bra ide att byta från fiber till 5g nätverk?

Permalänk

bra ide att byta från fiber till 5g nätverk?

bra ide att byta från fiber till 5g nätverk? det verkar vara billigare.

eller finns det några nackdelar med detta?

är det bara att skaffa en 5g router och stoppa i valfritt simkort?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är "aldrig" en bra idé att byta från fiber/kabel till trådlöst/5G om man inte tvingas pga flyttar till landet eller liknande.
Begränsning i nedladdning, ökad ping, eventuellt sämre hastighet etc

Permalänk

Jag är också nyfiken. Föredrar normalt alltid kabel men är intresserad av hur andra alternativ funkar i praktiken, dvs inga killgissningar utan egna erfarenheter. Det kanske är dags att överge sin fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är "aldrig" en bra idé att byta från fiber/kabel till trådlöst/5G om man inte tvingas pga flyttar till landet eller liknande.
Begränsning i nedladdning, ökad ping, eventuellt sämre hastighet etc

Beror ju helt på hur man använder det. Mina föräldrar skulle definitivt klara sig på mobilt om det var billigare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Beror ju helt på hur man använder det. Mina föräldrar skulle definitivt klara sig på mobilt om det var billigare.

det maximala vi använder är youtube på 4k.
1 tv
ett par telefoner. 1 dator.

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen binda upp dig flera år på något som är "best effort"? Visst det kanske fungerar bra ett tag, men när det slutar fungera bra så finns det nästintill noll hjälp att få, t.ex. bygga ut mast kan ta år ibland.

Många har problem med streaming på 4G/5G, spel ska vi nog inte ens tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

det maximala vi använder är youtube på 4k.

Borde fungera om det finns bra täckning. Ni kan ju testa dela internet från mobilen till datorn mest för att kolla om det fungerar. Nackdelen är att ni inte kommer få samma signalstyrka men om det räcker för era behov så lär en 4g/5g router inte vara sämre (snarare tvärtom).

Men jag håller med flera som kommenterat att det är en ganska dålig lösning jämfört med fiber. Men har ni inte behovet av fiber så är det ju så.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Baxtex:

därav "aldrig"

Tänk på datamängden som är begränsad också

Permalänk

Det fungerar utmärkt så länge man inte spelar spel som kräver bra responstider. Bytte åt min mor när det blev för dyrt med fiber, hon sparar massor med pengar på att köra mobilt 5G bredband istället och inga som helst nackdelar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det fungerar utmärkt så länge man inte spelar spel som kräver bra responstider. Bytte åt min mor när det blev för dyrt med fiber, hon sparar massor med pengar på att köra mobilt 5G bredband istället och inga som helst nackdelar.

Hon stöter nog inte på patrull med datamängder heller.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Måste du inte vända på varenda krona så avstå, dumsnålt.

Bättre ringa till leverantören och säga upp abonnemanget (om din bindingstid gått ut) och testa om du kan få ett bättre pris / nykundserbjudande.

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Hon stöter nog inte på patrull med datamängder heller.

Det är självklart obegränsad datamängd, något annat (med begränsad datamängd) får man tänka igenom noggrant innan man skaffar. Hon streamar en hel del tv så det går åt mer data än vad man tror, lätt flera hundra GB/mån.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av edson:

Måste du inte vända på varenda krona så avstå, dumsnålt.

Bättre ringa till leverantören och säga upp abonnemanget (om din bindingstid gått ut) och testa om du kan få ett bättre pris / nykundserbjudande.

Vad exakt skulle vara nackdelen om man man inte spelar spel över internet menar du? Snarare dumt att slänga bort flera tusen kronor per år helt i onödan skulle jag säga.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vad exakt skulle vara nackdelen om man man inte spelar spel över internet menar du? Snarare dumt att slänga bort flera tusen kronor per år helt i onödan skulle jag säga.

Har svårt att se att det skulle skilja flera tusen per år med surf via 5g jämfört med kabel via stadsnätet.
Efter lite snabbt kollande på Prisfakta.se blir priset mer eller mindre detsamma om man skall ha någon användbar datamängd.

