Tips på riktigt bra datorhögtalare – ingen baslåda, bara klart och rent ljud?

Permalänk
Medlem

Tips på riktigt bra datorhögtalare – ingen baslåda, bara klart och rent ljud?

Tja!

Jag är på jakt efter nya högtalare till datorn och tänkte höra om det finns några bra tips här. Har i dagsläget ett par Logitech Z4 som jag köpte begagnat i Umeå för typ 12 år sen (!), så det känns väl helt ärligt som att det är dags att uppgradera.

Jag är inte ute efter något 2.1-system eller separat subwoofer – vill bara ha två riktigt schyssta högtalare som står på skrivbordet och låter bra. Alltså gärna nåt aktivt stereopar med klart och rent ljud. Behöver inte spela superhögt eller ha öronbedövande bas, jag är inte audiofil direkt – men jag gillar när ljudet känns "rätt", typ.

Har en Fiio K7 DAC, så tänker att det kanske kan hjälpa lite när det kommer till att få ut bättre ljud – men vet inte om det gör någon större skillnad i praktiken?

När det kommer till budget så är jag inte helt låst. Ett par tusen är helt fine. Men jag är nyfiken på om man faktiskt hör någon skillnad mellan grejer för typ 2000 kr, 4000 kr eller 6000 kr – eller om det mest är marginalnytta efter en viss nivå? Finns det nån "sweet spot" där man som vanlig dödlig känner att det verkligen var värt det?

Tar tacksamt emot alla tips – både specifika modeller och allmänna tankar!

Permalänk
Medlem

Genelec, men de är snuskigt dyra …

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Genelec, men de är dyra …

Hej!

Tack för ditt svar! 😊

Genelec har jag hört nämnas lite här och där – verkar vara ett riktigt bra märke, även om det (som du säger) kanske kostar en slant. Är det någon särskild modell du tänker på som passar just till datorbruk, typ skrivbordssetup?

Alltid kul att höra vad folk tycker är "värt det" när det kommer till ljud – särskilt om man kanske är villig att sträcka budgeten lite om det verkligen gör skillnad.

Permalänk
Medlem

Edifier brukar rekas bland relativt billiga aktiva högtalare.

Själv skulle jag reka en enkel integrerad förstärkare kombinerat med lagom stora passiva hifi högtalare.
Båda går att hitta begagnat för småpengar.
Notera dock att "små" hifihögtalare i princip tar vid där datorhögtalare slutar.
Det är t.ex. ovanligt med hifihögtalare som har under 5" bas/mellanregister medans datorhögtalare ofta stannar på 4".
Men vi pratar fortfarande om fysiskt sett relativt små lådor.

Själv har jag ett par "ALR Jordan Entry S".
Dom är strax över 20cm höga med en 4" "bas".
Spelar grymt bra, besökare brukar inte tro att det är småttingarna som spelar så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Hej!

Tack för ditt svar! 😊

Genelec har jag hört nämnas lite här och där – verkar vara ett riktigt bra märke, även om det (som du säger) kanske kostar en slant. Är det någon särskild modell du tänker på som passar just till datorbruk, typ skrivbordssetup?

Alltid kul att höra vad folk tycker är "värt det" när det kommer till ljud – särskilt om man kanske är villig att sträcka budgeten lite om det verkligen gör skillnad.

Enligt Genelec själva ska de olika modellerna i en serie låta likadant; bara olika högt.
De har ett väldigt rent, klart och analytiskt ljud och alla gillar inte det. Om du vill ha fet och svulstig bas är de inget för dig.
De flesta Genelec-högtalare har dessutom balanserade ingångar, vilket går att lösa med en adapter. Men några av högtalarna i G-serien (deras konsumentserie) har i alla fall haft vanliga RCA-anslutningar.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha rent och klart ljud kan det nog även vara värt att kolla på studiomonitorer (aktiva högtalare för studiobruk; ej att förväxla med bildskärmar) i allmänhet. Yamaha har till exempel flera modeller och du brukar ofta kunna hitta dem begagnade på Blocket och Tradera. Yamaha har dessutom ett gäng mycket stilrena modeller i vitt om WAF/PAF (Wife/Partner Acceptance Factor) är viktigt för dig.
https://se.yamaha.com/sv/products/proaudio/speakers/hs_series...
https://se.yamaha.com/sv/products/proaudio/speakers/hs_3_4_in...
De två minsta Yamahamodellerna (HS3 och HS4) kostar under tretusen för ett par.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är också ett bra tips. LSX-högtalarna från KEF brukar få väldigt bra betyg i tester.
Men då rör vi oss uppåt i prisklasserna.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag kör med Yamaha HS7 på skrivbordet och de är riktigt bra!
Kör man mindre högtalare utan sub är jag rädd att man blir av med basen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Hej!

Tack för ditt svar! 😊

Det faktum att Genelechögtalarna används av artister, ljudproffs och inspelningsstudior över hela världen säger en hel del om deras kvaliteter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Edifier brukar rekas bland relativt billiga aktiva högtalare.

