Maxsun avslöjar Arc B580 med 24 GB videominne

Permalänk
Melding Plague

Maxsun avslöjar Arc B580 med 24 GB videominne

Intel är på väg att släppa ett intressant nytt grafikkort med osedvanligt mycket minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att Intel döper det till AI-kort istället för grafikkort.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Min gissning är att Intel döper det till AI-kort istället för grafikkort.

Troligen. Det har dock fortfarande alldeles för låg minnesbandbredd för att nyttja större LLMer i någorlunda resonabelt hastighet så jag förstår inte vad de siktar på.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Troligen. Det har dock fortfarande alldeles för låg minnesbandbredd för att nyttja större LLMer i någorlunda resonabelt hastighet så jag förstår inte vad de siktar på.

Bussen har halva bredden av ett 4090, 24GB GDDR6 mot 24GB GDDR6X, borde vara knappt halva minnesbandbredden. Priset, å andra sidan, borde ligga långt under halva priset för ett (begagnat) 4090. Det kanske finns en nisch att fylla. Vem vet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Bussen har halva bredden av ett 4090, 24GB GDDR6 mot 24GB GDDR6X, borde vara knappt halva minnesbandbredden. Priset, å andra sidan, borde ligga långt under halva priset för ett (begagnat) 4090. Det kanske finns en nisch att fylla. Vem vet?

This!

Alternativet för att få till mer minne utan att köpa svindyra kort är milt sagt begränsat.

Flertalet har vänt blicken mot AMDs AI MAX + 395. Typ mimi-PC för att man får rätt så mycket beräkningsprestanda och kan skala minnet upp till 128 gig. Men den är dyr. Och mer begränsad. Och kostar ändå säkert 30.000 (när den blir tillgänglig).
Kompromisserna där är kännbara om man egentligen vill ha LLM-prestanda.

Jag tror nvidia, amd och intel alla skulle kunna släppa lite mer vanliga grafikkort kort med mer minne som skulle sälja ganska bra.
Kanske har de varit återhållsamma för att de inte vill ta sälj från deras dyrare kort.

Men ja - vad har intel att förlora här? De har ju inte nå dyrare segment för grafikkort ändå ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Min misstanke är att om intel släpper ett B580 24G för runt 5k så kommer de kunna tälja guld med kniv om de kan hålla uppe produktionen

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas priset inte dubblas och så påverkar skinnpajasen.

Permalänk
Medlem

Bra av Intel att locka med mer minne faktiskt. så får vi hoppas att både AMD o Nvidia tar efter.

Jag kommer ihåg för några år sedan när Nvidia släppte 3000 serien och AMD 6000 serien och Nvidia tog hem alla utmärkelser på Sweclockers recensioner. Vi var ju några stycken som ifrågasatte detta då mängden minne kommer vara avgörande för hur korten kommer åldras. Nu ser vi hur bra AMDs 6000 verkligen har åldrats och var med facit i hand det bättre köpet trots brist på utmärkelser.

Inga uppskalningstekniker verkar ge mycket effekt ens i lägre upplösningar som 1080p, kolla bara på exempel på youtube (Daniel Owen och HUB bl.a.)

Permalänk
Medlem

På 2a handsmarknaden är 3090/ti det bästa man kan köpa för AI just nu. 24gb Vram slår t.om vissa Volta kort i stable diffusion t.ex

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Mer intresserad av ett b770 då det verkar som celestial dröjer. sjukt nöjd med mitt b580 för pengarna...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Nu kommer det lite mer info. Exempelvis https://www.youtube.com/watch?v=vZupIBqKHqM