HAVN HS 420 VGPU – En briljant chassidebut

Permalänk
Melding Plague

HAVN HS 420 VGPU – En briljant chassidebut

Calle har satt tänderna i ett av förra årets mest hyllade chassin för att se om det lever upp till skyhöga omdömen som regnat in sedan lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nackdel 3300 sek?

Permalänk
Medlem

Kalastrevligt chassi, byggde nyligen om min egna maskin i det chassit är och väldigt nöjd.

* AMD Ryzen 7 9800X3D
* ASUS ProArt LC 420
* ASUS ProArt X870E-Creator WIFI
* 64GB Corsair Dominator Titanium RGB DDR5
* Gigabyte GeForce RTX 4090 Gaming OC 24GB
* 2TB PNY XLR8 CS3030 NVMe SSD M.2
* Seasonic Prime TX 1600W Noctua Edition
* HAVN HS 420 VGPU
* 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM 140mm
* 2x Noctua NF-A14 Cromax Black 140mm

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av ggalaxyy:

Kalastrevligt chassi, byggde nyligen om min egna maskin i det chassit är och väldigt nöjd.

* AMD Ryzen 7 9800X3D
* ASUS ProArt LC 420
* ASUS ProArt X870E-Creator WIFI
* 64GB Corsair Dominator Titanium RGB DDR5
* Gigabyte GeForce RTX 4090 Gaming OC 24GB
* 2TB PNY XLR8 CS3030 NVMe SSD M.2
* Seasonic Prime TX 1600W Noctua Edition
* HAVN HS 420 VGPU
* 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM 140mm
* 2x Noctua NF-A14 Cromax Black 140mm

https://imgur.com/XB6yMAh.jpg

https://imgur.com/CEJuCnv.jpg

https://imgur.com/8MQieis.jpg

https://imgur.com/3kOIsU8.jpg

https://imgur.com/QqeCIRg.jpg

Otroligt läckert bygge. Stor tumme upp!

Permalänk
Medlem

Priset!!!

Swec tappat koncepten lite om pengars värde?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Priset!!!

Swec tappat koncepten lite om pengars värde?

2500kr är inte oskäligt för ett chassi av hög kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

2500kr är inte oskäligt för ett chassi av hög kvalitet.

Vi får väl enas om att vara oeniga.
Har 3 barn i datorålder och är så less på att se min egen hobby bli förstörd för mina barn pga ständigt stigande priser. Slår vad om att priserna kan pressas om man hade velat nå ut till en större skara. Däremot tycker jag nog det kan påpekas i totalbetyget att priset är högt med tanke på funktionen som man får. En glorifierad låda som varken gör till eller från i prestanda för ett normalbygge.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Riktigt tjusigt! Blev sugen på att bygga nytt

Permalänk
Medlem

Bedrövlig pris om man nu är nykomling, halvera det.
H9 Flow skulle jag skaffa alla dagar i veckan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Så snyggt chassi 😁

Permalänk
Medlem

Innan Calle sa prislappen trodde jag lätt vi snackade 4000kr. Att basversionen ändå bara går in på 2500kr är ganska imponerande för vad man får.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Har 3 barn i datorålder och är så less på att se min egen hobby bli förstörd för mina barn pga ständigt stigande priser. Slår vad om att priserna kan pressas om man hade velat nå ut till en större skara. Däremot tycker jag nog det kan påpekas i totalbetyget att priset är högt med tanke på funktionen som man får. En glorifierad låda som varken gör till eller från i prestanda för ett normalbygge.

Du gnäller alltså för att design och kvalité kostar extra? Köp ett vanligt chassi då. Tycker det var oväntat billigt.

Permalänk

Snyggt chassi, jag skulle kunna tänka mig detta. Priset så håller ett chassi länge och inflationen har gjort så den ändå inte är så dyr.
Problemet är att det blir svårare för varje år som går att hitta arbetsgivare som låter en montera ihop sin egen arbetsdator eller använda en privat. Och varför ska man då köpa något dyrt till endast nöje? Så de som argumenterar att chassit är dyrt, så skulle det för mig också falla bort av samma anledning.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Snyggt chassi, jag skulle kunna tänka mig detta. Priset så håller ett chassi länge och inflationen har gjort så den ändå inte är så dyr.
Problemet är att det blir svårare för varje år som går att hitta arbetsgivare som låter en montera ihop sin egen arbetsdator eller använda en privat. Och varför ska man då köpa något dyrt till endast nöje? Så de som argumenterar att chassit är dyrt, så skulle det för mig också falla bort av samma anledning.

Blir inte livet tråkigt om man aldrig köper något dyrt för bara nöjen? Går det ens?!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Byggde en dator i detta chassit(dock versionen utan VGPU) till en vän för någon månad sen och kan bara instämma i recensionen!
Chassit är verkligen av grym kvalite och allt känns riktigt genomtänkt.
Var en ren fröjd att bygga i.

Enda jag stör mig på så är det sidopanelen. Hade hellre sett en solid panel eller iaf möjlighet att köpa till en sådan.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Det finns ju gott om billiga schyssta datorchassin. Det hade ju vart väldigt tråkigt om inte marknaden hade något high-end att erbjuda för dom som kan och vill köpa ett sånt chassi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Jag menar... Det finns chassin för en bra bit under tusenlappen om man vill hålla nere priserna. Grundläggande chassin som gör sitt jobb utan krusiduller. Sen finns det lite mer genomtänkta chassin för mer pengar och även extra allt chassin för mycket mer pengar. Detta är ju inget nytt. Denna marknad finns ju fortfarande kvar hyffsat intakt som jag ser det.

