TV-guiden Special: Välj rätt OLED-TV

Permalänk
Melding Plague

TV-guiden Special: Välj rätt OLED-TV

Det är dags att ta en ordentlig titt på vad som erbjuds på OLED-fronten och det är LG mot alla andra och mycket mer!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Siktar in mig på en LG G5 65" när det närmar sig BF!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Min B9 rullar förhoppningsvis några år till, men nästa gång blir det en G77. Om det inte skett något stort skifte på markanden.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Köpte en Panasonic 55" MZ800 igår för 8990kr för en väns mor som behövde ny TV (nuvarande är trasig i bilden, väldig blå i färgen) . Hoppas att den håller måttet någorlunda i alla fall, för det var inte lätt att hitta tester. Det negativa jag kunde hitta var att hårdvaran som driver mjukvaran är ingen höjdare efter ett tag 🫣 och att det inte är en "Panasonic" men legotillverkning är ju inget konstigt i sig, och den kommer med 5år garanti så 🙂.
Och den kommer bara köras på vanlig TV med lite film ibland så.

Jag vet att LG B4 hade nog varit ett bättre val kanske, men den är 1000kr mer. Och TV:behövde centerstativ för tvbänken är väldigt kort.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av aMp:

Siktar in mig på en LG G5 65" när det närmar sig BF!

De gör riktigt bra paneler, det är himla synd på deras OS bara.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

De gör riktigt bra paneler, det är himla synd på deras OS bara.

Ganska lätt att använda en extern källa

Sen är det smartare också om du vill själv bestämma över uppdateringar, reklam, innehållsspårning, etc. De inbyggda apparna i dagens paneler är som mest en nödlösning

Permalänk
Medlem

Tack som alltid @Laxpudding !
Även om jag fortfarande är lika förvirrad efter jag läst artikeln så uppskattar jag den.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

8 år med en LG 55 OLED, funkar hur bra som helst, skulle inte ens drömma om en uppgradering, inga inbränningar, synd bara att tangentbord är svårt att få till då fjärrens rörelsemönster är sådär.

Permalänk
Medlem

"Stöter du på en OLED-TV i 42, 48, 83 eller 97 tum är det en WOLED-panel."

Är det alltså en...

Blev lite komplicerat att läsa där en stund utan denna lilla sambandsmarkör

Mvh

Språkpolisen

Permalänk
Medlem

Hur väl fungerar 4-stack MLA i lägre ljusstyrka jämfört med föregångarna? Kan man köra dem i 100 nits utan att bilden blir tråkig?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av medbor:

Ganska lätt att använda en extern källa

Sen är det smartare också om du vill själv bestämma över uppdateringar, reklam, innehållsspårning, etc. De inbyggda apparna i dagens paneler är som mest en nödlösning

Det är ju lite bökigt med en HDMI till och att inte ha det integrerat. Vad finns det ens för streaming-boxar som uppdaterad kontinuerligt och har stöd för alla upplösningar och dylikt hos streamingtjänster idag?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är ju lite bökigt med en HDMI till och att inte ha det integrerat. Vad finns det ens för streaming-boxar som uppdaterad kontinuerligt och har stöd för alla upplösningar och dylikt hos streamingtjänster idag?

Shield TV pro tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Shield TV pro tex

nyare TVs inbyggda streaming appar fungerar tyvärr bättre än Shield TV.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk

Tack för en ypperlig artikel @Laxpudding.

Den enda inbränning vi har lyckats med på TV är HUD:en från Final Fantasy XIV. Men de tog som du skrev iaf 1000-2000 timmar och detta plasma-TV:s från 2011-2012, men vart kul att kunna följa historiken hur jag och sambon flyttade runt saker i UI:t under de åren vi hade de 2 TV apparaterna. För man märkte det enbart i ljusare scener när man tittade på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Shield Pro eller Apple TV 4K är väl de som brukar rekommenderas av många

Finns såklart Google TV Streamer också, men inte sett den själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Kanske inte en streaming-box direkt men jag har kört en Intel NUC med Windows i 11 år pga osmart TV från 2003 (!), då har man 100% kontroll över appar, möjlighet till VPN, ingen reklam/spårning etc. När jag byter till en 4K-TV så blir det nog en ASUS NUC, minisforum eller motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Shield Pro eller Apple TV 4K är väl de som brukar rekommenderas av många

Finns såklart Google TV Streamer också, men inte sett den själv

Shield Pro är väl fortfarande den enda som sväljer allt. Det är väl något knas med DTS på Apple 4K, ganska smalt dock så den funkar rätt bra också.

Har själv en Shield Pro som verkligen tar allt, oavsett källa..

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Föredrar apple tv över shield alla dagar i veckan. Allt bara funkar, autoHZ och auto färgrymd på alla appar
Smidigare gränssnitt med utan reklam. Och infuse till ripat material fungerar smooth som bara den, tar alla stora 4k filer med hög bitrate utan problem
Och för att inte tala om fjärrkontrollen med styrplattan, grymt bra när man tex kollar ytube och ripade konserter eller vill spola öht i en film

Testat många av apparna på våran lg c3, funkar la ok, men apple tv gör ett bättre jobb, och är möe rappare.
Samma med våra samsung tv.
Så extern mediaspelare är att föredra, helt klart.

Permalänk
Medlem

Är ju lite snack om att RGB-paneler från LG ska dyka upp i deras monitorer nästa år, kan detta ske även för TV kanske? De har ju använt samma generation av paneler (MLA, MLA+ och RGB Tandem) för båda dessa kategorier hittills. Det vore coolt!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Haft det värsta (bästa) från både Samsung och LG.