Själv skulle jag reka en enkel integrerad förstärkare kombinerat med lagom stora passiva hifi högtalare.
Båda går att hitta begagnat för småpengar.
Notera dock att "små" hifihögtalare i princip tar vid där datorhögtalare slutar.
Det är t.ex. ovanligt med hifihögtalare som har under 5" bas/mellanregister medans datorhögtalare ofta stannar på 4".
Men vi pratar fortfarande om fysiskt sett relativt små lådor.

Själv har jag ett par "ALR Jordan Entry S".
Dom är strax över 20cm höga med en 4" "bas".
Spelar grymt bra, besökare brukar inte tro att det är småttingarna som spelar så bra

https://images.hifido.co.jp/02/104/10481/a.jpg

Edifier är helt ok. https://www.amazon.se/Edifier-Multimediah%C3%B6gtalare-Blueto...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Genelc och kloner på dem är inte fel men det finns ju även andra typer likt aktiva småhögtalare med coaxialelement som KEF LS och LSX, även Dynaudio gör ju en del spännande saker med dsp som låter rikitgt bra om man inte behöver kunna spela jättestarkt, (Dynaudio har otroligt bra djupbas så länge man inte spelar starkt)
Kef och Dynaudio är dock inte budgetprylar utan mest "rikitgt bra"
Sedan finns det även en hel del bra begagnade passiva småhögtalare som inte behöver kosta med även om man tar med förstärkarpriset men det blir fler apparater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ljud är nästan omöjligt att rekommendera någon annan. Man kan väl styra om man ex vill ha studio ljud för produktion, mjukt ljud osv. Men ljudbild är så extremt personligt.

Personligen vill jag ha lite mer oumph och det krävs helt enkelt större kabinett då.

Finns ju flera aktiva 2.0 högtalare som är bra, och även som har lite större baselement
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/aktiva/

Själv gillar jag 6.5" bas i aktiva om man ska skippa sub. Och lite större volym på högtalaren, blir en ljudbild jag personligen tycker om.
Du har ju ex KEF, Triangle (mitt favoritmärke), även Klipsch

Har du nära ex hembiobutik kan man alltid provlyssna, eller enkelt att returnera osv om man ej är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sedan finns det även en hel del bra begagnade passiva småhögtalare som inte behöver kosta med även om man tar med förstärkarpriset men det blir fler apparater.

Det kan också vara en lösning. Om du har flera ljudkällor kan det vara praktiskt med en separat förstärkare som ger dig tillgång till betydligt fler ljudingångar (många aktiva högtalare har bara en enda ingång). Om du har ett någorlunda stort skrivbord kan du ofta ganska enkelt hänga upp förstärkaren på undersidan av bordet där den inte syns.

Skrivet av Nivity:

Ljud är nästan omöjligt att rekommendera någon annan. Man kan väl styra om man ex vill ha studio ljud för produktion, mjukt ljud osv. Men ljudbild är så extremt personligt.

Så är det. Men TS uttryckte en tydlig önskan om ”klart och rent ljud” och det var därför som flera av oss rekommenderade studiomonitorer. TS får helt enkelt provlyssna på lite olika högtalare och fundera över olika typer av ljud och om prisskillnaden mellan olika högtalare är värd pengarna.

Permalänk
Snusfri

Audio Pro A28.
Jag har föregångaren T14 tillsammans med sub Addon och är grymt nöjd.

Brukar dimpa ner på rea lite då och då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Slog till på ett styck Behringer studio 50usb under BF 2024. Riktigt prisvärda (1266kr) och har imponerat stort på hur starkt dom kan spela och med bra tryck i basen för sitt pris/storlek. Största nackdelen skulle jag säga är avsaknaden av inbyggd volymkontroll. Bäst parad med tex externt ljudkort med möjlighet styra volymen.

https://www.thomann.se/behringer_studio_50usb.htm?atr=true

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett par genelec 8030 xxx (something something) och har varit toknöjd sen köp från thomann 2016 (17?) fick ge runt 1000 euro för paret och gick på genelec nästan enbart för att jag har haft genelec högtalare på varje jobb (som redigerare) sen tidigt 2000. Nu är mitt primära jobb bild, inte ljud men jag hör allt med dessa och ibland måste jag putsa på ljud också och då känns det bra att ”faktiskt veta” att jag hör alla skavanker.

Stativet är original för 80XX-serien

Edit***

Det finns 1 sak som är negativt med Genelec och det är att de ordagrant väger BLY. Högtalar-lådorna är inte MDF med nån faner på utan det är solid, vad jag närmast kan beskriva som gjutjärn. Riktigt tunga pjäser.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag sitter på ett par genelec 8030 xxx (something something) och har varit toknöjd sen köp från thomann 2016 (17?) fick ge runt 1000 euro för paret och gick på genelec nästan enbart för att jag har haft genelec högtalare på varje jobb (som redigerare) sen tidigt 2000. Nu är mitt primära jobb bild, inte ljud men jag hör allt med dessa och ibland måste jag putsa på ljud också och då känns det bra att ”faktiskt veta” att jag hör alla skavanker.