Permalänk
Skrivet av jodiodine:

Har svårt att se att det skulle skilja flera tusen per år med surf via 5g jämfört med kabel via stadsnätet.
Efter lite snabbt kollande på Prisfakta.se blir priset mer eller mindre detsamma om man skall ha någon användbar datamängd.

Tecknade obegränsat 5G för 199kr/mån inkl lån av 5G-router, jämfört med Bahnhof som skulle ha 369kr/mån (lägsta de kunde göra jämfört med ordinarie pris som var dryga 500kr/mån) plus KO som skulle ha 90kr/mån.

Det skiljde alltså 3120kr/år för min mor, men allas förutsättningar är ju olika förstås. Men inte svårt att spara minst en tusenlapp/år, ofta flera. För precis samma funktion.

Får ut dryga 300/100 Mbit konstant via 5G, på två olika mindre/halvstora orter.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Sitter med Telenor for 349:- / mån. i 24 månader. Routern ingick med simkort att stoppa i.

Permalänk
Medlem

Det över-jävliga priset på fiber i allmän-nyttan **, gör att folk kan hitta andra vägar ut till tv och internet. Mobilt kan funka prismässigt.

** inbyggda kick-backs borde förbjudas och ansvariga åtalas.

Permalänk
Medlem

Telia har mobilt bredband för 199kr månad. Bor man nära en riktig 5G SA station hade det nog kunnat vara nått. Finns 5G NSA vilket är 5G över 4G nätverk vilket är fusk 5G.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Tecknade obegränsat 5G för 199kr/mån inkl lån av 5G-router, jämfört med Bahnhof som skulle ha 369kr/mån (lägsta de kunde göra jämfört med ordinarie pris som var dryga 500kr/mån) plus KO som skulle ha 90kr/mån.

Det skiljde alltså 3120kr/år för min mor, men allas förutsättningar är ju olika förstås. Men inte svårt att spara minst en tusenlapp/år, ofta flera. För precis samma funktion.

Jo beror ju helt klart på förutsättningarna man har och vart man bor.

Nu kollade jag bara i mitt egna område i norra Sverige och här var det kanske 30-50kr skillnad mellan mobilt bredband och stadsnätet.
Den största begränsningen för dom mobila alternativen var hastigheten på 50Mbit/s ned och är man flera i ett hushåll kan jag tänka mig att det inte räcker när man streamar film/serier samtidigt.

Permalänk
Medlem

Polarn har mobilt som enda alternativet och det är...speciellt. (Naturligtvis beroende på täckningen)
Men för honom så om man enbart kikar på youtube eller annat i 1080p så funkar det skapligt. (För -en- person, gudförbjude om frugan eller barnet vill kika på youtube eller surfa dom gånger vi spelar.)
Ska det spelas så krävs det oftast planering då det kan ta ett 4-6+ timmar att plocka hem ett mediumstort spel. (Eller när det är plötslig patchdag och spel som Conan exiles drar hem hela spelet 50Gb+ igen x.x)

Permalänk
Medlem

Det funkar, som några kommenterat här ovan, utmärkt om du är normalanvändare, inte har extremt höga krav på snabbhet och ping samt att hastigheterna där du ska använda bredbandet är tillräckligt höga. Jag kan förstå att inbitna spelare och riktigt avancerade användare kanske inte gillar 5G, men det funkar utmärkt för de flesta om mottagningen är bra.
5G ger asymmetriska hastigheter och passar därför inte heller dem som behöver riktigt höga uppladdningshastigheter.

Det här har diskuterats i flera andra trådar här och grundregeln är att alltid först testa hastigheterna med din mobil. Mottagningen kan variera enormt beroende på placering och inriktning. Jag har till exempel ungefär tredubbla hastigheten på ena sidan av lägenheten.
Tänk också på att en 5G-router eller ett 5G-modem ofta ger högre hastigheter (framförallt när det gäller uploaden) jämfört med en mobil. 5G-modem för placering utomhus ger ofta högre hastigheter och stabilare signal om du inte har ”fulla pinnars” mottagning. Hemma hos mig är det ingen skillnad – jag har testat.

