Krönika: Playstation är min Xbox

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Playstation är min Xbox

Efter många förlorade år har Xbox hittat hem – på PS5. Vår bästa Xbox-tid är nu!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och min pc har blivit min PS5a - nu när typ alla stortitlar portas till pc. I princip allt från Xbox och PS är snart representerat. Vet inte hur det kommer påverka konsolförsäljningen. Men det har alltid varit mer intressant med spelen än med hårdvaran.

Nu ser vi ett markant skifte. När jag köpte ps3 , gjorde jag det utöver pc för att spela Uncharted, Last of Us, Infamous osv - situationen idag är inte alls lika glasklar för ett konsolköp. Och min PS5a står och dammar mycket oftare nu - varför starta den när jag får samma spel på PC med en oftast bättre upplevelse ?

På ett sätt saknar jag konsolunika titlar, men samtidigt skönt att inte behöva bry sig. Kanske min nästa konsol blir ett Mini-ITX bygge som får plats i TV-bänken med SteamOS

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag föredrar mycket mer Xbox än Playstation, bland annat UI och även kontrollen tycker jag är bättre på Xbox, även om kontrollen blivit bättre o bättre på Playstation.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag föredrar mycket mer Xbox än Playstation, bland annat UI och även kontrollen tycker jag är bättre på Xbox, även om kontrollen blivit bättre o bättre på Playstation.

Förutom batteritiden så är typ hälften så bra som på DS4 kontroller 🤦🏼‍♂️

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Förutom batteritiden så är typ hälften så bra som på DS4 kontroller 🤦🏼‍♂️

Jasså? Xbox har dock fördelen att man kan byta ut batteriet till nya direkt. Nu vet jag inte hur det är i PS5:an, men PS4:an laddar inte kontrollen när den är avstängt, något som Xbox gör, vilket är trevligt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min PC har också börjat ersätta min PS5 men det blir fortfarande en del timmar på PS5:an. Får se om man införskaffar en PS6 eller om detta blir ens sista konsol. Men PC har blivit så otroligt dyrt att bygga på sistone att man kanske går tillbaka till konsol i framtiden.

Permalänk
Medlem

Om man nu vill spela Xbox spelen varför inte ha en Xbox och/eller pc? De komplementerar varandra bra. Bättre handkontroll. Play Anywhere, Game pass osv. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jasså? Xbox har dock fördelen att man kan byta ut batteriet till nya direkt. Nu vet jag inte hur det är i PS5:an, men PS4:an laddar inte kontrollen när den är avstängt, något som Xbox gör, vilket är trevligt.

Vet du om den funktionen går att stänga av? Har nyligen börjat köra med extern SSD till min Xbox One X. Har dock märkt att SSD:n alltid är igång, vilket jag inte riktigt gillar. Alltså även när min Xbox är helt "avstängd".

I övrigt bör du testa att köra spel direkt från en extern SSD om du inte redan gör det. Blev av med all form av lagg i Diablo IV på detta sättet

Behövs ingen monster-SSD, då porten är begränsad till USB 3.0. Min gamla SSD klarar 450MB/s som bäst, men är fullt tillräckligt för att korta ned laddningstiderna i samtliga spel

På en äldre Xbox One är även USB 3.0 snabbare än
SATA-II som den interna disken sitter på.

Permalänk
Medlem

Jag kommer alltid föredra att spela på en Xbox, men då är det för att 360 var min vardag i många år. Men jag tycker att M$ har övergett hårdvaran för att satsa
på mjukvara (vilket är ju deras levebröd). Så nu kör jag bara PS5 och PC/Steamdeck. Xbox One skadade verkligen Xbox borttom vad som går att rädda och PS5 behöver ha konkurrensen för att vi inte ska förlora på detta.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vet du om den funktionen går att stänga av? Har nyligen börjat köra med extern SSD till min Xbox One X. Har dock märkt att SSD:n alltid är igång, vilket jag inte riktigt gillar. Alltså även när min Xbox är helt "avstängd".

