⚡ Latency Slayer: Krossa ljudfördröjningen! ⚡

Permalänk

⚡ Latency Slayer: Krossa ljudfördröjningen! ⚡

Bygglista finns här:
https://pcpartpicker.com/user/allan_gam/saved/#view=NVmsmG

Vad jag är utefter

• Extremt låg rundtur-latens för realtidsljud (sub 5 ms total)

• Stabil drift utan glitchar eller dropouts

• Ingen gaming – fokus enbart på CPU- och I/O-prestanda

Viktiga tekniska egenskaper

• CPU med hög enkeltrådsprestanda – klarar små ASIO-buffertar utan att svettas

• Låg DPC-latens – moderkort, nätverkskort och USB-drivrutiner som inte spikar

• Snabb lagring – NVMe SSD för att undvika disk-I/O-blockering av realtidstrådar

• Breda minneskanaler – 32 GB DDR5 dual-channel för att slippa page-file

• Effektiv kylning & tyst chassi – Noctua NH-U12S redux + ljuddämpat mid-tower

• PSU & strömsparlägen – 650 W 80+ Gold med “silent” fläktkurva, BIOS/Windows utan C-states & USB-sleep

Grafikkort – nödvändigt eller ej?
Eftersom jag inte spelar har jag valt integrerad grafik (RDNA 2/UHD) för att undvika DPC-spikar från GPU-drivrutiner. Skulle ett lågprofils passivt kort ge någon fördel, eller är integrerat tillräckligt?

Era synpunkter

• Är komponentvalen optimala för minimala ljud- och DPC-latensvärden?

• Finns det billigare alternativ som inte kompromissar prestanda (t.ex. moderkort, RAM eller SSD)?

• Andra prioriteringar jag bör överväga – och varför?

Tack på förhand för all feedback!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kentlarson:
  • Effektiv kylning & tyst chassi – Noctua NH-U12S redux + ljuddämpat mid-tower

Define 7 Compact, och miditower i allmänhet, känns som extremt overkill storleksmässigt om du inte ska ha något grafikkort överhuvudtaget. Kan inte ge ett konkret förslag på vad du borde ha istället, utan vill mest väcka tanken att du förmodligen kan bygga betydligt mer kompakt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Define 7 Compact, och miditower i allmänhet, känns som extremt overkill storleksmässigt om du inte ska ha något grafikkort överhuvudtaget. Kan inte ge ett konkret förslag på vad du borde ha istället, utan vill mest väcka tanken att du förmodligen kan bygga betydligt mer kompakt.

Tack för tipset!

Jag förstår att ett miditower kan kännas stort om man inte ska ha något diskret grafikkort, men jag har några skäl till att ändå välja Define 7 Compact:

• Luftflöde & ljudnivå – stora ljuddämpade paneler och bra frontmesh gör att jag kan köra fläktarna i låg varvtal och ändå hålla CPU:n sval och tyst.

• Plats för kylare – vill kunna använda en 160–165 mm tornkylare (Noctua NH-U12S redux) utan att bekymra mig om clearance.

• Framtida expansion – utrymme för extra M.2/NVMe-diskar, ljudkort eller eventuellt en lågprofils GPU om behov uppstår.

Dock, om någon har förslag på ett mer kompakt chassi som:

1. Klarar ≥160 mm höjd på CPU-kylare

2. Har ljuddämpade paneler eller bra ljudisolering

3. Erbjuder tillräckligt luftflöde för 32 GB DDR5 + NVMe–SSD

så tar jag gärna emot rekommendationer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Tack för tipset!

Jag förstår att ett miditower kan kännas stort om man inte ska ha något diskret grafikkort, men jag har några skäl till att ändå välja Define 7 Compact:

• Luftflöde & ljudnivå – stora ljuddämpade paneler och bra frontmesh gör att jag kan köra fläktarna i låg varvtal och ändå hålla CPU:n sval och tyst.

• Plats för kylare – vill kunna använda en 160–165 mm tornkylare (Noctua NH-U12S redux) utan att bekymra mig om clearance.

• Framtida expansion – utrymme för extra M.2/NVMe-diskar, ljudkort eller eventuellt en lågprofils GPU om behov uppstår.

Dock, om någon har förslag på ett mer kompakt chassi som:

1. Klarar ≥160 mm höjd på CPU-kylare

2. Har ljuddämpade paneler eller bra ljudisolering

3. Erbjuder tillräckligt luftflöde för 32 GB DDR5 + NVMe–SSD

så tar jag gärna emot rekommendationer!

Vill du ha tyst borde du kunna kyla den processorn passivt i eco-mode.