Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Webhallen krånglar och drar ut på återbetalning efter krediterat köp

Permalänk

Webhallen krånglar och drar ut på återbetalning efter krediterat köp

Jag har under många år varit en trogen kund hos Webhallen, trots att priserna ofta varit något högre än konkurrenternas. Tryggheten i att handla från ett seriöst företag vägde tyngre. När de stängde samtliga butiker i min region minskade visserligen den känslan av trygghet något, men jag valde ändå att fortsätta vara kund.

Förra året köpte jag en MSI 34 monitor, som ganska snart började krångla. Jag kontaktade Webhallens servicepartner och fick efter några veckor en ersättningsskärm. Denna visade sig tyvärr också vara defekt. Efter ytterligare några veckor fick jag besked att MSI hade valt att kreditera skärmen och att jag skulle vända mig till Webhallen för ersättning.

Och det var där problemen började på riktigt.

Webhallens support verkade helt förvirrade och hänvisade mig tillbaka till servicepartnern. Servicepartnern i sin tur bekräftade att MSI hade krediterat Webhallen direkt. Efter ett antal turer fram och tillbaka meddelade Webhallens kundtjänst slutligen att de kunde erbjuda ett presentkort på motsvarande belopp. Vid det laget hade jag dock redan köpt en ny skärm på annat håll, och meddelade därför att jag inte var intresserad av ett presentkort utan ville häva köpet och få pengarna tillbaka, detta då produkten var krediterad. Kundtjänst var tvungen att kolla med sin avdelningschef (trots att detta är väldigt tydligt enligt konsumenträtten)

Några dagar senare fick jag besked från att återbetalning kunde ske, men att de skulle göra ett “nyttjandeavdrag”. Jag motsatte mig detta kraftigt, då jag inte haft någon nytta alls av två trasiga skärma, snarare tvärtom. Processen har inneburit mycket extraarbete från min sida.

Den 22 april 2025 meddelade kundtjänst att de godkände full återbetalning och att ärendet nu var upplagt i deras system. En vecka gick utan att några pengar kom in. Jag kontaktade kundtjänst igen, som lovade följa upp med ekonomiavdelningen. Ytterligare en vecka gick. Jag hörde av mig på nytt, och fick samma svar följt av en ursäkt om “systembyten”.

Veckorna gick. Jag fortsatte följa upp, utan resultat.

Först den 27 maj 2025, alltså mer än en månad efter första löftet, fick jag besked att betalningen nu skulle vara upplagd. Samtidigt fick jag veta att den avdelning jag haft kontakt med skulle upphöra dagen efter. "Denna avdelning kommer att upphöra från och med imorgon"

Ytterligare en vecka passerade. Fortfarande ingen återbetalning. Jag är nu tillbaka på ruta ett, med ett nytt ärende hos kundtjänst. Förra veckan skickade jag ett mail med all korrespondens som dokumentation men har ännu inte fått något svar.

Hela processen har utvecklats till en fullständig cirkus. Den tid jag lagt på att få en trasig skärm återbetald är absurd. Och jag räknar iskallt med att behöva lägga ännu mer tid, om kundtjänst någonsin bemödar sig att svara. Hoppas att mitt gratis lån till er, Webhallen, har hjälpt.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. & § 2 forumspecifika regler - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxInTheSnow:

Jag har under många år varit en trogen kund hos Webhallen, trots att priserna ofta varit något högre än konkurrenternas. Tryggheten i att handla från ett seriöst företag vägde tyngre. När de stängde samtliga butiker i min region minskade visserligen den känslan av trygghet något, men jag valde ändå att fortsätta vara kund.

Förra året köpte jag en MSI 34 monitor, som ganska snart började krångla. Jag kontaktade Webhallens servicepartner och fick efter några veckor en ersättningsskärm. Denna visade sig tyvärr också vara defekt. Efter ytterligare några veckor fick jag besked att MSI hade valt att kreditera skärmen och att jag skulle vända mig till Webhallen för ersättning.

Och det var där problemen började på riktigt.