Inte sett någon inställning för det.

Skrivet av walkir:

I övrigt bör du testa att köra spel direkt från en extern SSD om du inte redan gör det. Blev av med all form av lagg i Diablo IV på detta sättet

Jag bytte den intern disken till en SSD och märkte en trevlig skillnad efter, även med SATA II hastighet

Skrivet av walkir:

Behövs ingen monster-SSD, då porten är begränsad till USB 3.0. Min gamla SSD klarar 450MB/s som bäst, men är fullt tillräckligt för att korta ned laddningstiderna i samtliga spel

På en äldre Xbox One är även USB 3.0 snabbare än
SATA-II som den interna disken sitter på.

Jo, jag vet, men jag skulle ändå öppna enheten så då passade jag på o byta disken samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo, jag vet, men jag skulle ändå öppna enheten så då passade jag på o byta disken samtidigt.

Snyggt! Men då har du bättre fart redan Har även en Xbox One med Kinect här, men den har inte fått någon kärlek på länge. Lite synd att Kinect inte funkar på Xbox One X utan adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Snyggt! Men då har du bättre fart redan Har även en Xbox One med Kinect här, men den har inte fått någon kärlek på länge. Lite synd att Kinect inte funkar på Xbox One X utan adapter

Funnits ganska många sådana adaptrar att köpa begagnat. Fått köpa extra när den första jag köpte gick sönder. Men nu efter att Ubisoft slutat stödja deras extra låtar i Just Dance så har barnen inte använt den så mycket. Så är väl snart dags att packa undan den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Snyggt! Men då har du bättre fart redan

Jupp, testade först med HDD, och det märktes att det var en mekanisk disk för när jag t.ex. valt att jag vill gå in i MS Store, eller inställningar så tog det 1-2 sekunder innan den reagerade typ. Så är det inte med SSD:n Btw, så fick jag med Kinect också. Den har jag dock inte direkt använt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får nog hålla med de som skriver "min PC har blivit min konsol".

Både jag och grabben spelar en hel del, vi har både PS5, XSX och PC men konsolerna står bara och samlar damm. Ingen av oss väljer dem framför datorerna längre...
Nästa generation blir det bara datorer.

Permalänk
Medlem

Jag tror och tycker det som görs med varumärket Xbox är väldigt intressant, jag tror också att de på sikt kommer skörda frukten av sin innovation. Både Sony & Nintendo gör mer eller mindre samma sak som de alltid har, medan Microsoft prövar nytt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Får nog hålla med de som skriver "min PC har blivit min konsol".

Både jag och grabben spelar en hel del, vi har både PS5, XSX och PC men konsolerna står bara och samlar damm. Ingen av oss väljer dem framför datorerna längre...
Nästa generation blir det bara datorer.

Intressant. Även om sonen mer och mer går mot att spela på datorn så lockar fortfarande Xboxen när han har vänner över. Eller när vi spelar något co-op spel hela familjen.

Själv så växlar jag beroende på spel och humör, en del spel gör sig bättre på en stor tv från soffan, andra som Songs of Conquest funkar bättre på datorn osv. Och ibland så passar det bättre att strömma något enkelt som FF pixel remaster till mobilen för lite slöspel i soffan eller på bussen till jobbet.

Hur det blir nästa generation beror väldigt mycket på hur pris/hårdvara blir.

Sen är barnen helt inställda på att vi ska skaffa en Switch 2 för nästa Mario Kart.

Permalänk
Medlem

Och min pc har blivit min PS5a - nu när typ alla stortitlar portas till pc. I princip allt från Xbox och PS är snart representerat. Vet inte hur det kommer påverka konsolförsäljningen. Men det har alltid varit mer intressant med spelen än med hårdvaran.

Nu ser vi ett markant skifte. När jag köpte ps3 , gjorde jag det utöver pc för att spela Uncharted, Last of Us, Infamous osv - situationen idag är inte alls lika glasklar för ett konsolköp. Och min PS5a står och dammar mycket oftare nu - varför starta den när jag får samma spel på PC med en oftast bättre upplevelse ?

