Apple rullar ut försenade Carplay Ultra

Permalänk
Melding Plague

Apple rullar ut försenade Carplay Ultra

Skulle ha kommit förra året men biltillverkare har inte varit lika ivriga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det med Navigation? Alltså man tvingas ju in i Apple om man kikar på många bilar numera, men det som irriterar mig väldeliga är att uppdateringar till Navigation håller bara i några år. Min nuvarande från 2014 gick bara att uppdatera till 2021 tror jag det var, och det är surt.

Funkar sånt bättre i Apple världen?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Är det med Navigation? Alltså man tvingas ju in i Apple om man kikar på många bilar numera, men det som irriterar mig väldeliga är att uppdateringar till Navigation håller bara i några år. Min nuvarande från 2014 gick bara att uppdatera till 2021 tror jag det var, och det är surt.

När man använder Carplay så används telefonens navigation, alltså kan du då få navigation i en bil som inte är utrustad med det från fabrik. Funkar kalas.

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Är det med Navigation? Alltså man tvingas ju in i Apple om man kikar på många bilar numera, men det som irriterar mig väldeliga är att uppdateringar till Navigation håller bara i några år. Min nuvarande från 2014 gick bara att uppdatera till 2021 trror jag det var, och det är surt.

Jag har apple carplay (inte det här nya nu då) i min bil (Nissan Ariya) och det är som om du tänker dig, en app (eller val) i bilens infotainment som då tar upp en förenklad vy som ser ut som en iPad eller så till layouten. I mitt fall har jag spotify (med min musik och mina listor, precis som vanligt), Audible, Parkster och andra appar kring parkering, apples kartor, googles kartor, VLC (av alla roliga grejer) etc. Siri fungerar bäst med apples kartor men jag själv gillar Google Maps bättre och har fyllt i fler platser där och använder det för navigering mer, mest tycke och smak antar jag.

Bilens egna navigation är sådär, men har fördelen att kunda dubbel-finger-swipas in från högerskärmen till att ligga mellan effektmätare och hastighetsmätare. Förutom det så är carplay-varianten riktigt bra. Inga prenumerationer mer än det du har i telefonen.

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Ja. Kör själv enbart CarPlay och Apple Maps för navigation och det funkar fint. Det är också alltid uppdaterat eftersom CarPlay i praktiken är ett protokoll för att använda bilen som (en särskild sorts) display för din telefon.

Däremot naturligtvis inte aktuellt om du inte har iPhone. Android Auto gör väl i praktiken exakt samma sak, men med Googleprogramvara.

Permalänk
Medlem

@Deean
@Gurk

Tack pöjkar, bra med lite mer info. Ok, det betyder ju att på sikt tar appar över "rena" navigationssystem så bilfirmorna slutar utveckla dem, eller anpassar dem så de också lirar i luren eller en kopplad lur.

Tack även till Hulk-wannabe

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@Deean
@Gurk

Tack pöjkar, bra med lite mer info. Ok, det betyder ju att på sikt tar appar över "rena" navigationssystem så bilfirmorna slutar utveckla dem, eller anpassar dem så de också lirar i luren eller en kopplad lur.

Tack även till Hulk-wannabe

Ja, Volvo är ju ett exempel som kapat all egen mjukvara och bara kör Android Auto överallt
(Med lite eget också såklart)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja, Volvo är ju ett exempel som kapat all egen mjukvara och bara kör Android Auto överallt

Android Automotive*

Lite nit-picking men Android Auto är Googles motsvarighet till CarPlay, medans Automotive är operativsystemet som används i bilarnas infotainmentsystem.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Har volvo bytt till android auto?
när jag funderade på att köpa nya xc90 för några år sedan gick det bara att få Apple carplay.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut, men vilket tramsigt namn!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

när jag funderade på att köpa nya xc90 för några år sedan gick det bara att få Apple carplay.