Jag köper att bygga dator har överlag gått upp i pris, framförallt pga priserna för framförallt grafikkort är absurd om man vill ha lite prestanda. Bygga budget har blivit klart dyrare än för några år sedan vilket är väldigt synd.

Men chassin är nog ändå området där jag tycker att vi har tydliga segment fortfarande och priset ska tas för vad de är inom de respektive segmenten, inte kategorin som helhet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Nackdel 3300 sek?

Ett chassi kan kosta 700 kr och inte vara prisvärt. På samma sätt kan ett chassi kosta 3500 kr och vara prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Som andra har påpekat före mig, det finns ju mycket billigare chassin att köpa. Jag ser inte detta som någon sorts chassiprisinflation, utan helt enkelt en högre prislapp än genomsnittet för högre kvalite än genomsnittet.

Permalänk
Medlem

Googlat som en galning, men om man kör den med vertikalGPU, får man in en Noctua NH-D15 på CPU? Ser bra tajt ut vid grafikkortet måste jag säga.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå värdet av vinklingarna av fläktarna i botten om det inte är så att man också har lufthål i chassit så att luften kan dras in på annat sätt än rakt nedifrån. Hade det funnits möjlighet för luften att dras från bakre delen så hade man ju kunnat motverka att luften måste vända sig 90grader (under chassit), detta ser mer ut som en gimmick som inte faktiskt gör någon skillnad för gpu-temperaturen (eller tillochmed försämrar flödet i chassit). Det ser ganska snyggt ut med vinklade fläktar men funktionellt har jag svårt att se poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Har lite svårt att förstå värdet av vinklingarna av fläktarna i botten om det inte är så att man också har lufthål i chassit så att luften kan dras in på annat sätt än rakt nedifrån. Hade det funnits möjlighet för luften att dras från bakre delen så hade man ju kunnat motverka att luften måste vända sig 90grader (under chassit), detta ser mer ut som en gimmick som inte faktiskt gör någon skillnad för gpu-temperaturen (eller tillochmed försämrar flödet i chassit). Det ser ganska snyggt ut med vinklade fläktar men funktionellt har jag svårt att se poängen.

Gamers Nexus har gjort en genomgång av luftflödet

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av siglolmic:

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Det är en ganska stor ficka med luft precis under intagsfläktarna. "fötterna" är anslutna med "bottenplattan" i de fyra hörnen. Runt dessa är det hål som sträcker sig nästan hela chassits bredd och längd så det är väl ungefär samma luftflöde som konventionella chassin som står på fyra fötter. Själva lufttrumman som är vinklad där fläktarna sitter monterade är ihålig för att ta till vara på luften som dras in via botten och styra den rakt mot grafikkortet. Jag mätte typ 3 grader skillnad med fläktarna vid 0 rpm kontra 800 RPM. Idén tas ju genom x antal prototyper och simuleringar innan den färdigställs så att kalla det en gimmick som försämrar luftflödet känns ju rätt taget ur luften (ursäkta ordvitsen).

Permalänk
Medlem

Modigt att göra chassirecensioner på Sweclockers, utan att vara Jonas T.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av DasIch:

Modigt att göra chassirecensioner på Sweclockers, utan att vara Jonas T.

Alternativet hade ju varit att lägga ned den verksamheten och det har jag inga planer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Vet att min första dator, en 486:a gick på strax över 20.000:- Detta var 1989-1990 nån gång. Inflationsjusterat blir det runt 45.000:- idag. Så håller inte riktigt med. Samma sak när folk klagar på att Nintendo höjer priserna på spel till typ 800:- Spel kostade ju typ 500-600:- för 35 år sedan.

Permalänk
Medlem

Suveränt skriven recension, tack!

Verkar som en dröm för kompletta vattenkylningsystem! Sen ser det nästan omöjligt ut att bygga fult i chassit (@ggalaxyy's bygge med Noctua-pr0n var helvetiskt snyggt!) och ovanpå det så får man byggkvalité/design i toppklass? Jäkligt imponerande.

Personligen vill jag se avsevärt bättre temperaturer (med luftkyld GPU) för den prislappen men jag hoppas HAVN fortsätter med likvärdig kvalité i deras framtida produkter!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Edd1e:

Suveränt skriven recension, tack!

Verkar som en dröm för kompletta vattenkylningsystem! Sen ser det nästan omöjligt ut att bygga fult i chassit (@ggalaxyy's bygge med Noctua-pr0n var helvetiskt snyggt!) och ovanpå det så får man byggkvalité/design i toppklass? Jäkligt imponerande.

Personligen vill jag se avsevärt bättre temperaturer (med luftkyld GPU) för den prislappen men jag hoppas HAVN fortsätter med likvärdig kvalité i deras framtida produkter!

Jag tror just GPU-tempen har mer att göra med mitt val av grafikkort och arbetslast är chassit som sådant haha. Det är en 575W-modell som under Speed Way belastas till 100% under 20-25 minuter. Den blir varm. Bör kanske för framtida chassitester ta ett lite mindre värmealstrande kort för att bättre påvisa skillnader mellan olika chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Googlat som en galning, men om man kör den med vertikalGPU, får man in en Noctua NH-D15 på CPU? Ser bra tajt ut vid grafikkortet måste jag säga.

Ja, den passar.

Permalänk

Älskar det. Gjorde en helvit build i vanliga (ej VGPU) och är supernöjd. Ser aningen tomt utäven om man har 1400mm fläktar i botten som jag fyllde ut med Legos botanical Små växter

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W