Det funkar, som några kommenterat här ovan, utmärkt om du är normalanvändare, inte har extremt höga krav på snabbhet och ping samt att hastigheterna där du ska använda bredbandet är tillräckligt höga. Jag kan förstå att inbitna spelare och riktigt avancerade användare kanske inte gillar 5G, men det funkar utmärkt för de flesta om mottagningen är bra.
5G ger asymmetriska hastigheter och passar därför inte heller dem som behöver riktigt höga uppladdningshastigheter.
Det här har diskuterats i flera andra trådar här och grundregeln är att alltid först testa hastigheterna med din mobil. Mottagningen kan variera enormt beroende på placering och inriktning. Jag har till exempel ungefär tredubbla hastigheten på ena sidan av lägenheten.
Tänk också på att en 5G-router eller ett 5G-modem ofta ger högre hastigheter (framförallt när det gäller uploaden) jämfört med en mobil. 5G-modem för placering utomhus ger ofta högre hastigheter och stabilare signal om du inte har ”fulla pinnars” mottagning. Hemma hos mig är det ingen skillnad – jag har testat.
Själv har jag utmärkt 5G-mottagning med Telenor i centrala Göteborg och får som lägst 600/80 Mbit/s och en ping på 20 ms. Jag får normalt ca 700/100Mbit/s och toppvärdena har legat på 930/150 Mbit/s. Jag använder en flera år gammal inomhusrouter från ZTE.
Samtidigt har jag bekanta som bor lite lantligt på ställen där 5G inte har räckt till för en vanlig familj.
Så testa som sagt alltid först för att se om hastigheterna verkar räcka för dina behov!
Några saker att tänka på:
• Om du redan i dag har ett mobilabonnemang med obegränsade data kan det bli billigare att skaffa ett extra data-SIM än att teckna ett separat abonnemang. Du får då själv köpa ett modem/en router, men de går att hitta för under 1 500 kr på Tradera och Blocket, och det lönar sig ofta snabbt. Jag betalar t.ex. under 200 kr/månad för obegränsade 5G-data via ett extra data-SIM.
• Obegränsat är inte alltid obegränsat på riktigt hos alla operatörer (se de lååånga diskussionerna i andra trådar här på Swec). Telenor har inga begränsningar och jag gör av med långt över 1 TB varje månad utan att drabbas av några hastighetssänkningar eller andra problem.
• Vissa lågprisabonnemang kan ha hastighetsbegränsningar.
• Bind dig inte för ett abonnemang innan du har testat mottagningen och hastigheterna ordentligt (se diskussionen i andra trådar här på Swec, men även mina tips nedan). Det går inte alltid att ångra ett köp.
• En stor fördel med 5G är att det inte är bundet till en fysisk plats. Om du flyttar tar du bara med dig routern/modemet. Och du kan förstås även ta med dig routern/modemet till sommarstugan om mottagningen där är bra.
Mina egna grundtips inför tecknandet av ett mobildataabonnemang (från en annan tråd här på Swec):
• Testa ALLTID mottagningen på plats och i alla väderstreck för att kontrollera den faktiska hastigheten innan du tecknar ett abonnemang. Något som kan vara bra att veta är att du får dessutom nästan alltid högre hastigheter, framförallt vad gäller uppladdningshastigheten, via en fullstor 5G-router än när du testar med en mobil. Att testa mottagningen är viktigast av allt!
• Teckna ALDRIG ett abonnemang på plats i en butik, hur mycket säljaren än tjatar och erbjuder dig. Du har ingen lagstadgad ångerrätt när du handlar i en butik! Du kan ha öppet köp eller bytesrätt, men det är i så fall fullständigt frivilligt från butikens sida och gäller nästan aldrig för abonnemang.
• Teckna ALLTID ett abonnemang online eller per telefon eftersom du då har två veckors lagstadgad ångerrätt. Om du tecknar abonnemanget per telefon skadar det inte att för säkerhets skull spela in samtalet för att kunna bevisa vad säljaren har lovat. Tänk bara på att fråga om du kan testa eventuella medföljande prylar eller prova abonnemanget i praktiken utan att ångerrätten påverkas. Det kan tyvärr spela in …
• Fråga ALLTID om du har möjlighet att testa abonnemanget och ev. prylar i praktiken utan att det påverkar din möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt.
Lycka till!