Webhallens support verkade helt förvirrade och hänvisade mig tillbaka till servicepartnern. Servicepartnern i sin tur bekräftade att MSI hade krediterat Webhallen direkt. Efter ett antal turer fram och tillbaka meddelade Webhallens kundtjänst slutligen att de kunde erbjuda ett presentkort på motsvarande belopp. Vid det laget hade jag dock redan köpt en ny skärm på annat håll, och meddelade därför att jag inte var intresserad av ett presentkort utan ville häva köpet och få pengarna tillbaka, detta då produkten var krediterad. Kundtjänst var tvungen att kolla med sin avdelningschef (trots att detta är väldigt tydligt enligt konsumenträtten)

Några dagar senare fick jag besked från att återbetalning kunde ske, men att de skulle göra ett “nyttjandeavdrag”. Jag motsatte mig detta kraftigt, då jag inte haft någon nytta alls av två trasiga skärma, snarare tvärtom. Processen har inneburit mycket extraarbete från min sida.

Den 22 april 2025 meddelade kundtjänst att de godkände full återbetalning och att ärendet nu var upplagt i deras system. En vecka gick utan att några pengar kom in. Jag kontaktade kundtjänst igen, som lovade följa upp med ekonomiavdelningen. Ytterligare en vecka gick. Jag hörde av mig på nytt, och fick samma svar följt av en ursäkt om “systembyten”.

Veckorna gick. Jag fortsatte följa upp, utan resultat.

Först den 27 maj 2025, alltså mer än en månad efter första löftet, fick jag besked att betalningen nu skulle vara upplagd. Samtidigt fick jag veta att den avdelning jag haft kontakt med skulle upphöra dagen efter. "Denna avdelning kommer att upphöra från och med imorgon"

Ytterligare en vecka passerade. Fortfarande ingen återbetalning. Jag är nu tillbaka på ruta ett, med ett nytt ärende hos kundtjänst. Förra veckan skickade jag ett mail med all korrespondens som dokumentation men har ännu inte fått något svar.

Hela processen har utvecklats till en fullständig cirkus. Den tid jag lagt på att få en trasig skärm återbetald är absurd. Och jag räknar iskallt med att behöva lägga ännu mer tid, om kundtjänst någonsin bemödar sig att svara. Hoppas att mitt gratis lån till er, Webhallen, har hjälpt.

Finns fler trådar angående Webhallen här på senaste tiden. De har inget bra rykte efter flera incidenter.

Permalänk
Medlem

Typiskt beteende från ett företag som är nära konkurs... hoppas att du får tillbaka dina pengar innan det sker!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

@FoxInTheSnow Hur betalade du? Betalde du ex. med kort kan du be banken om hjälp.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@FoxInTheSnow Hur betalade du? Betalde du ex. med kort kan du be banken om hjälp.

Betalde med kreditkort, så skall testa den vägen med. Tack för påminnelsen!

Permalänk
Medlem

Kronofogden. Nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Typiskt beteende från ett företag som är nära konkurs... hoppas att du får tillbaka dina pengar innan det sker!

Detta!

Det är nog inte långt bort innan WH är satt i konkurs. Fler och fler poster angående hur dålig support osv är på ökande nivåer nu för tiden.

SWEC borde gå ut med en varningsartikel om att *bara* köpa varor av WH över disk när man får varan direkt i handen, om ens det.

Hur många trådar om WH har vi inte sett bara denna vecka? Jag tror faktiskt att det gått så långt att jag inte ens skulle rekommendera att köpa grejer "över disk" direkt i en butik, det föreligger en enorm risk att de lägger ner/går i konkurs väldigt snart och alla garantier/presentkort kommer förvandlas till diarré direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxInTheSnow:

Betalde med kreditkort, så skall testa den vägen med. Tack för påminnelsen!

Be banken göra en chargeback, du har underlag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Detta!

Det är nog inte långt bort innan WH är satt i konkurs. Fler och fler poster angående hur dålig support osv är på ökande nivåer nu för tiden.

SWEC borde gå ut med en varningsartikel om att *bara* köpa varor av WH över disk när man får varan direkt i handen, om ens det.

