Nekad "kredit" för abonnemang?

Permalänk
Medlem

Nekad "kredit" för abonnemang?

Såg halebops kampanj på Pixel 9 Pro och tänkte slå till. Blir nekad avbetalning på mobilen för 60(!) kr i månaden. När jag försöker betala av mobilen direkt blir jag nekad på abonnemanget. Jag är student men har ändå 30k deklarerad förvärvsinkomst och 40k i överskott av kapital från isk konto. Har halebop bara ovanligt höga inkomstkrav eller kan man inte köpa abonnemang med bindningstid som student längre? Någon annan student som lyckats teckna?

Deras kreditkoll säger att jag är skuldfri exklusive CSN lån. Extra konstigt när Klarna inte har något problem med att låta mig köpa en dator för 20k på 30 dagars avbetalning.

EDIT: Halebop (och telia i helhet) kräver 79 tusen i taxerad inkomst för att få teckna något med bindningstid, även abonnemang på 300kr. Smidigt att dom har studenterbjudanden men kräver att man ska ha tjänat 79 tusen.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

Såg halebops kampanj på Pixel 9 Pro och tänkte slå till. Blir nekad avbetalning på mobilen för 60(!) kr i månaden. När jag försöker betala av mobilen direkt blir jag nekad på abonnemanget. Jag är student men har ändå 30k deklarerad förvärvsinkomst och 40k i överskott av kapital från isk konto. Har halebop bara ovanligt höga inkomstkrav eller kan man inte köpa abonnemang med bindningstid som student längre? Någon annan student som lyckats teckna?

Deras kreditkoll säger att jag är skuldfri exklusive CSN lån. Extra konstigt när Klarna inte har något problem med att låta mig köpa en dator för 20k på 30 dagars avbetalning.

Har du kollat med deras kundtjänst? Ofta kan sånt här hända i situationer som din. En människa på andra sidan kan potentiellt lösa detta.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

offtopic, men det finns en anledning till varför Klarna har över 100 mljoner "kunder", dom skulle ge en bebis en avbetalningsplan om dem kunde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har du kollat med deras kundtjänst? Ofta kan sånt här hända i situationer som din. En människa på andra sidan kan potentiellt lösa detta.

Japp, skrev till chatten och dom verkade tyvärr inte kunna lösa problemet. Man ska ha 79 tusen i taxerad inkomst för att kunna teckna abonnemang med bindningstid hos halebop. Vad bra att dom har studenterbjudanden men kräver 79 tusen i förvärvsinkomst för att kunna teckna haha.

Skrivet av Awsmkiid:

offtopic, men det finns en anledning till varför Klarna har över 100 mljoner "kunder", dom skulle ge en bebis en avbetalningsplan om dem kunde.

Det är ju helt sant. Kändes bara konstigt att klarna bedömer mig kreditvärdig för 20k men halebop vill inte låta mig teckna ett abonnemang på 300 kr.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

Japp, skrev till chatten och dom verkade tyvärr inte kunna lösa problemet.

Det är ju helt sant. Kändes bara konstigt att klarna bedömer mig kreditvärdig för 20k men halebop vill inte låta mig teckna ett abonnemang på 300 kr.

Testa att ringa dom - Ge inte upp --> 013-4950784 - De har ju studentpriser och liknande. Så något skumt har väl skett.

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Om du haft en avbetalning på 30k hos Klarna så har du kanske kvar minst 30 000 i kredit (köputrymme/purchase power) hos dem. Jag misstänker att detta ses som motsvarande risk som ett faktiskt lån på 30 000 när någon annan gör en kreditkontroll.

Om du som student har säg 35 000 i total kreditvärdighet har du i så fall 5 000 som gräns hos andra långivare även om du inte utnyttjar Klarna just nu.

Du kanske kan kontakta Klarna för att be dem sänka köputrymmet till ett lägre belopp, tror de justerar upp det allteftersom du har utnyttjat deras kort och skött dig så det kan vara över 30 000 också, det syns i appen.

Edit: Du nämnde 20 000 inte 30 000, men exemplet får duga ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Testa att ringa dom - Ge inte upp --> 013-4950784 - De har ju studentpriser och liknande. Så något skumt har väl skett.

Dom kräver 79 tusen taxerad inkomst för att kunna teckna abonnemang med bindningstid. Väldigt konstigt att dom erbjuder studentpriser och dylikt men har så höga inkomstkrav för ett abonnemang på 300kr.

Skrivet av 0cool:

Om du haft en avbetalning på 30k hos Klarna så har du kanske kvar minst 30 000 i kredit (köputrymme/purchase power) hos dem. Jag misstänker att detta ses som motsvarande risk som ett faktiskt lån på 30 000 när någon annan gör en kreditkontroll.