Samsung har smidigare fjärrkontroller, mera CEC stöd och enormt mycket bättre reflektionskydd
LG är mästaren i svärta och bild men kräver att du har rullgardiner för att kolla på tv en solig dag annars blir din tv en spegel.

Även med personal-rabatt (~50%) så är dagens priser löjligt höga för toppmodellerna och ren lyxkonsumtion.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Haft det värsta (bästa) från både Samsung och LG.

Samsung har smidigare fjärrkontroller, mera CEC stöd och enormt mycket bättre reflektionskydd
LG är mästaren i svärta och bild men kräver att du har rullgardiner för att kolla på tv en solig dag annars blir din tv en spegel.

Även med personal-rabatt (~50%) så är dagens priser löjligt höga för toppmodellerna och ren lyxkonsumtion.

Samma här, och håller med dig.denna c3a har ändå ok reflexfilter,men får dra ner för fönsterna lite om det är mitt på dagen o solljus. Och sen Samsung vägrar hoppa på Dolby Vision är ju märkligt,är la 90-95% av allt som streamas i 4k hdr används väl det?😅

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Hur väl fungerar 4-stack MLA i lägre ljusstyrka jämfört med föregångarna? Kan man köra dem i 100 nits utan att bilden blir tråkig?

LG OLED G3 var väl en något olycklig kombo av egenskaper för den som behöver köra 100 nits, eftersom det inte gick utan att försämra bilden med tydlig posterisering. G4:n hade inte de egenskaperna. Nog för att man får nästan bottna med reglagen men inte med samma förlust i kvalitet. Ej heller den med G3 parallella Panasonic MZ2000 som också gick att sänka utan försämra så mycket.

Så G3:n var nog ett undantag som bekräftar regeln.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör dem som väljer Shield framför AppleTV alla dagar i veckan (har senaste AppleTV 4K som legat i en låda senaste åren) men det är ju på lokalt sparat material den briljerar - jag använder inte mycket streamingappar.

Mina 2 Philips OLED TV har några år på nacken nu men fungerar fint, ambilight och Android/GoogleTV gillas.

Hade gärna velat ha en riktigt liten OLED TV som kunde fungera både som datorskärm och extra TV (tillsammans med en mediaspelare) men ändå har samma egenskaper som de större.

Det finns, men man verkar inte kunna få allt - exempelvis är Dolby Vision är sällsynt.

Asus släppte en Portabel monitor på 21.6" med OLED och Dolby Vision - ASUS ProArt PQ22UC, men jag tror aldrig den kostade lägre än 20.000:-

Tittar man på obskyra kinesiska märken ser man att det finns ännu fler HDR format, förutom HDR10, HDR10+, Dolby Vision och HLG hittar jag även HDR600 och HDR1000 (där HDR1000 tydligen är det bättre alternativet när Dolby Vision saknas)

Jag blir lite lockad av att testa en portabel 16" 4K OLED skärm med HDR1000 när de går att köpa för ca 3500:- från Aliexpress, (länk) men det finns säkert massor av hakar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LG OLED G3 var väl en något olycklig kombo av egenskaper för den som behöver köra 100 nits, eftersom det inte gick utan att försämra bilden med tydlig posterisering. G4:n hade inte de egenskaperna. Nog för att man får nästan bottna med reglagen men inte med samma förlust i kvalitet. Ej heller den med G3 parallella Panasonic MZ2000 som också gick att sänka utan försämra så mycket.

Så G3:n var nog ett undantag som bekräftar regeln.

Låter lovande för när tekniken letar sig till C-serien.

Permalänk
Medlem

Såg inte det nämnas nåt om röda subpuxlar som tar slut, men det kan ju vara ett problem man lyckats åtgärda också.
Föräldrarnas tv tog slut på det sättet. En röd testbild drog väldigt åt det grå i mitten efter typ 3-4 år och märktes mycket på ansikten i nyheter osv.

https://www.avforums.com/threads/lg-oled-red-color-issue.2257...

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Hur stor erfarenhet har du av respektive tv märkens soundbars när de kombineras tillsammans med samma märkens tvs?

Verkar som de flesta försöker sälja in dem med att de har bättre funktioner och presterar bättre då?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Tittar man på obskyra kinesiska märken ser man att det finns ännu fler HDR format, förutom HDR10, HDR10+, Dolby Vision och HLG hittar jag även HDR600 och HDR1000 (där HDR1000 tydligen är det bättre alternativet när Dolby Vision saknas)

HDR600 och HDR1000 är inte HDR-format.
Det är olika skärm-certifikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

HDR600 och HDR1000 är inte HDR-format.
Det är olika skärm-certifikat.

Ah, OK - tack!

Blev ännu mer förvirrad när jag även hittade HDR400 och HDR500

Edit: https://displayhdr.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av datta:

Såg inte det nämnas nåt om röda subpuxlar som tar slut, men det kan ju vara ett problem man lyckats åtgärda också.
Föräldrarnas tv tog slut på det sättet. En röd testbild drog väldigt åt det grå i mitten efter typ 3-4 år och märktes mycket på ansikten i nyheter osv.

https://www.avforums.com/threads/lg-oled-red-color-issue.2257...

Det verkar inte ha varit ett problem de senaste 5 åren om man kollar på de långtgående testerna

Permalänk
Medlem

Grym artikel som vanligt från Sveriges främsta bildexpert!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5