Hur många trådar om WH har vi inte sett bara denna vecka? Jag tror faktiskt att det gått så långt att jag inte ens skulle rekommendera att köpa grejer "över disk" direkt i en butik, det föreligger en enorm risk att de lägger ner/går i konkurs väldigt snart och alla garantier/presentkort kommer förvandlas till diarré direkt.

Så nära är de nog inte med tanke att de precis flyttade lagret,vilket kostar multum.

Dåligt gjort av Webhallen oavsett, köper mest Lego därifrån,så man slipper reklamera 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hmm, när det tar såpass lång tid att få tillbaka pengarna, har man rätt till ränta?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, när det tar såpass lång tid att få tillbaka pengarna, har man rätt till ränta?

Det tror jag ,dock blir det val avkastningsränta om jag förstår Konsumentverketet rätt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Det tror jag ,dock blir det val avkastningsränta om jag förstår Konsumentverketet rätt

Skall framföra det. Men tror vi alla vet vad svaret kommer bli

Saxat från Konsumentverkets frågor & svar:

Om du har rätt att få tillbaka pengarna från butiken kan du troligtvis begära ränta på det beloppet. Det blir dock inte dröjsmålsränta utan avkastningsränta på den tid butiken haft dina pengar.

Avkastningsräntan räknas från den dag betalningen gjordes till butiken fram till den dag återbetalningen sker.

Du kan därför argumentera för avkastningsränta från den dag som butiken fick dina pengar om köpet hävs på grund av att de inte kan leverera.

Permalänk

Lämnat ett nytt meddelande med nedan. Det har alltså gått 7 månader sen jag lämnade ifrån mig monitorn första gången.

Hej Webhallen,
Som uppföljning på ärende 0000 och 0000 kräver jag applicerbar avkastningsräntan och dröjsmålsränta på den uteblivna återbetalningen. Detta baserat på första dagen som jag gjorde en reklamation och lämnade den köpta monitorn till er servicepartner. Det vill säga från 8 november 2024 fram till dess att återbetalning har anlänt mitt bankkonto.

Permalänk
Medlem

De verkar onekligen sjunga på sista versen.

Köp om möjligt med kreditkort, men helst på annat håll.

Köpt mycket därifrån genom åren så lite synd. Idag känns de dock inte bäst på något och har valt andra butiker. Verkar inte ensam om den åsikten.

Om man nu kunde göra ett stort spektakel av moderbolagets kompletts priser på ett grafikkort tycker jag att man i god anda kan gräva lite i all dålig publicitet kring webhallen senaste månaderna.

Kanske hindras av att de har tidigare medarbetare som gick in och försvara bolaget i en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så nära är de nog inte med tanke att de precis flyttade lagret,vilket kostar multum.

Dåligt gjort av Webhallen oavsett, köper mest Lego därifrån,så man slipper reklamera 🙂

Man har oxå bytt affärssystem vilket nog har ställt till en del bland annat är priset på fyndvaror fel.

Permalänk

Nu blir det spännande. Då de inte svarar på mail så satt jag i chatt-kö hela eftermiddagen, för att till sista lyckas komma i kontakt med Webhallen. Deras svar nedan. Skulle de faktiskt ha gjort en utbetalning så är det inte till mitt konto. De uppger heller inte när denna utbetalning skall ha skett. De inger inte direkt trygghet.

-----
Ursäkta att det dröjde, vi har fått information om att en kreditering ska ha skett men jag kan inte så mer än detta. Jag kommer göra så att jag tar detta vidare med ekonomi avdelningen och därefter återkommer jag till dig med information om vart pengarna har gått. Vi återkommer till dig via mejl senast onsdag kring detta.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av FoxInTheSnow:

Nu blir det spännande. Då de inte svarar på mail så satt jag i chatt-kö hela eftermiddagen, för att till sista lyckas komma i kontakt med Webhallen. Deras svar nedan. Skulle de faktiskt ha gjort en utbetalning så är det inte till mitt konto. De uppger heller inte när denna utbetalning skall ha skett. De inger inte direkt trygghet.