Nu har jag visserligen en Polestar 2, men Android Auto-stöd kom relativt nyligen och uppdaterades igen i senaste uppdateringen. Det ska finnas till Volvos modeller med Android Automotive som OS vad jag vet. Vill minnas jag såg det i en V60 jag hade som lånebil för några veckor sen. CarPlay-stöd finns till båda.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på när de utvecklar gränssnitt och gör systemen modulära, så att slutkonsument slipper tvingas in i ekosystem. Samt att det någonstans blir ett inträde för Clavisters CyberArmour i EVs med, där det finns standardiserade gränssnitt och portar för olika användningsområden.

Kanske en OBD i version 3, då EV kommer kunna nyttjas till så mycket mer än bara transport från A till B. Utöver mobila energilager bidra till samhällelig trygghet genom sensordata och dess cellulära uppkopplingar. På samma sätt inom beräkningskraft, allteftersom våra system av system blir smartare och kan anpassa funktionen efter de omgivande behoven.

Det är många skiften som behöver ske, men det är delvis vad vi behöver se. En produkt som bara fyller ett ändamål eller funktion, är till stora delar passé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Android auto är fel, Automotive menar du, en avgrund av skillnad.

Permalänk
Medlem

Är väl bra att det kommer för de flesta bilar har riktigt uselt infotainmentsystem. Teslas är fenomenalt bra och använder det gladeligen hellre än apples, men till vår gamla Leaf var det apple carplay för hela slanten. Fasen ett skämt att de inte kan stoppa in lite bättre hårdvara än någon sketen intel atom eller celeron eller liknande (=några hundra kronor hårdvara) i en bil som kostar flera hundra tusen, ibland mer än en miljon. SÅ jäkla dyrt är det inte att ta ett litet steg upp och stoppa in en i3:a istället för atom/celeron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag har kört CarPlay på otaliga bilmärken och någon gång Android Auto också, eftersom jag kör hyrbilar rätt ofta i jobbet. Det funkar alltid som en extern skärm till telefonen, fast touch fungerar. Sätt en HDMI-port i bilen och du har egentligen uppnått samma sak som CarPlay/Android Auto. Vad som syns på skärmen beror på vad appen vill visa.

Skrivet av aragon:

Volvo har bytt till Android Automotive, vilket innebär att Google levererar mjukvaran till entertainment-systemet. Detta är en detalj man inte behöver bry sig om som användare. De stödjer både CarPlay och Android Auto och har gjort så i många år. Om du säger att de i något läge inte hade Android Auto utan bara CarPlay så har du säkert rätt i det, men det handlade i så fall om att de var lite sena med det stödet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem

Aston Marin och Kia, de har verkligen hittat ytterändarna av tillverkare.
Nu får vi vänta och se vad som kommer från Androidsidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör en lastgammal bil till vardags.
Hade en XC40 som lånebil nyligen. Ville testköra Apple CarPlay men förstod inte varför jag inte fick det att funka, tills jag googlade och insåg att man var tvungne att ansluta telefonen med en kabel. En kabel!
Har dom tappat det totalt? Vem orkar ha kabeln inkopplad?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det ändrats, men förr behövde saker som hastighetsmätaren komma från ett real time OS. Därför de få bilar som nuvarande tillåter Apple Carplay och Android Auto att visas i digitala föradisplayen bara är en del av den och inte har kontroll över ex hastighetsmätaren.

I min nuvarande (volvo) kan jag ha antingen bilens inbyggda android automotive kartan, eller en från Apple Carlay eller Android Auto, men den visas bara i del av den digitala föradisplayen displayen. Krashar bilens infotainement så har man fortfarande hastighetsmätare men förlorar mindre viktiga saker som ljudet till blinkers etc

Att Apple nu kan ta över saker som hastighetsmätaren känns som at det kommer kunna stöta på patrull i Europe, men det har kanske ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hade en XC40 som lånebil nyligen. Ville testköra Apple CarPlay men förstod inte varför jag inte fick det att funka, tills jag googlade och insåg att man var tvungne att ansluta telefonen med en kabel. En kabel!

vilken årsmodell?
Min 2016 opel hade med kabel.. Min Seat från 2020 har trådlös (och usb-c).

