Konstruktiv kriktik på detta system, tack.

Permalänk
Medlem

Konstruktiv kriktik på detta system, tack.

Jag tänker köpa ett nytt datorsystem ifrån grunden och har efter långt och länge lyckats knåpa ihop detta system. Ge gärna kritik på det, jag är allt för kritik, så länge det är konstruktiv kritik.

Chassi: Antec Plus1080AMG 430W True Power ATX (AMD&P4 OK)
1,593.75 (Dustins priser)

EDIT
Moderkort: Abit IC7-G i875P 4DDR-DIMM 5PCI GB-LAN FireWire Audio Dual SATA Raid Socket478 ATX
1892:- *
/EDIT

Processor: Intel Pentium 4 Northwood 2.4GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478
1879:- *

Minne: 2x TwinMOS-Winbond Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK)
2198:- *

Hårddisk: Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120P0 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE
1163:- *

EDIT
Grafikkort: Sapphire Atlantis Radeon 9800PRO 128Mb DDR TV-out DVI Retail AGP
4135:- *
/EDIT

CD-Brännare: Plextor Premium 52x/32x/52x Intern IDE Retail SVART
1243,75:- (Dustins priser)

Diskettstation: Samsung Diskettstation 3,5" 1,44MB SVART
187,50:- (Dustins priser)

Ljudkort: Creative SoundBlaster Audigy2 Retail PCI
1199:- *

Högtalarsystem: Logitech Z-680 5.1 THX
3799:- *

Tangentbord: Logitech Internet Navigator Keyboard SE PS2/USB
393,75:- (Dustins priser)

Optisk mus: Logitech MX500 Optical Mouse PS2/USB
368,75:- (Dustins priser)

EDIT
Bildskärm: Samsung 959NF 19" Diamondtron 1600x1200@85Hz TCO99
2726:- *
/EDIT

* Dessa priser är tagna ifrån datorbutiken (db).

Tot. inklusive moms och frakt ifrån db och dustin skulle nog det hela ligga ganska nära 25000:-

EDIT: Ni kan bortse ifrån den här sista spalten nu.
Det enda jag är lite osäker på är bildskärmen i fråga. Jag vet att den inte är mycket för världen och att Samsung 959NF är bättre rent prestandamässigt och finns till fullt överkommligt pris (2726:- på db). Det är just det att Hyundai Q910S kompletterar mitt övriga system rent utseéndemässigt, vilket iaf. för mig är viktigt för en juste helhetsbild.
/EDIT

Now, you will talk and I will listen.

Visa signatur

"Then I saw her face, now I´m a believer"

Permalänk
Glömsk

Byt ut moderkortet. ASUS är inget att räkna med längre. De gjorde bra grejer, men nu snålar de så mycket de kan och tar överpris för deras produkter. Känner en kille på Intel och han hävdar att ASUS gör dåliga grejer jämfört med andra tillverkare. Bra prestanda men kass kvalité.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Byt ut moderkortet. ASUS är inget att räkna med längre. De gjorde bra grejer, men nu snålar de så mycket de kan och tar överpris för deras produkter. Känner en kille på Intel och han hävdar att ASUS gör dåliga grejer jämfört med andra tillverkare. Bra prestanda men kass kvalité.

OK, det var värt att veta. Vet du ett annat bra moderkort (I875P) med Integrerat 1000-nätverk (CSA), Firewire (IEEE1394), ATA133- och SATA-stöd (Helst med ICH5 Raid) och AGP 8x Pro?

Tack på förhand.

Visa signatur

"Then I saw her face, now I´m a believer"

Permalänk
Medlem

Vad tror du (och ni andra) om att byta ut grafikkortet mot ett 9800Pro med 128 MB minne istället för 256 MB? Det är ju en rätt stor kostnadsskillnad och frågan är väl om man inom överskådlig framtid (iallafall så länge som 9800Pro känns "hett") kommer att dra nytta av den extra tusenlappen?

(Baserar min åsikt på följande recension av ett 256MB-kort http://www.hardavenue.com/reviews/gb9800pro2565.shtml)

Den mellanskillnaden skulle jag vilja lägga på att byta ut CD-brännaren mot en DVD-brännare (för att vara en CD-brännare så är priset i mitt tycke rysligt högt, även om det i dagsläget är den snabbaste).

Alltså:

* Hercules 3D Prophet 9800PRO 128 MB för 3949.00 (-1350.00 i jämförelse)
* NEC ND-1300 DVD+R/RW, DVD-R/RW & CD-RW Svart Bulk för 2349.00 (+1105.25 i jämförelse)

Permalänk

Jag hade samma känsla som du believer, att min vita samsung 900NF skulle förstöra imagen till det nya svart/silver systemet men det är faktiskt inget jag stör mig på.

