Fråga om batterihälsa för MacBook Pro 2019

Permalänk
Medlem

Fråga om batterihälsa för MacBook Pro 2019

Hej! Är på väg att sälja min MacBook Pro 2019.

Då jag använt den ganska sparsamt tänker jag att batterihälsan borde vara ganska bra.

Här är info. Ber om ursäkt om jag lägger in info fel

Modellinformation:
Serienummer: F8Y849203SGJ7PYAR
Tillverkare: SWD
Enhetens namn: bq20z451
Pack Lot Code: 0
PCB Lot Code: 0
Version av fast programvara: 901
Maskinvarurevision: 2
Cellrevision: 1876
Laddningsinformation:
Batteriets laddning är under varningsnivå: Nej
Fulladdat: Nej
Laddar: Nej
Full laddning (mAh): 4536
Laddningsstatus (%): 86
Statusinformation:
Cykelantal: 111
Skick: Normalt

Systemets ströminställningar:

Nätström:
Timer för systemvila (minuter): 0
Timer för hårddiskvila (minuter): 10
Timer för bildskärmsvila (minuter): 180
Vakna vid strömförändring: Nej
Vakna när locket öppnas: Ja
Vakna för nätverksåtkomst: Ja
Skärmen tonas ned vid bildskärmsvila: Ja
Hibernate Mode: 3
Strömsparläge: Nej
Prioritera nätverksåtkomst framför vila: Nej
Batteri:
Timer för systemvila (minuter): 15
Timer för hårddiskvila (minuter): 10
Timer för bildskärmsvila (minuter): 15
Vakna vid strömförändring: Nej
Vakna när locket öppnas: Ja
Vakna för nätverksåtkomst: Nej
Nuvarande strömkälla: Ja
Skärmen tonas ned vid bildskärmsvila: Ja
Hibernate Mode: 3
Strömsparläge: Nej
Prioritera nätverksåtkomst framför vila: Nej
Reducera ljusstyrkan: Ja

Maskinvarukonfiguration:

UPS installerad: Nej

Information om strömladdare:

Ansluten: Nej

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Beror på vad man definierar som "bra". Du anger ingen specifik 2019 modell, så gjorde en snabbsökning bara.

Batteriet ska klara av 1 000 cykler. Din har gått 111 cykler vilket motsvarar 11.1%. Sen får någon annan räkna ut slitaget man kan förvänta sig över ett 6 år gammalt batteri om man förutsätter att datorn är köpt 2019.

Framgår procentuellt i din text, hur batteriets status är:
Laddningsstatus (%): 86

Ansluten: Nej

Permalänk
Medlem

Så vad är frågan?

Citat:

Cykelantal: 111
Skick: Normalt

Du har allt man vill veta som köpare där ^

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Så vad är frågan?

Du har allt man vill veta som köpare där ^

Tja, frågan är väl hur man tolkar siffrorna.

Kanske frågan är ifall slitaget är mindre än normalfallet och om det isåfall skulle kunna betinga ett högre pris.

Konkurrensen är ju ganska stor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tja, frågan är väl hur man tolkar siffrorna.

Kanske frågan är ifall slitaget är mindre än normalfallet och om det isåfall skulle kunna betinga ett högre pris.

Konkurrensen är ju ganska stor.

Din batterihälsa är väldigt bra skulle jag vilja säga för en 6 år gammal dator, så visst, på den aspekten kan du begära något bättre pris antar jag.

Men största prisneddragaren (är det ett ord? 🤔) med din dator är att den har en Intel CPU i sig. De tappade väldigt mycket värde och blev väldigt oönskvärda efter att Apple började sätta sina egna M processorer i Macbooks.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Din batterihälsa är väldigt bra skulle jag vilja säga för en 6 år gammal dator, så visst, på den aspekten kan du begära något bättre pris antar jag.

Men största prisneddragaren (är det ett ord? 🤔) med din dator är att den har en Intel CPU i sig. De tappade väldigt mycket värde och blev väldigt oönskvärda efter att Apple började sätta sina egna M processorer i Macbooks.

Jo, har förstått det.

Har själv skaffat en MacBook Air M3.

Fast även om de tappat i värde är det ingen dålig dator. Kör senaste Mac OS utan problem.

Jag menar bara för att de nya processorerna är så mycket bättre innebär ju inte att de gamla är värdelösa. Däremot betalar man väl inte extra bara för det är en Apple.

Är väl ingen fanboy men har iPhone och är lättare att utveckla för iOS.

Ska bli kul att se om jag märker skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Allmänt för litiumbatterier så brukar man räkna med 5 % åldersdegenerering per år utöver laddcykler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allmänt för litiumbatterier så brukar man räkna med 5 % åldersdegenerering per år utöver laddcykler.

Ok

Visa signatur