Men kabel är nästan att föredra i många fall, annars är risken man får soppa torsk (i telefonen) och ingen kabel med sig - att köra GPS och allt som auto kör drar en del ström.

Men bortsett från det är ju det bekvämt att den kopplar upp automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Ser lovande ut, men vilket tramsigt namn!

The blue smurfs disapprove.

/jag håller dock med 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Innan det blev standard med wireless i bilar runt 2020, får man köpa adapter om man vill ha trådlöst.

Var med och fundade första Android Auto wireless. Funkar bra...
https://www.aawireless.io

Permalänk
Medlem

Har kört Apples navigering i alla tidigare bilar men när jag nu bytt till elbil så blir det bilens inbyggda navigation pga att den kan hålla reda på när och var jag ska ladda. Den informationen saknar Apple för tillfället. Men det kanske kan ändras i och med detta?

Har tidigare även tyckt att CarPlay ser trevligare ut än andra bilars infotainment och navigering, men tycker nu att systemet i min nuvarande bil (Enyaq) är bättre än CarPlay. Navigeringen gör sig inte så jättebra på en större skärm, ser fattigt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Android Automotive*

Lite nit-picking men Android Auto är Googles motsvarighet till CarPlay, medans Automotive är operativsystemet som används i bilarnas infotainmentsystem.

Skrivet av aragon:

Vilket gör det extra lustigt att Android Auto inte alltid stödjs i alla Volvobilar. EX30 tex har inte stöd för Android Auto, däremot funkar CarPlay finfint (och digital nyckel till Apple men inte Android). Personligen tycker jag att Android Automotive inte är speciellt bra då flera av apparna är sämre versioner av de som finns i Android Auto.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Alltså man tvingas ju in i Apple om man kikar på många bilar numera

Mitt intryck är att det oftast är android auto/automotive... som tbh inte är någe vidare men det är väl billigt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Alltid en fördel att kunna ladda samtidigt som man strömmar musik eller kartor till bilen. Hade jag haft båda alternativ i min bil hade jag använt kabeln över det trådlösa tio gånger av tio. Jag är jättenöjd med att kunna ladda telefonen över USB och även få över innehåll till bilen den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

vilken årsmodell?
Min 2016 opel hade med kabel.. Min Seat från 2020 har trådlös (och usb-c).

Men kabel är nästan att föredra i många fall, annars är risken man får soppa torsk (i telefonen) och ingen kabel med sig - att köra GPS och allt som auto kör drar en del ström.

Men bortsett från det är ju det bekvämt att den kopplar upp automatiskt.

Jag har laddning i min mobilhållare.
Kör Android Auto wireless
Typ en sån här mobilhållare

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vilket gör det extra lustigt att Android Auto inte alltid stödjs i alla Volvobilar. EX30 tex har inte stöd för Android Auto, däremot funkar CarPlay finfint (och digital nyckel till Apple men inte Android). Personligen tycker jag att Android Automotive inte är speciellt bra då flera av apparna är sämre versioner av de som finns i Android Auto.

Är inte EX30 tillverkad i Kina, om det kan vara en orsak.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Är inte EX30 tillverkad i Kina, om det kan vara en orsak.

EX30 har börjat tillverkas i Belgien två veckor sedan

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det saknades länge i min xc60 med Android Automotive, men även om det nu har lagts till sedan några måndader tillbaka, så använder jag det sällan då det jag behöver finns i Android Automotive (Bara spotify och maps + telefon) Kör jag långt kopplar jag ibland in det, då det ger möjlighet ringa över whatsapp som man annars saknar. Men om man är någon som behöver an applikation som bara finns på Android Auto kan det vara irriterande om det inte lagt till det i nya EX90 samt EX30