På ett sätt saknar jag konsolunika titlar, men samtidigt skönt att inte behöva bry sig. Kanske min nästa konsol blir ett Mini-ITX bygge som får plats i TV-bänken med SteamOS

Intressant. Artikeln handlar inte alls om pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Intressant. Artikeln handlar inte alls om pc.

Nej den handlar om att spel inte är konsolexklusiva längre vilket är hela min poäng. Xbox spel finns nu på ps5 och pc, och ps5 spel finns nu också på PC - så pc täcker allt snart.

I artikeln skrivs det att ps5an har blivit en Xbox och jag påstår att pc har blivit en Xbox och en Ps i ett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej den handlar om att spel inte är konsolexklusiva längre vilket är hela min poäng. Xbox spel finns nu på ps5 och pc, och ps5 spel finns nu också på PC - så pc täcker allt snart.

I artikeln skrivs det att ps5an har blivit en Xbox och jag påstår att pc har blivit en Xbox och en Ps i ett.

Man kan ju vända på det. Alla singelplayerspel som kommer till pc kommer till ps5. Därför blir det onödigt för somliga att ha pc om man bara spelar singelplayerspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Man kan ju vända på det. Alla singelplayerspel som kommer till pc kommer till ps5. Därför blir det onödigt för somliga att ha pc om man bara spelar singelplayerspel.

Jag tror att poängen var att även PC täcker in allt vilket innebär att man har möjligheten att välja PC och få tillgång till samma utbud som PS5.

Alltså inte att man måste välja PC om man tycker att det är onödigt, eller om man föredrar konsol av bekvämlighet, ekonomi, eller någon annan anledning.

Precis som du kanske upplever PC som onödigt kan ju någon annan uppleva en konsol som onödig om man istället föredrar PC av bekvämlighet, ekonomi, eller någon annan anledning. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Intressant. Även om sonen mer och mer går mot att spela på datorn så lockar fortfarande Xboxen när han har vänner över. Eller när vi spelar något co-op spel hela familjen.

Själv så växlar jag beroende på spel och humör, en del spel gör sig bättre på en stor tv från soffan, andra som Songs of Conquest funkar bättre på datorn osv. Och ibland så passar det bättre att strömma något enkelt som FF pixel remaster till mobilen för lite slöspel i soffan eller på bussen till jobbet.

Hur det blir nästa generation beror väldigt mycket på hur pris/hårdvara blir.

Sen är barnen helt inställda på att vi ska skaffa en Switch 2 för nästa Mario Kart.

Grabben körde mer PS5 tidigare men sen han och hans kompisar gått över till nästan bara Roblox så blir det att han kör på sin dator och kompisarna på sina plattor/mobiler när de kommer över.

Själv har jag trots att jag haft/har SNES, PS1, PS3, Xbox360, PS5 och XSX aldrig riktigt vant mig vid handkontroll. Hade tillgång till dator innan jag hade konsol och kör fortfarande mycket hellre med mus/tangentbord till allt utom bilspel vilket jag sällan kör. Blir smått frustrerad när man inte träffar skott man vet att man med lätthet hade satt om man hade haft mus istället för kontroll, men så har jag rätt många timmar fps på PC i bagaget. Speciellt om man jämför med antalet timmar på konsol.

Däremot att strömma till mobilen! Det är finfint med lite enklare spel och med game pass så har man det alltid tillgängligt oavsett vart man är.

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat så lite nya Xbox/Microsoft spel som jag gör nu och kommer nog bli att jag aldrig gör det igen, de har helt slutat släppa spel fysiskt och då får de inga pengar av mig.

Spelar bara singleplayer så har ingen FOMO av att missa nya spel som inte släppts fysiskt, för min del så sparar det bara pengar.

Det var annonserat att Hi-Fi Rush skulle få en release med LRG men det blir nog aldrig av, en av de få spelen från Microsoft jag velat spela.

