Nvidia Geforce RTX 5060: Bäst, men otillräcklig

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 5060: Bäst, men otillräcklig

Hög pang per peng, men 2025 kräver mer än så.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade velat se jämförelser mot 3060 och 4060, men man kanske inte fick jämföra med dem...

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Inget kort, oavsett instegsmodell borde år 2025 släppas med 8GB minne, punkt slut!

Att det presterar sämre än ett 3070 är ett rent hån från Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Inget kort, oavsett instegsmodell borde år 2025 släppas med 8GB minne, punkt slut!

Jag ser inga problem med detta. Instegskort är enligt mig menat att köra populära onlinespel och de flesta indiespel.
Sen ska enligt mig ett instegskort kosta under 2 papp också.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tankjunior:

Jag ser inga problem med detta. Instegskort är enligt mig menat att köra populära onlinespel och de flesta indiespel.
Sen ska enligt mig ett instegskort kosta under 2 papp också.

99 % av min polare spelar, Dota,LoL,CS,Fortnite,WoW alla köper dessa kort, tex 4060, 3060,2060 ingen aneldning för dom köpa fetare.

Men ja borde kosta 2-2.5k tycker jag.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hade velat se jämförelser mot 3060 och 4060, men man kanske inte fick jämföra med dem...

Vill minnas att 3060 med 12Gb vram stog sig väldigt bra mot 4060, till o med samma eller i vissa fall bättre prestanda

Aja tack för recensionen SweClockers, va ännu en bekräftelse på att detta kort är långt från acceptabelt 2025 o framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Handlar ju snarare om att Swec, obegripligt nog, valt att inte prioritera att få med 20-talets mest sålda kort i deras prestandaindex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Aja tack för recensionen SweClockers, va ännu en bekräftelse på att detta kort är långt från acceptabelt 2025 o framåt

Det presterar ju högre än 2080Ti, ett kort som jag faktiskt sitter på och spelar i princip alla nya AAA-spel på utan problem alls. Kommer finnas en stor målgrupp där denna prestandan är helt klart acceptabelt 2025. Sen går det helt klart att diskutera priset hur eventuellt otillräckligt 8GB är för framtiden.

Angående 3060, 4060 osv, så här är techspot/hub index:

Och samma där, det är i princip ett 4060Ti för 299 istället för 399.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

99 % av min polare spelar, Dota,LoL,CS,Fortnite,WoW alla köper dessa kort, tex 4060, 3060,2060 ingen aneldning för dom köpa fetare.

Men ja borde kosta 2-2.5k tycker jag.

Snarare att det finns anledning för dem att köpa nått mindre fett.

Dvs, Nvidia borde erbjuda ett 5050 oxå. Finns ju absolut utrymme för det denna gång. Men det kanske kommer.

Tycker faktiskt 5060 inte är så tokig. Bara den kommer i 12GB superdräkt framöver så. För säg $329, max.

5060Ti känns lite snål. De skulle fått ut 10% mer så att vi iaf hade haft 5060=4060Ti och 5060Ti=4070.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av lambdan:

https://www.sweclockers.com/test/41209-nvidia-geforce-rtx-506...
"Sedan testsviten gjorts om är det ett antal grafikkort som fortfarande behövs betas av. Den uppenbara jämförelsen här hade varit RTX 4060, men vi får hålla oss till godo med RTX 4060 Ti (introduktionspris 5 199 kronor). Vi ser ett blygsamt övertag från RTX 5060 på 5 procent, samtidigt som som man faller 2 procent efter RTX 3070. Mer kritiskt för Nvidia ökar man på avståndet till Arc B580, nu 37 procent, som också tävlar om instegsgamerns gunst."

Tidigare uttalande från mig om RTX 5060:

Hoppas att du nu känner dig mer än väl informerad. Glad fredag!

Permalänk
Medlem

Bra test! Jag håller med om slutsatsen.

Den enda kritiken från mig ser jag att jag delar med flera och det är att 3060 och 4060 borde finnas med i prestandaindexet eftersom de är två grafikkort många i dagsläget använder och kanske vll byta ut. Jag tänker att det kanske kan hinnas med så småningom.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av jonaz_81a:

Bra test! Jag håller med om slutsatsen.

Den enda kritiken från mig ser jag att jag delar med flera och det är att 3060 och 4060 borde finnas med i prestandaindexet eftersom de är två grafikkort många i dagsläget använder och kanske vll byta ut. Jag tänker att det kanske kan hinnas med så småningom.

Om planeringen håller hoppas jag att kunna beta igenom kortet på måndag, eftersom jag vill ha med det som underlag för en stundande RTX 5060 DLSS-artikel.

Permalänk
Medlem

Det är ett okej kort, men har man t ex ett 3060 ti så är det knappt lönt att tänka på uppgradera till ett 5060 8gb.

stava
Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Det presterar ju högre än 2080Ti, ett kort som jag faktiskt sitter på och spelar i princip alla nya AAA-spel på utan problem alls. Kommer finnas en stor målgrupp där denna prestandan är helt klart acceptabelt 2025. Sen går det helt klart att diskutera priset hur eventuellt otillräckligt 8GB är för framtiden.

