Webhallen krånglar och drar ut på återbetalning efter krediterat köp
Jag har under många år varit en trogen kund hos Webhallen, trots att priserna ofta varit något högre än konkurrenternas. Tryggheten i att handla från ett seriöst företag vägde tyngre. När de stängde samtliga butiker i min region minskade visserligen den känslan av trygghet något, men jag valde ändå att fortsätta vara kund.
Förra året köpte jag en MSI 34 monitor, som ganska snart började krångla. Jag kontaktade Webhallens servicepartner och fick efter några veckor en ersättningsskärm. Denna visade sig tyvärr också vara defekt. Efter ytterligare några veckor fick jag besked att MSI hade valt att kreditera skärmen och att jag skulle vända mig till Webhallen för ersättning.
Och det var där problemen började på riktigt.
Webhallens support verkade helt förvirrade och hänvisade mig tillbaka till servicepartnern. Servicepartnern i sin tur bekräftade att MSI hade krediterat Webhallen direkt. Efter ett antal turer fram och tillbaka meddelade Webhallens kundtjänst slutligen att de kunde erbjuda ett presentkort på motsvarande belopp. Vid det laget hade jag dock redan köpt en ny skärm på annat håll, och meddelade därför att jag inte var intresserad av ett presentkort utan ville häva köpet och få pengarna tillbaka, detta då produkten var krediterad. Kundtjänst var tvungen att kolla med sin avdelningschef (trots att detta är väldigt tydligt enligt konsumenträtten)
Några dagar senare fick jag besked från att återbetalning kunde ske, men att de skulle göra ett “nyttjandeavdrag”. Jag motsatte mig detta kraftigt, då jag inte haft någon nytta alls av två trasiga skärma, snarare tvärtom. Processen har inneburit mycket extraarbete från min sida.
Den 22 april 2025 meddelade kundtjänst att de godkände full återbetalning och att ärendet nu var upplagt i deras system. En vecka gick utan att några pengar kom in. Jag kontaktade kundtjänst igen, som lovade följa upp med ekonomiavdelningen. Ytterligare en vecka gick. Jag hörde av mig på nytt, och fick samma svar följt av en ursäkt om “systembyten”.
Veckorna gick. Jag fortsatte följa upp, utan resultat.
Först den 27 maj 2025, alltså mer än en månad efter första löftet, fick jag besked att betalningen nu skulle vara upplagd. Samtidigt fick jag veta att den avdelning jag haft kontakt med skulle upphöra dagen efter. "Denna avdelning kommer att upphöra från och med imorgon"
Ytterligare en vecka passerade. Fortfarande ingen återbetalning. Jag är nu tillbaka på ruta ett, med ett nytt ärende hos kundtjänst. Förra veckan skickade jag ett mail med all korrespondens som dokumentation men har ännu inte fått något svar.
Hela processen har utvecklats till en fullständig cirkus. Den tid jag lagt på att få en trasig skärm återbetald är absurd. Och jag räknar iskallt med att behöva lägga ännu mer tid, om kundtjänst någonsin bemödar sig att svara. Hoppas att mitt gratis lån till er, Webhallen, har hjälpt.