Om du som student har säg 35 000 i total kreditvärdighet har du i så fall 5 000 som gräns hos andra långivare även om du inte utnyttjar Klarna just nu.

Du kanske kan kontakta Klarna för att be dem sänka köputrymmet till ett lägre belopp, tror de justerar upp det allteftersom du har utnyttjat deras kort och skött dig så det kan vara över 30 000 också, det syns i appen.

Klarna dök inte upp på kreditkontrollen så tror inte de har något med saken att göra. Inte haft något större köp än tusenlappen på klarna sen i vintras så låter konstigt att dom skulle "låsa" min kreditvärdighet så länge. Halebop kräver 79 tusen taxerad inkomst för att sälja abonnemang med bindningstid enligt kundtjänsten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min fru skulle göra samma sak med Halebop. Hon va dessutom redan kund. Men skulle förlänga abonemang o fixa telefon.
Va student då. Gick inte. NOPE, STOPP!!! KRIMINELL!!!! OMG!!!

Nä dom har tydligen 75 79k/år i inkomstkrav rakt av. O att va student med CSN va inte tillräckligt.

Hon bytte till comviq eller nåt o fick både abonemang o telefon utan problem.

EDIT. Jaha höjt till 79k ? Ja mitt case va nåra sen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Min fru skulle göra samma sak med Halebop. Hon va dessutom redan kund. Men skulle förlänga abonemang o fixa telefon.
Va student då. Gick inte. NOPE, STOPP!!! KRIMINELL!!!! OMG!!!

Nä dom har tydligen 75 79k/år i inkomstkrav rakt av. O att va student med CSN va inte tillräckligt.

Hon bytte till comviq eller nåt o fick både abonemang o telefon utan problem.

EDIT. Jaha höjt till 79k ? Ja mitt case va nåra sen.

Väldigt udda att man iallafall inte har andra krav för studentabonnemang. Varför erbjuder dom ens det om man måste ha såpass höga inkomster???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför ta ett dyrt abonnemang när du kan ta ett 30 dagars kontantkort med valfri laddning från 1GB för 49kr hos Hallon med fria samtal och sms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

EDIT: Halebop (och telia i helhet) kräver 79 tusen i taxerad inkomst för att få teckna något med bindningstid, även abonnemang på 300kr. Smidigt att dom har studenterbjudanden men kräver att man ska ha tjänat 79 tusen.

Skrivet av 98olllin:

Väldigt udda att man iallafall inte har andra krav för studentabonnemang. Varför erbjuder dom ens det om man måste ha såpass höga inkomster???

Misstänker att just "med bindningstid" är nyckelorden. Och att det går bra om man bara tecknar ett vanlig abonnemang som bara löper månad för månad utan någon ekonomisk kalkyl på att du ska fortsätta betala i 2-3 år eller vad det kan handla om.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Varför ta ett dyrt abonnemang när du kan ta ett 30 dagars kontantkort med valfri laddning från 1GB för 49kr hos Hallon med fria samtal och sms.

Kanske för att vissa behöver mer än surfen kontantkort erbjuder och telefonen blir väldigt billig med abonnemang?
Sen är det inte alla som vill/kan använda Tre's nät heller.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kanske för att vissa behöver mer än surfen kontantkort erbjuder och telefonen blir väldigt billig med abonnemang?
Sen är det inte alla som vill/kan använda Tre's nät heller.

Sant men som student så kanske man vill hålla nere kostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

Dom kräver 79 tusen taxerad inkomst för att kunna teckna abonnemang med bindningstid. Väldigt konstigt att dom erbjuder studentpriser och dylikt men har så höga inkomstkrav för ett abonnemang på 300kr.

Jag tror dom utgår ifrån att dom många studenter jobbar till viss del också. 79k om året är ca 6600.- i månaden man ska tjäna, så det är inga monster summor. Kollar man på T.ex CSN så får man ju tjäna 113k per kalender halvår vilket är mkt mer än vad dom kräver att du ska ha som inkomst för abonnemanget. Kan dock tycka att dom kanske ska vara mycket tydligare med detta på sina reklamer eller vart man nu hittar det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Sant men som student så kanske man vill hålla nere kostnaderna.

399 kr för en mobil och abonnemang är en kostnad som de flesta studenter klarar av skulle jag nog påstå. Vill man bara ha abonnemang är det billigast att ha Fello/hallon eller dylikt där man hamnar runt 100kr med 10gb surf. Men då får man ju ingen ny telefon till superpris

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

Är 79k en hög inkomst? Under 7k i månaden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vi diskuterar studenter nu. Tack o hej ✌️

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja när alla andra teleoperatörer verka skita i vad man tjänar men har CSN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kredit är inte en rättighet, TS.
Halebop har rätt att välja sina kunder och de baserar det på erfarenhet, 80kkr/år är inte mycket och de vet väl av erfarenhet att folk som tjänar mindre än så ofta hamnar på glid.

