Tips på laptop för multitasking, VirtualBox och spel – budget ca 10 000 kr, köp via företag
Hej!
Jag är på jakt efter en ny laptop och behöver lite snabba tips. Köpet ska göras via företaget och budgeten ligger runt 8 000-12000 kr (ex moms). Jag har kollat på sidor som Refurbed (t.ex. denna: https://www.refurbed.se/c/barbara-datorer/?e96=Dell%7CHP%7CLe... och är öppen för både nytt och rekonditionerat.
Jag har alltid bara haft stationär dator tidigare, så jag har väldigt lite koll på vad som gäller för laptops och vad man ska tänka på. Har hört att Lenovo och Dell brukar vara bland de bättre alternativen, men tar gärna emot input kring det också!
Det här behöver jag kunna göra:
Multitaska mellan flera program, ofta många fönster uppe samtidigt
Köra VirtualBox och kunna ha igång minst en virtuell maskin smidigt
Ansluta extern skärm (gärna via HDMI eller USB-C)
Gaming även om det inte är super prio, men räknar med att den borde klara av Wow, cod.
Allmänt snabb och responsiv dator för vardagsbruk
Specifikationer jag tänker mig:
Minst 16 GB RAM/32GB
SSD (helst 512 GB eller mer)
Intel i7/Ryzen 7 (eller motsvarande, gärna nyare generation)
Bra portar för extra skärm/mus/tangentbord etc.
Helt ok batteritid och byggkvalitet
Har ni några konkreta tips på modeller eller specifika deals just nu? Är det något särskilt jag ska tänka på när det gäller VirtualBox eller multitasking på laptops i den här prisklassen? Och stämmer det att Lenovo och Dell är bra val, eller finns det andra märken jag borde kika på?
Tack på förhand för alla förslag!