Själv har jag utmärkt 5G-mottagning med Telenor i centrala Göteborg och får som lägst 600/80 Mbit/s och en ping på 20 ms. Jag får normalt ca 700/100Mbit/s och toppvärdena har legat på 930/150 Mbit/s. Jag använder en flera år gammal inomhusrouter från ZTE.
Samtidigt har jag bekanta som bor lite lantligt på ställen där 5G inte har räckt till för en vanlig familj.
Så testa som sagt alltid först för att se om hastigheterna verkar räcka för dina behov!

Några saker att tänka på:
• Om du redan i dag har ett mobilabonnemang med obegränsade data kan det bli billigare att skaffa ett extra data-SIM än att teckna ett separat abonnemang. Du får då själv köpa ett modem/en router, men de går att hitta för under 1 500 kr på Tradera och Blocket, och det lönar sig ofta snabbt. Jag betalar t.ex. under 200 kr/månad för obegränsade 5G-data via ett extra data-SIM.
• Obegränsat är inte alltid obegränsat på riktigt hos alla operatörer (se de lååånga diskussionerna i andra trådar här på Swec). Telenor har inga begränsningar och jag gör av med långt över 1 TB varje månad utan att drabbas av några hastighetssänkningar eller andra problem.
• Vissa lågprisabonnemang kan ha hastighetsbegränsningar.
• Bind dig inte för ett abonnemang innan du har testat mottagningen och hastigheterna ordentligt (se diskussionen i andra trådar här på Swec, men även mina tips nedan). Det går inte alltid att ångra ett köp.
• En stor fördel med 5G är att det inte är bundet till en fysisk plats. Om du flyttar tar du bara med dig routern/modemet. Och du kan förstås även ta med dig routern/modemet till sommarstugan om mottagningen där är bra.

Mina egna grundtips inför tecknandet av ett mobildataabonnemang (från en annan tråd här på Swec):
• Testa ALLTID mottagningen på plats och i alla väderstreck för att kontrollera den faktiska hastigheten innan du tecknar ett abonnemang. Något som kan vara bra att veta är att du får dessutom nästan alltid högre hastigheter, framförallt vad gäller uppladdningshastigheten, via en fullstor 5G-router än när du testar med en mobil. Att testa mottagningen är viktigast av allt!
• Teckna ALDRIG ett abonnemang på plats i en butik, hur mycket säljaren än tjatar och erbjuder dig. Du har ingen lagstadgad ångerrätt när du handlar i en butik! Du kan ha öppet köp eller bytesrätt, men det är i så fall fullständigt frivilligt från butikens sida och gäller nästan aldrig för abonnemang.
• Teckna ALLTID ett abonnemang online eller per telefon eftersom du då har två veckors lagstadgad ångerrätt. Om du tecknar abonnemanget per telefon skadar det inte att för säkerhets skull spela in samtalet för att kunna bevisa vad säljaren har lovat. Tänk bara på att fråga om du kan testa eventuella medföljande prylar eller prova abonnemanget i praktiken utan att ångerrätten påverkas. Det kan tyvärr spela in …
• Fråga ALLTID om du har möjlighet att testa abonnemanget och ev. prylar i praktiken utan att det påverkar din möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

därav "aldrig"

Tänk på datamängden som är begränsad också

Det här börjar nästan bli en vandringssägen här på Swec och har diskuterats i mååånga trådar.
Det stämmer bara delvis. Telenor har inga som helst begränsningar.

Permalänk
Skrivet av jodiodine:

Jo beror ju helt klart på förutsättningarna man har och vart man bor.

