/2025, Dell Pro Max, eller eventuellt någon ThinkPad-modell) som är mer framtidssäker eller har bättre prestanda/funktioner för pengarna? Är det värt att satsa på en workstation-modell (ZBook/Precision/ThinkPad) eller får man mer för pengarna med en nyare gaming-laptop som LOQ eller Legion?

Jag prioriterar:

Prestanda för multitasking, virtualisering (t.ex. VirtualBox), och gärna möjligheten att köra extended monitor i 4K.

Möjlighet att göra avancerade inställningar i BIOS/UEFI.

Att enkelt kunna uppgradera RAM och SSD.

Mindre viktigt med kamera, vikt, design eller batteritid.

Tar gärna emot erfarenheter kring just dessa modeller, eller tips på andra modeller i samma prisklass som är värda att spana in om man vill ha så mycket prestanda och flexibilitet som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBrr:

Lenovo LOQ 15ARP9
AMD Ryzen 7 7435HS (8 kärnor/16 trådar, upp till 4,5 GHz), 16 GB DDR5 (uppgraderingsbar), 512 GB SSD, RTX 4060, 15,6" FHD 144 Hz. Nyare gaming-laptop, bra prestanda per krona, särskilt för spel och vardagsbruk. Går att uppgradera RAM och SSD. (Finns även med RTX 4070 i vissa konfigurationer.)

24 GB RAM hade väl den datorn som jag länkade till och inte 16? Jag funderar på att köpa den. Datorn jag har nu är inte till gaming som jag har börjat bli intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

24 GB RAM hade väl den datorn som jag länkade till och inte 16? Jag funderar på att köpa den. Datorn jag har nu är inte till gaming som jag har börjat bli intresserad av.

Det stämmer 24 gig men gick att uppgradera till 32 😀 ja den verkar najs asså

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBrr:

Det stämmer 24 gig men gick att uppgradera till 32 😀 ja den verkar najs asså

Ja, jag har beslutsångest om jag ska köpa den, eller om jag ska behålla min nuvarande laptop något år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Ja, jag har beslutsångest om jag ska köpa den, eller om jag ska behålla min nuvarande laptop något år till.

Du det har jag med.. kollat i 4 dagar searcherat som fan.

Den från Power är Ju riktigt bra för det priset, men jag räknar med att upgrade till 32gig ASAP. Så det blir ju lite mer kostnad direkt. Men aa jag har kollat alla sidor alla fyndhörnor som finns tror ja XD