-----
Ursäkta att det dröjde, vi har fått information om att en kreditering ska ha skett men jag kan inte så mer än detta. Jag kommer göra så att jag tar detta vidare med ekonomi avdelningen och därefter återkommer jag till dig med information om vart pengarna har gått. Vi återkommer till dig via mejl senast onsdag kring detta.

Mja, kreditering är en sak, utbetalning en annan.
Nu har jag inte koll på webhallen specifikt men i andra butiker gör man först en kreditering som behandlas av en annan avdelning som i sin tur lägger en order på en utbetalning. Den utbetalningen görs i sin tur på fasta tider i månaden. Vissa kedjor kör med 2-3 dagar i veckan, andra kör med någon gång per månad.

Så att det gjorts en kreditering behöver inte betyda att pengarna är på vift utan att pengarna är påväg ”soon”™️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Nu har jag inte koll på webhallen specifikt men i andra butiker gör man först en kreditering som behandlas av en annan avdelning som i sin tur lägger en order på en utbetalning. Den utbetalningen görs i sin tur på fasta tider i månaden. Vissa kedjor kör med 2-3 dagar i veckan, andra kör med någon gång per månad.

Så att det gjorts en kreditering behöver inte betyda att pengarna är på vift utan att pengarna är påväg ”soon”™️

Då återstår det att se när en utbetalning sker

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Samtidigt har det ju gått flera månader. TS verkar ha oändligt med tålamod.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av frong:

Samtidigt har det ju gått flera månader. TS verkar ha oändligt med tålamod.

Absolut, det är beundransvärt
Ville mest bara tydliggöra att där kan finnas olika varianter av terminologin då man inte ger upp hoppet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

!!

Skrivet av FoxInTheSnow:

Då återstår det att se när en utbetalning sker

tycker du skall anmäla till alla ställen redan nu. Att företaget till dig berättar om sina turer med sin interna hantering (Som du inte har ett skit med att göra.! Ditt svar bör vara, ock!!! om du går med en lapp till "olle " på lagret är ju inte mitt jävla problem. jag vill ha mina pengar nu och skiter i ert snack, övriga snack. jag är bara intresserad av att få mina pengar är det förstått.

(Så brukar ju bluffare som säljer grejer på blocket snacka. Dom kan skriva en halv bok om allt möjligt annat som knappt har med saken att göra. Det enda det går ut på är att göra dig trött på det och dom vill till varje pris förhala, ju längre tid som går ju lättare blir det att komma undan och svårare för polis att göra nått).

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Man har inte så mycket val annat än att ha tålamod. Webhallen sitter på pengarna och verkar inte vara intresserade av att utan dröjsmål återbetala dem.

Idag fick jag återkoppling, som de lovat i chatten, men helt intetsägande:

"
Hej!
Vi beklagar att det har dröjt att få en återbetalning.
Jag har inte fått en bekräftelse om vart pengarna har åkt men det kikas fortfarande på.
Återkommer under veckan när jag har mer information kring detta.
Önskar dig en fortsatt trevlig dag!
"

Mitt svar:
"
Hej xxx
Vänligen återkoppla också på mitt krav på applicerbar avkastningsränta för utebliven återbetalning, enligt konsumentköplagen, räknat på den dag min betalning kom er till godo.

Allt väl xxx
"

Lärdomen är att inte köpa något av Webhallen om man inte är villig att ligga ute med pengarna under 7+ månader. Samt har oändligt tålamod

Permalänk
Medlem

Oj, 7månader utan pengarna är ju helt otroligt.

Jag hade tur då när det tog 2månader att få tillbaka pengarna på ordern jag beställde och returernade i mars. Var i deras kö minst 1gång i veckan sista månaden på telefon eller chatten och tjatade på dem.

Får hoppas det löser sig för dig snart.

Webhallen har en lång uppförsbacke framför sig om de ska få tillbaka något vettigt rykte.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Ansök om betalningsföreläggande via Kronofogdemyndigheten.

https://kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-e...

