Permalänk

Telia och Unifi Ubiquiti

Hej alla,

Har tidigare läst och fått hjälp och tips här på forumet.
Jag är inget proffs så jag är tacksam för hjälp eftersom Telia inte ger support på Unifi system.

Problemet. Uppgraderat hos Telia från 100Mbit/s till 1000 och får nu bara ut 100.

Har sedan 2020 kört tipset från:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1564688-unifi-usg4-tel...

Vilket har fungerat klockrent! Har alltid när jag kollat på bredbandskollen legat runt 100.
Men nu… Har Unifi begränsat mitt internet då kanske jag har fel inställningar?

Klarar inte min USG 1000Mbit/s?

När jag kopplar bort usg och använder mig av Telias router (den vita) så får jag 1000
Och jag vill inte köra Telias router eftersom jag har flera ap och cloud key.

Vad kan felet vara? Någon son kör Unifi här på forumet och Telia fiber?

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du måste ha hardware offload på, vet inte om det är det som standard, samma med QoS/SmartQueues (fast det ska vara avstängt).

Hur du kollat så den länkar upp med gigabit?

Kör själv med en UCG-Ultra och den klarar gigabit utan att ställa in nåt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wilddonkey1:

Hej alla,

Har tidigare läst och fått hjälp och tips här på forumet.
Jag är inget proffs så jag är tacksam för hjälp eftersom Telia inte ger support på Unifi system.

Problemet. Uppgraderat hos Telia från 100Mbit/s till 1000 och får nu bara ut 100.

Har sedan 2020 kört tipset från:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1564688-unifi-usg4-tel...

Vilket har fungerat klockrent! Har alltid när jag kollat på bredbandskollen legat runt 100.
Men nu… Har Unifi begränsat mitt internet då kanske jag har fel inställningar?

Klarar inte min USG 1000Mbit/s?

När jag kopplar bort usg och använder mig av Telias router (den vita) så får jag 1000
Och jag vill inte köra Telias router eftersom jag har flera ap och cloud key.

Vad kan felet vara? Någon son kör Unifi här på forumet och Telia fiber?

Skrivet av suhrim:

Kan vara så att du måste ha hardware offload på, vet inte om det är det som standard, samma med QoS/SmartQueues (fast det ska vara avstängt).

Hur du kollat så den länkar upp med gigabit?

Kör själv med en UCG-Ultra och den klarar gigabit utan att ställa in nåt.

Gav TS lite tips i Telia / Unifi tråden som han inte svarat på än, bla IDS/IPS, QoS.
Gigabitlänk verkar finnas iom hastighet över 100Mbps

Permalänk

Tacksam för ert engangemang . Vad är och hur/var stänger man av QoS/SmartQueues ? I vilken flik?

Permalänk

Hardware Offload på och intrusion Prevention IDS/IPS av.

Är uppe i 280Mb/s , lite bättre…

Permalänk
Permalänk

Lirar inte… Slut på idéer. Återkopplar i tråden om jag hittar eller löser problemet. Det känns som om det är någon inställning i Network som måste ändras eller så kanske usg har en trasig port. Tack för tipsen.

Uppdatering…Det fungerade med era tips jag har nu med Ethernet kabel till ipaden ca 930 och wi-fi 300Mb/s. Tack för all hjälp.