Skulle som nämt ovan ta ett 128MB grafikkort istället för 256MB, då det inte finns någon anledning att lägga den tusenlappen extra för nåt du inte har nytta av, i dagsläget och en tid framöver.

Kan förövrigt rekommendera ABIT's IC-7G, som har dom spec. du önskar. Ett plus är väl också att det är svart :-]

Annars tycker jag att det du satt ihop såg väl fint o dyrt ut. Lilla julafton snart då.

Lycka till.

:-]

Visa signatur

ABIT IC7-G v2.7 - 2.8@3.3 - Zalman 7000CU - 2x1024 GEIL@ CL 2.5-4-4-8, 1:1- HIS X800XT PE - Lian Li 65B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guess?who
Jag hade samma känsla som du believer, att min vita samsung 900NF skulle förstöra imagen till det nya svart/silver systemet men det är faktiskt inget jag stör mig på.

Skulle som nämt ovan ta ett 128MB grafikkort istället för 256MB, då det inte finns någon anledning att lägga den tusenlappen extra för nåt du inte har nytta av, i dagsläget och en tid framöver.

Kan förövrigt rekommendera ABIT's IC-7G, som har dom spec. du önskar. Ett plus är väl också att det är svart :-]

Annars tycker jag att det du satt ihop såg väl fint o dyrt ut. Lilla julafton snart då.

Lycka till.

:-]

Tack så mycket.
Jag kollade upp ABIT's IC7-G på tom's hardware: http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030707/i875p-52.ht...

... och på ABIT's produkthemsida: http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/mb_spec.jsp?pPR...

... och det verkar visa sig vara ett mycket dugligt kort, t.o.m billigare as ASUS P4C800-E Deluxe också... och SVART! Så tills vidare så gör jag en ändring i min köpplan där mitt moderkort får bli ABITS's IC7-G istället för 1892:- på db.

Grafikkortet får också bytas ned en prisklass till Sapphire Atlantis Radeon 9800PRO 128Mb DDR TV-out DVI Retail AGP för 4135:- på db. Som ni poängterade så gav inte de extra 128MB i minne sådan stor prestandaökning förutom i högre inställningar utav AA/AF som i t.ex. 6x/16x, och det är inte 1000kr värt. Dessutom köper man väl ett nytt grafikkrort om nått år eller två ändå.

Ang. monitorn så får nog faktiskt förnuftet råda där också, vid närmare eftertanke och efter lite uppmaningar
Det får istället bli en Samsung 959NF 19" Diamondtron 1600x1200@85Hz TCO99 ifrån db för prisvärda 2726:- istället för Hyundai Q910S 19" Silver. Jag kan ju alltid lacka om den själv som sagt, även om garantin nu ryker... det sägs ju att den ska hålla väldigt länge ändå

Skicka gärna mera synpunkter, uppskattar det väldigt mycket.

Visa signatur

"Then I saw her face, now I´m a believer"

Permalänk

Ser jättebra ut tycker jag.
Tror dock diskettstationen låter en del, är inte hundra på att det är just en sån min farsa har men jag tror det. Det här är kanske inte hela världen men kan vara värt att påpeka ändå. Du kan ju alltid stänga av den i BIOS om du störs av ljudet den ger ifrån sig.

Skärmen kanske du fixar själv eller så låter du det vara tills du skaffar en snygg TFT om något år eller två. Det finns annars nåt företag som lackerar skärmar även om jag inte vet kommer ihåg deras namn på rak hand.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ser jättebra ut tycker jag.
Tror dock diskettstationen låter en del, är inte hundra på att det är just en sån min farsa har men jag tror det. Det här är kanske inte hela världen men kan vara värt att påpeka ändå. Du kan ju alltid stänga av den i BIOS om du störs av ljudet den ger ifrån sig.

Skärmen kanske du fixar själv eller så låter du det vara tills du skaffar en snygg TFT om något år eller två. Det finns annars nåt företag som lackerar skärmar även om jag inte vet kommer ihåg deras namn på rak hand.

Tack för varningen, jag skulle uppskatta mycket om du kunde kolla upp det där om diskettstationen då jag enbart valt den för att det var den billigaste svarta diskettstationen jag kunde hitta bland dustins och datorbuikens sortiment.

Visa signatur

"Then I saw her face, now I´m a believer"

Permalänk

Tja jag vet inte om den lever om just något mer än andra, min samsung black inhandlad på jme-data för 149:- fungerar ypperligt, inget att klaga på.
Handla på du believer.

:-]

Visa signatur

ABIT IC7-G v2.7 - 2.8@3.3 - Zalman 7000CU - 2x1024 GEIL@ CL 2.5-4-4-8, 1:1- HIS X800XT PE - Lian Li 65B