Silverstone visar upp retrodoftande uppföljare

Permalänk
Melding Plague

Silverstone visar upp retrodoftande uppföljare

Det var bättre förr, enligt Silverstone. Vi är benägna att hålla med.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Örk. Mycket var (rejält) sämre förr, så jag får väl tacka för påminnelsen att det mesta faktiskt är bättre nuförtiden.

Jag är uppväxt med Commodore; Vic-20, C-64 & Amiga, vilket är skön retro för min del. Retro-PC är däremot bara lame.

Dold text
Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Good no! Den beiga chassidöden kom alledeles för sent som det var.

Permalänk
Medlem

Förr var ju typ allt i samma stil och matchade. CRT-skärmen, kulmusen, tangentbordet, skrivaren, modemet osv. Idag skulle ett sådant chassi se rätt malplacerarat ut bland allt annat

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog aldrig skaffa den men skulle ljuga om jag inte innerst inne vill ha en.
Frågan är om man är garanterad att på något sätt skära sig på chassit medans man jobbar med det. Någon mängd blod var alltid en del av att bygga i gamla chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Förr var ju typ allt i samma stil och matchade. CRT-skärmen, kulmusen, tangentbordet, skrivaren, modemet osv. Idag skulle ett sådant chassi se rätt malplacerarat ut bland allt annat

Ahh, du har ju helt rätt! Jag funderade faktiskt på att köpa ett för att det är kul, men det kommer ju aldrig fungera när resten inte är i samma stil.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut. Nu får Silverstone börja tillverka CRT med!

Permalänk
Medlem

Turboknapp!! Hur har vi klarat oss utan??

Permalänk
Medlem

Själv är jag less på allt svart . Som gammal nirrd rycker det oroväckande i nostalginerven, vilket i sin tur triggar spasmiska vill-ha-ryckningar i plånbokshanden.
(Nej, några hiskeliga rosa, turkosa eller 'gamingröda' chassin får mig bara att vilja lägga en filt över hela datorn och gå och lägga mig.)

Permalänk
Expertgissare

@CrispVanDahl, jag tar två tack, tänker att du kan gömma dom under armarna och smyga med hem till Sverige

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownBum:

Jag skulle nog aldrig skaffa den men skulle ljuga om jag inte innerst inne vill ha en.
Frågan är om man är garanterad att på något sätt skära sig på chassit medans man jobbar med det. Någon mängd blod var alltid en del av att bygga i gamla chassin.

Haha. Ja, vi är nog flera som sett det som ett obligatoriskt offer för att få på plats en ny komponent.

Väldigt kul initiativ från Silverstone, men jag skulle heller inte köpa den då det finns så många andra bra moderna alternativ, även utan RGB, speciellt med liten formfaktor. Lutar åt Lian Li A3-mATX Wood Edition till nästa bygge.
Om jag hade velat bygga retroinspirerade sleeper PC skulle jag nog hellre leta upp någon gammal gratis IBM på loppis eller från någon släktings förråd. Fördelen med Silverstones skulle kunna vara bättre luftflöde och mindre behov att plocka fram sågen, men om jag förstår sleeper PC communityn rätt så är moddandet en del av glädjen.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Snusfri

Mycket vacker skapelse.
Villhöver några stycken.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Villhöver faktorn är enorm! (Waf är rätt låg däremot)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av pg0n:

Det ser bra ut. Nu får Silverstone börja tillverka CRT med!

Det går väl göra en oled som ser ut som en crt, tänker att ytan går att börja något och sen hänga på ett fläskig högtalare så får man ett stort chassie. Kunde bli rätt bra!

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem

WTH!? Nä, Lian Li har ballat ur....
Antec har ballat ur....
Nu finns det bara silverstone kvar av OG tillverkarna

Permalänk
Medlem

Besviken!
De ska ju vara vitt till att börja med för att sedan gulna med tiden pga bla flamskyddsmedel.

Permalänk
Medlem

Inget jag skulle köpa, men lite häftig är den ju ändå

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

SFF när?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara smidigt chassi för folk som vill köra på ett Tualatin-bygge. Enda som saknas är en 3.5 tums adapter för en diskettenhet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Måste ju säga att jag diggar det här!! #retro

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jag vet inte... visst minns man skönheten i denna stil, men den tiden är förbi. Men skulle varit roligt om trenden vända tillbaka

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Om inte Turbo-knappen funkar vill jag inte ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om inte Turbo-knappen funkar vill jag inte ha den.

Turboknappen fungerar! Men kanske inte riktigt som du minns den Turboknappen ställer fläktarna på max och åsidosätter den fläktkurva du ställt in, i displayen visas procent pwm så när turboknappen är intryckt visas 99.

Permalänk
Medlem

Har bara använt nyckel för att låsa/låsa upp chassiluckor. Ingen aning vad nyckeln i fronten gör. Jag bör räknas som äldre.

Skrivet av Joppis:

Dags för lite 80/90tals-revival. OLED-skärm inbyggd i CRT-skärmschassi samt resten av kringutrustningen i beige plast som bara blir gulare med åren.

Permalänk
Medlem

Huga ett sånt klassiskt exempel på råkade klicka hem pga av nostalgi och ett glas whisky för mycket.

Permalänk
Medlem

Det hade varit mer autentiskt att använda fullhöga 5¼-tums diskettenheter, som de som fanns i den ursprungliga IBM PC 5150 från 1981. Dessa enheter var i fullhöjd (ca 3¼ tum), vilket motsvarar hela höjden av ett 5¼-tums enhetsfack, till skillnad från de senare och vanligare halvhöjdsenheterna. Om ingen diskett var isatt och diskettluckan stängdes, försökte BIOS inte boota från diskettenheten. I stället startade maskinen det inbyggda Cassette BASIC från ROM, en förenklad BASIC-tolk som kunde användas tillsammans med kassettband via en kassettport – en funktion som dock aldrig användes i praktiken på grund av bristen på stöd i efterföljande PC-modeller.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Trevligt chassi som mest påminner om 386-tiden samt tidiga (1990-1992) 486or med tanke på 5,25"-enheterna. Turboknappar var ju väldigt vanliga på 386orna, dock vill jag minnas att det blev mindre vanligt på senare 486or (DX2/66 och senare) samt Pentium. Klockfrekvensdisplay levde dock kvar.

Vore roligt att bygga en maskin i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Turboknappen fungerar! Men kanske inte riktigt som du minns den Turboknappen ställer fläktarna på max och åsidosätter den fläktkurva du ställt in, i displayen visas procent pwm så när turboknappen är intryckt visas 99.

Hur fungerade de förut?

Permalänk

Do not want. Har ingen nostalgi för den pc-eran

Permalänk
Medlem

Den här vill jag ha, finns den att köpa i Europa? Beige är den rätta färgen på en dator!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.