På PC spelar jag bara multiplayer eller live service så där kommer det aldrig finnas fysiska spel iaf och inget jag bryr mig om.

Min PS5 kommer aldrig va en Xbox, Xbox är dött.

Permalänk
Medlem

Tycker Sony och PS5 tappat kvalitén de senaste åren. Finns inte någon titel de senaste 3 åren ish där jag känt att det varit värt att införskaffa ett PS5.

Själv kör jag PC på kontoret och Xbox i vardagsrummet med gamepass. Bästa komvon enligt mig. Play Anywhere är en så grym funktion och spelen blir bara bättre och bättre. Bara senaste året så har Xbox släppt bra spel efter bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Min PC har också börjat ersätta min PS5 men det blir fortfarande en del timmar på PS5:an. Får se om man införskaffar en PS6 eller om detta blir ens sista konsol. Men PC har blivit så otroligt dyrt att bygga på sistone att man kanske går tillbaka till konsol i framtiden.

Har alltid haft någon konsol, PS1, PS2, Wii och nu PS4 tillsammans med minst en dator. Dock har alltid datorn varit primära platsen för spelandet och konsolerna mer för några speciella titlar eller för soffmatcher med vänner/familj. Däremot så går jag på tankarna på att skita i PC och bara köra på konsol framöver då priserna för att bygga en medelmåttig speldator har blivit så löjligt dyrt (är det ännu halvledarbrist eller har det skett någon ny katastrof i en någon fabrik?).
Bryr mig inte om FPS eller bästa grafiken idag, mer om att bara spela något kul i någon timme när jag väl hinner.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Grabben körde mer PS5 tidigare men sen han och hans kompisar gått över till nästan bara Roblox så blir det att han kör på sin dator och kompisarna på sina plattor/mobiler när de kommer över.

Själv har jag trots att jag haft/har SNES, PS1, PS3, Xbox360, PS5 och XSX aldrig riktigt vant mig vid handkontroll. Hade tillgång till dator innan jag hade konsol och kör fortfarande mycket hellre med mus/tangentbord till allt utom bilspel vilket jag sällan kör. Blir smått frustrerad när man inte träffar skott man vet att man med lätthet hade satt om man hade haft mus istället för kontroll, men så har jag rätt många timmar fps på PC i bagaget. Speciellt om man jämför med antalet timmar på konsol.

Däremot att strömma till mobilen! Det är finfint med lite enklare spel och med game pass så har man det alltid tillgängligt oavsett vart man är.

Okej. Jag föredrar kontroller till nästan alla spel förutom fps-spel och vissa typer av RPG-spel. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att spela t ex Elden Ring med mus/tangentbord.

Permalänk
Medlem

Känns riktigt bra, Xbox har varit på dekis sedan Xbox 360 och Playstation har varit så klockrent sedan dess. De få saker jag dknat var Gears och Halo, och båda tycks vara på väg så då är det ordnat.

Hänger ju här pga intresset för PC men det går inte att motivera att lägga tid/pengar på en gaming-burk. Klockrena kombin är en laptop som dessutom fixar jobbet samt en välgjort konsol som spelar allt familjen vill ha samt har hela media-utbudet. Där vinner Playstation stort.
Mer Xbox till Playstation tack, det känns bäst så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Mer Xbox till Playstation tack, det känns bäst så.

Tveksamt där med tanke på att playstation kontrollen alltid varit hemskt obekväm

Permalänk
Medlem

Min steam deck är min <alla gamla konsoler och pc>

Permalänk
Medlem

...eller insåg Microsoft (än en gång) att de är ett mjukvaruföretag och att det är det de bör fokusera på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

...eller insåg Microsoft (än en gång) att de är ett mjukvaruföretag och att det är det de bör fokusera på?

Tror absolut det ligger något i det. Somliga chefer högre upp har nog skakat på huvudet åt att utveckla exklusiv mjukvara till den minsta plattformen på marknaden.