Antingen höjer du din inkomst och jobbar lite extra någon helg nu och då, eller så *sparar du så du har råd* att köpa det du vill. Katja med kredit när man inte ens drar in 80kkr/år känns som introt till lyxfällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Halebop har rätt att välja sina kunder och de baserar det på erfarenhet, 80kkr/år är inte mycket och de vet väl av erfarenhet att folk som tjänar mindre än så ofta hamnar på glid.

Antingen höjer du din inkomst och jobbar lite extra någon helg nu och då, eller så *sparar du så du har råd* att köpa det du vill. Katja med kredit när man inte ens drar in 80kkr/år känns som introt till lyxfällan

Det är väl ingen som påstått att det är en rättighet eller att Halebop borde tvingas att ge kredit åt alla? Bara udda att dom har så höga inkomstkrav för att binda sig till ett mobilabonnemang i 24 månader även om man betalar av mobilen direkt. Det är inget problem hos Comviq mfl när man är student. Jag har gott om pengar att köpa mobilen för men det gör ju inte att priset blir lika bra som deras kampanj.

Jag har då aldrig sett ett avsnitt lyxfällan där en person äger sin bostadsrätt, inte har några lån men allt havererar för att den betalade 300kr i månaden för ett mobilabonnemang i 24 månader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visst mobilen blir billigare men istället så betalar man för ett dyrt abonnemang som man egentligen inte behöver så totalt sett kan det bli dyrare,eller.

Permalänk
Medlem

Klarna använder Creditsafe och Halebop (Telia) UC, däri ligger skillnaden på krav och beviljade av summor.

Att det sen är mycket enklare att få kredit hos mindre nogräknade är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Visst mobilen blir billigare men istället så betalar man för ett dyrt abonnemang som man egentligen inte behöver så totalt sett kan det bli dyrare,eller.

I det här fallet är det mycket billigare via abonnemang.
Abonnemanget kostar 399 i 24 månader alltså totalt 9576 kr. Halebop bjuder på tre månader abonnemang om man använder kod från Benify och ytterligare en månad om man skriver en värvningkod, totalt 1356 rabatt.

9576-1356=8220

Sen kostar det billigaste "riktiga" abonnemanget runt 100kr så drar av 2400 under de två åren. 8220-2400=5820 för mobilen.

Billigaste pixel 9 Pro är runt 9100. Så runt 3300 billigare under 24 månader jämfört med om man köper den i butik och hade ett vanlig studentabonnemang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Rätt i sak, dock mystiskt resonemang när man applicerar på andra marknader än tfn abb - bostad, bil, sommarstugan m.fl alt. Finns många med högre inkomster som hamnat på glid också. Ner från den höga hästen

Ontopic: Jag hade följt en annan persons råd i tråden och fixat billigt kontantkort + sparat som grumledock skrev. Men ibland finns ju erbjudande som är svåra att motstå

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

I månaden?? 00

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

"EDIT: Halebop (och telia i helhet) kräver 79 tusen i taxerad inkomst för att få teckna något med bindningstid, även abonnemang på 300kr."

Polare tecknade bredband telia nyligen med 0 kr taxerad inkomst, var inga problem iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

I månaden?? 00

Kundtjänsten specificerade faktiskt inte, så allt är ju möjligt! Blir väldigt exklusivt att ha halebop om man måste ha 80k i månadslön.

Skrivet av Nivity:

"EDIT: Halebop (och telia i helhet) kräver 79 tusen i taxerad inkomst för att få teckna något med bindningstid, även abonnemang på 300kr."

Polare tecknade bredband telia nyligen med 0 kr taxerad inkomst, var inga problem iaf.

Att skaffa löpande verkar inte vara något problem men vill man binda sig till ett kampanjpris i X månader så hade halebop (och telia koncernen) det som krav enligt kundtjänsten i alla fall vad gäller mobilabonnemang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

Kundtjänsten specificerade faktiskt inte, så allt är ju möjligt! Blir väldigt exklusivt att ha halebop om man måste ha 80k i månadslön.
Att skaffa löpande verkar inte vara något problem men vill man binda sig till ett kampanjpris i X månader så hade halebop (och telia koncernen) det som krav enligt kundtjänsten i alla fall vad gäller mobilabonnemang.

Det var kampanjpris med 5070, router, bredband som annonseras här på swec ex. Det gick iaf för han.
Nu är det ju inget mobilabonnemang dock, kanske andra regler för den avdelningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

I månaden?? 00

Per år...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför måste du som student ha en sån dyr telefon ? köp en billigare som du har råd med istället