Artefakter vid idle med ett RTX 4060 Ti kort

Permalänk
Medlem

Artefakter vid idle med ett RTX 4060 Ti kort

Får små artefakter med mitt 4060 Ti kort, bara vid idle. Inga problem i spel. Ibland kan det ta ett tag, väldigt sporadiskt. Har provat en hel del olika drivrutiner. Upplever att det blir mer ofta med nyare nvidia drivrutin.

Samma problem med en annan DP kabel. Tänkte att jag kanske skulle prova med hdmi och se om samma problem uppstår även då, ifall det är något strul med skärmen/porten. Rullat tillbaka till 552.12 nu och kör med annan DP kabel för att se om det blir problem igen.

Även testat sänka Max Frames Rate till 163 i Nvidia control panel men samma problem.

Finns det några fler inställningar som kan vara värt att testa eller borde det inte bli såhär ändå?
Har inte dessa problem med laptop till samma skärm över hdmi.

Permalänk
Medlem

Testat g sync av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Testat g sync av?

Nej. Behövs några inställningar då för fixed refresh?

Edit: Stängt av det nu och testar.

Permalänk
Medlem

Är det något som uppstått på senare tid eller har det alltid varit så? Kan du beskriva hur de ser ut?

Risken är väl att kortet är aningen defekt, att det inte fungerar korrekt på den delen av spänningskurvan som appliceras vid idle. Borde förmodligen gå att justera med MSI Afterburner i så fall, om du inte kan få ett nytt på garantin. Du skulle också kunna testa att flasha en uppdaterad VBIOS på kortet om tillverkaren släppt någon.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Är det något som uppstått på senare tid eller har det alltid varit så? Kan du beskriva hur de ser ut?

Risken är väl att kortet är aningen defekt, att det inte fungerar korrekt på den delen av spänningskurvan som appliceras vid idle. Borde förmodligen gå att justera med MSI Afterburner i så fall, om du inte kan få ett nytt på garantin. Du skulle också kunna testa att flasha en uppdaterad VBIOS på kortet om tillverkaren släppt någon.

Det är möjligt att det funnits där till och från och att jag inte tänkt på det eller tillkommit på senare tid. Vissa perioder var det större artefakter med grön/rosa färg men just nu är det bara mindre synliga rutor. Det blir små rutor kortare än någon sekund, ofast när jag är på windows desktop eller i browsern tex. Lite drygt ett år sedan jag köpte kortet.

Testat utan g sync från igår och det har fungerat hittills men ibland går det ett tag innan det blir problem igen.

Permalänk
Medlem

Testar med ett 5070 istället.

Permalänk
Medlem

Verkar fungera nu.