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxInTheSnow:

Man har inte så mycket val annat än att ha tålamod. Webhallen sitter på pengarna och verkar inte vara intresserade av att utan dröjsmål återbetala dem.

Idag fick jag återkoppling, som de lovat i chatten, men helt intetsägande:

"
Hej!
Vi beklagar att det har dröjt att få en återbetalning.
Jag har inte fått en bekräftelse om vart pengarna har åkt men det kikas fortfarande på.
Återkommer under veckan när jag har mer information kring detta.
Önskar dig en fortsatt trevlig dag!
"

Mitt svar:
"
Hej xxx
Vänligen återkoppla också på mitt krav på applicerbar avkastningsränta för utebliven återbetalning, enligt konsumentköplagen, räknat på den dag min betalning kom er till godo.

Allt väl xxx
"

Lärdomen är att inte köpa något av Webhallen om man inte är villig att ligga ute med pengarna under 7+ månader. Samt har oändligt tålamod

Skriv och ge dem 72h att överföra pengarna eller så lämnar du över ärendet till kronofogden, brukar kunna hjälpa mindre hjälpsamma företag att prioritera ärendet.

Webhallen är ju onekligen nära konkurs så överväg om du ens vill vänta. När konkursen väl är ett faktum försvinner pengarna in smeten och lär användas för att betala högre prioriterade skulder.

Återigen... siten borde ta sitt ansvar och varna för på förstasidan att butiken har gått åt hvete. Var likadant när Datorbutiken kraschade för många år sedan. Den lilla kommunikation butiker ger säger att allt är fint, men det syns tydligt att så inte är fallet. Anledningen till de långa ledtiderna många uppger är att företaget inte för köpa på kredit längre hos leverantörerna (normalt har du 30 dagar betaltid eller vad du kommer överens om emellan). Detta betyder att de måste få in pengar från andra affärer innan de kan köpa in din vara. Skapar lite kö i systemet om man säger så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Skriv och ge dem 72h att överföra pengarna eller så lämnar du över ärendet till kronofogden, brukar kunna hjälpa mindre hjälpsamma företag att prioritera ärendet.

Webhallen är ju onekligen nära konkurs så överväg om du ens vill vänta. När konkursen väl är ett faktum försvinner pengarna in smeten och lär användas för att betala högre prioriterade skulder.

Återigen... siten borde ta sitt ansvar och varna för på förstasidan att butiken har gått åt hvete. Var likadant när Datorbutiken kraschade för många år sedan. Den lilla kommunikation butiker ger säger att allt är fint, men det syns tydligt att så inte är fallet. Anledningen till de långa ledtiderna många uppger är att företaget inte för köpa på kredit längre hos leverantörerna (normalt har du 30 dagar betaltid eller vad du kommer överens om emellan). Detta betyder att de måste få in pengar från andra affärer innan de kan köpa in din vara. Skapar lite kö i systemet om man säger så...

Har du legit fakta om att dom går i KK eller är det bara ord i rymden? lite skillnad.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det kanske är "ord i rymden" men företaget går inte bra. ca 80M i rörelseförlust och stängt 5 butiker 2022
https://www.sweclockers.com/nyhet/36928-webhallen-karvar-gick...

https://www.ehandel.se/e-handelsjatten-omsatte-16-miljarder-i...

Permalänk
Medlem

Med tanke på antalet trådar och ärendet endast på detta forum, lär det vara ännu fler totalt sett. Jag kommer inte att köpa något där och en varning borde gå ut till alla medlemmar på forumet. Webhallen kommer aldrig kunna fullfölja de åtaganden som lagen kräver för en butik som säljer till konsument. Jag hoppas att TS får tillbaka pengarna innan en eventuell konkurs.

Permalänk
Medlem

Polisanmälan kanske? Dom har ju praktiskt taket stulit dina pengar.

Permalänk
Medlem

Är det inte dags för #sweclockers att kontakta Webhallen och ställa lite frågor till dom, baserat på dessa trådar som har dykt upp på sweclockers sista tiden.