Nu kollade jag bara i mitt egna område i norra Sverige och här var det kanske 30-50kr skillnad mellan mobilt bredband och stadsnätet.
Den största begränsningen för dom mobila alternativen var hastigheten på 50Mbit/s ned och är man flera i ett hushåll kan jag tänka mig att det inte räcker när man streamar film/serier samtidigt.

Vad kostar ditt fiber då?

Norra Sverige är inte riktigt representativt för genomsnitts-Sverige heller, man får utmärkt hastighet i mobilnätet i större delen av mellansverige och södra Sverige, med mindre områden av radioskugga/överbelastning förstås.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

Jag bor i hyresrätt i Göteborg och kan få fiber via Itux. Ett 100/100-abonnemang kostar som standard minst 359 kr/månad.
Jag betalar i dag 169 kr/månad för obegränsade 5G-data och har normalt 700/100 Mbits. Jag får ett snabbare bredband och sparar flera tusen kronor varje år. Det blir pengar över till annat då.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det bytet förra året, när det inte längre gick att få ner månadspriset på fiber under 450kr (för 100mbit) så fick det räcka. Nu har vi både snabbare och mycket billigare (lade till bredband på familjeabbonemanget, 99kr/mån)

Sen att man kan ta med det till stugan eller liknande är också ett stort plus i min värld. Man kan också skaffa fler datakort om man skulle vilja, men inget vi gjort hittills

Vi ligger på ca 900-1400GB de flesta månader, konstant barnprogram igång via streaming och liknande, väldigt sällan några problem som vi sett alls

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LANberg:

Det här börjar nästan bli en vandringssägen här på Swec och har diskuterats i mååånga trådar.
Det stämmer bara delvis. Telenor har inga som helst begränsningar.

Det finns bara en operatör alltså?

Permalänk
Medlem

Vad kostar ditt fiber då?

Norra Sverige är inte riktigt representativt för genomsnitts-Sverige heller, man får utmärkt hastighet i mobilnätet i större delen av mellansverige och södra Sverige, med mindre områden av radioskugga/överbelastning förstås.

Skulle höfta på kring 150-300kr då det är inbakat i avgiften till bostadsrättsföreningen.
Nu skrev ju trådskaparen inte ut vart hen befinner sig så jag utgick mest från dom sämre förutsättningarna.

Visst är det bra täckning och hastighet i städerna söderut men har upplevt väldigt mycket dålig täckning utanför storstäderna när jag jobbade som lastbilschaufför där nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Här där jag bor så använder jag mig av 5g. Jag bor i ett område med mycket bra täckning så jag bytte från fiber till tre:s mobila bredband och för egen del så anser jag att fiber är bara dyrare. Jag laddar ned snabbare nu, lägre ping i spel och ja, självklart, inga problem alls med streaming. Men, allt detta beror väl på antar jag var man bor.

Och ett stort plus för Tre btw. Ingen bindningstid eller något sånt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag bor i hyresrätt i Göteborg och kan få fiber via Itux. Ett 100/100-abonnemang kostar som standard minst 359 kr/månad.
Jag betalar i dag 169 kr/månad för obegränsade 5G-data och har normalt 700/100 Mbits. Jag får ett snabbare bredband och sparar flera tusen kronor varje år. Det blir pengar över till annat då.

Ja södra Sverige har ju helt klart bättre förutsättningar till högre hastigheter än här i norra Sverige.

Som TobiasStockholm skrev "Norra Sverige är inte riktigt representativt för genomsnitts-Sverige" vilket helt klart är en giltig poäng.
Men då jag inte vet vart trådskaparen befinner sig är det ju snarare bättre att utgå från mindre optimala förhållanden än dom bästa.

Permalänk
Medlem

Fullgod internet för alla, var slagordet sagt av en [inga namn nämnda] kommunikations-minister tidigare.

Ser ut som, att likheter med tysklands erbarmliga dåliga it-situation har smittat av sig här i landet. Ett fåtal aktörer med likadana svin-höga priser.
En förskönande omskrivning är väl.. - straffskatt. Kolla på matpriserna.. samma sak. Saker som alla behöver.