Angående 3060, 4060 osv, så här är techspot/hub index:

https://www.techspot.com/articles-info/2992/bench/1080p-p.webp

Och samma där, det är i princip ett 4060Ti för 299 istället för 399.

Ja 8GB är väl största bromsklossen

Permalänk
Medlem

Så ett ompacketerat 3070 men gissar dyrare än när det släpptes. Känns lite småtrist!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nej, földe man inte Nvidia's instruktioner fick man inga kort. Skrivits mycket om det senaste veckan och en del var att bara vissa kort fick vara med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Nej, földe man inte Nvidia's instruktioner fick man inga kort. Skrivits mycket om det senaste veckan och en del var att bara vissa kort fick vara med.

40 serien fick inte vara med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

40 serien fick inte vara med.

Enligt sweclockers ovan så saknas 4060 pga den fortfarande inte testats i nya suiten, gjorde fem stickprov på andra sidor, samtliga hade 4060 med som jämförelse.

Permalänk
Medlem

Bra test, bra slutsats! MISSAR MÅLET definitivt.

KOM IGEN NU INTEL, ni har ett guldläge att släppa en B770 eller B780 som kan konkurrera!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Om man slår upp "dumsnål" i en ordbok hittar man en bild på 5060.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Ibymafayhas:

Hej!

Vi tar med precis vilka kort vi än känner för, vänligen se mitt tidigare inlägg i tråden. Om ni följer våra recensioner, kort för kort, ser ni att vi emellanåt lägger in nya. Alltså fler än de som faktiskt testas i recensionen.

Permalänk
Medlem

Läsar första stycket så ser man följande:

"Geforce RTX 5060 har testats på precis samma sätt som alla andra grafikkort som landar i testlabbet"

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Om man slår upp "dumsnål" i en ordbok hittar man en bild på 5060.

Snarare Jensens ansikte

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Med tanke på att begagnade 3070 går för runt 3000:- på Tradera och man kan köpa detta för 3659:- så känns det som ett betydligt fräschare val. Men är ju inget som får en att direkt tappa hakan. Nu hade jag turen att få köpa ett 3070 Strix för 2500:- här på Sweclockers till min HTPC.

Permalänk
Medlem

Att ett 2080 Ti har fortfarande samma prestanda eller bättre än ett 5060 är fan skrattretande dåligt.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Varför jämför ni inte med fler xx60 kort???

De flesta uppgraderar ju inom samma kategori. Från ett gammalt xx60 kort, till ett nytt xx60 kort. osv.
Hade ju varit mer logiskt om ni testat denna emot RTX 2060 och 3060, istället för 2080Ti och 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Att det presterar sämre än ett 3070 är ett rent hån från Nvidia!

3060 presenterar bättre än 3070 Ti i FC6. Ungarna spelade det, samma hårdvara och efter 15 min spel dyker FPS ner till 5 med 3070 Ti, HD texturer. Slår man av det funkar det igen, den andra som har 3060 12gb har inte dessa problem, med det sagt så duger 8gb för insteg. Många vill bara kunna spela, inte köra allt på max. RT tycker jag fortfarande är en ploj som tar onödigt med resurs. Krävs fan side by side för att kunna se skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ibymafayhas:

För att förtydliga så körde Nvidia en ful previewgrej, där de som ville få och testa RTX 5060 innan släpp fick lova följa Nvidias riktlilnjer gällande vilka speltitlar som skulle testas, bara 1080p, vilka kort som skulle jämföras med etc. Karbonkopia på Nvidias marknadsföringsmaterial helt enkelt.
Recensioner efter kortens officiella släpp lyder inte under de begränsningarna.

Skrivet av dr904:

Varför jämför ni inte med fler xx60 kort???

De flesta uppgraderar ju inom samma kategori. Från ett gammalt xx60 kort, till ett nytt xx60 kort. osv.
Hade ju varit mer logiskt om ni testat denna emot RTX 2060 och 3060, istället för 2080Ti och 3070.

Läs några inlägg tidigare i tråden. Det har redan besvarats mer än en gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Tycker du säger emot dig själv lite 😘.

Ditt exempel visar tydligt att 8GB för gaming är otillräckligt 2025.

Visst, vissa e-sport titlar osv. fungerar men tycker det argumentet är relativt tunt.

Detta kort är extremt icke framtidssäkert och kommer knappt vara värt en back läsk (boomer referens)
på begagnatmarknaden om några år.

Undvik köp!

Permalänk
Medlem

Nu är man kanske jäkligt kinkig men att ett kort släpps 2025, för detta pris och leverarar "god prestanda" med fakepixlar i 1080p...
Känns riktigt dåligt ärligt talat. God prestanda i 1080p var väl normen 2005 eller nått