Stativet är original för 80XX-serien
<Uppladdad bildlänk>

Edit***

Det finns 1 sak som är negativt med Genelec och det är att de ordagrant väger BLY. Högtalar-lådorna är inte MDF med nån faner på utan det är solid, vad jag närmast kan beskriva som gjutjärn. Riktigt tunga pjäser.

Dina Genelec är tillverkade av återvunna läskburkar, d.v.s. aluminium. Om man gör det klassiska knacktestet på dem får man ont i fingret …

Permalänk
Medlem

Dessa är väldigt prisvärda: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5871582

Själv brukar jag kolla på denna sidan där de mäter högtalare så att man kan se hur deras "ljudbild" är och hur bra de presterar: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Instämmer i att studiomonitorer nog skulle vara det bästa valet för dig. Jag tycker att du bör sikta på runt 4-5 tusen kr för två högtalare, då får du extremt bra ljud för en relativt liten peng. Du kan kika lite på denna lista och se om något lockar dig:

https://www.thomann.se/aktiv_naerfaeltsskaerm.html

Om du vill ha ett konkret tips skulle exempelvis Adam Audio T7V vara ett grymt val, du kommer bli chockad över hur mycket bättre de är än Logitech Z4

Permalänk
Medlem

Frugan har ett par Edifier R1700BTs till sin setup. Låter faktiskt riktigt bra för aktiva burkar. Tror vi gav 1899 på Amazon för ett år sen eller så.
Inte samma tryck eller välspelande ljud om man jämför med mina XTZ 93:22 högtalare men då krävs även förstärkare och kostar en rejäl bit mer så lite svårt att jämföra.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Dina Genelec är tillverkade av återvunna läskburkar, d.v.s. aluminium. Om man gör det klassiska knacktestet på dem får man ont i fingret …

Haha. Har säkert lyft och installerat 20 par genelec högtalare genom åren och ALDRIG tänkt: Aluminium. Kollade precis deras officiella "film" för hur de tillverkas och se där... Aluminium. haha... Inte det första man tänker när man lyfter genelec högtalare. Texturen får en att tänka gjutgärn, småknottrig som en gjutjärnspanna man meckar käk i.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Audio Pro A28.
Jag har föregångaren T14 tillsammans med sub Addon och är grymt nöjd.

Brukar dimpa ner på rea lite då och då.

Sitter själv med T14, både till datorn och sovrumstv'n och är supernöjd med ljudet. Brukar ofta rekommendera dem, men jag kan inte påstå att de är speciellt "neutrala" så att säga. Skulle t ex aldrig få för mig att använda dem i en inspelningsstudio eller när man mixar

Så sett till vad TS beskrivit skulle jag, likt flera andra i tråden, istället tipsa om riktiga studiomonitorer. Dock med förbehållningen att lyssna på dem först då de kan upplevas som "tråkiga" om man inte riktigt vet vad man kan förvänta sig.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har man plats på bordet finns det inget som slår Ino Audio piP, annars piMx som jag själv har pga utrymmesskäl.

Permalänk
Medlem

Tycker mina Triangle Elara LN-01A låter väldigt bra. Gott om anslutningar (även bluetooth) och går att komplettera med sub om man så önskar. Fjärrkontroll medföljer. Finns i fyra färger.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/aktiva/24683...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Hedersmedlem

Tummen upp, har de vita Edifier M60. Skönt ljud som man kan spela länge utan att bli trött på. Skulle man ändå inte vara nöjd har de en app-styrd EQ man kan justera, medan lite billigare föregångarna MR4 har klassiska bass/treble-rattar på baksidan.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

https://www.gear4music.se/sv/Hem-Audio/Kanto-ORA4-Powered-Ref...

Kanto har ett gäng beroende på hur mycket ljud man behöver. Kör själv med Ora 4 och är väldigt nöjd, blåtand, och sub-utgång är nice också.

Permalänk
Medlem

Behringer B2030A Truth har jag använt som monitorer flera år nu. Funkar bra nu när jag "lärt" mig dem och inte alttför dyra. Omfång 50 - 21,000 Hz. Trångt där jag sitter så får inte plats med något större.
Länk till Thomann här: https://www.thomann.se/behringer_b2030a_truth_aktivmonitor.ht...
Använt ibland istället för mitt gamla Logitech THX certifierade 5.1 system då renare ljud i dem på en fest eller två. Men då Logitechsystemet har subwoofer så mer oomph i det. (Bor litet så brukar bli dans i hallen:)

Beror som sagt på vad du är ute efter som "Nivity" ovan sa.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem

Kör ett par Bose som jag köpte för ca 3 år sedan för dryga tusenlappen. Riktigt bra ljud och inte för stora.
Companion 2 series 3

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av Fläskan:

Frugan har ett par Edifier R1700BTs till sin setup. Låter faktiskt riktigt bra för aktiva burkar. Tror vi gav 1899 på Amazon för ett år sen eller så.
Inte samma tryck eller välspelande ljud om man jämför med mina XTZ 93:22 högtalare men då krävs även förstärkare och kostar en rejäl bit mer så lite svårt att jämföra.

<Uppladdad bildlänk>

Kör med Edifier R1600 III sen ett par år tebax parat med en Røde AI-1 och tycker dom spelar riktigt bra!

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B550-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506