Utdömt MB Gigabyte B650, skrot eller försöka felsöka?

Permalänk
Medlem

Utdömt MB Gigabyte B650, skrot eller försöka felsöka?

Har ett Gigabyte B650 moderkort som inte fungerar och har blivit konstaterat trasigt av en datorfirma.

När moderkortet var inkopplat så startade fläktarna, men ingen bild visades.

Vad tycker ni; är det värt att försöka felsöka på egen hand för att gå till botten med vad felet kan vara?

Skulle uppskatta om någon kunde ge steg för steg instruktioner för vad jag ska felsöka samt i vilken ordning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inspektera visuellt, pröva andra gpu/cpu:er, uppdatera uefi är väl allt du kan kolla om du inte har multimeter eller liknande.

Permalänk
Medlem

hur felsökte "firman" ?

Dom kanske bara startade upp utan att göra något mer. menar bios kan man flasha med hjälp av specialkabel kopplat direkt på chip. har dom ens försökt? (Så kan man göra om andra sätt vägrar)

men prova installera om BIOS på det vanliga sättet som redan sagts och prova kortet efter det, provade dom utan grafikkort, prova med grafikkort. Det finns lampor på kortet som säger något när dom blinkar om dom nu gör det ?

Så mycket mer kan man om göra om man inte äger en lödkolv och en mätare som man vet hur man använder. Att ström kommer in på bädan vet vi redan.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag hade ett trasigt Gigabyte moderkort till en Windows XP dator och när jag inspekterade kondensatorerna var ett tiotal svullna och bruna i toppen. Sedan kondensatorerna närmast CPU:n läckte brun smörja under till. Jag kasserade det. Nu har jag ett lite yngre Gigabyte moderkort där jag bytt ut en trasig polymerkondensator. Jag mätte resistansen på baksidan på kondensatorn efter fastlödningen och fann att den fungerade. Det går alltså med en multimeter att kolla om kondensatorerna fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Modellören:

hur felsökte "firman" ?

Dom kanske bara startade upp utan att göra något mer. menar bios kan man flasha med hjälp av specialkabel kopplat direkt på chip. har dom ens försökt? (Så kan man göra om andra sätt vägrar)

men prova installera om BIOS på det vanliga sättet som redan sagts och prova kortet efter det, provade dom utan grafikkort, prova med grafikkort. Det finns lampor på kortet som säger något när dom blinkar om dom nu gör det ?

Så mycket mer kan man om göra om man inte äger en lödkolv och en mätare som man vet hur man använder. Att ström kommer in på bädan vet vi redan.

en "lödkolv" är nog inte så lämpligt för dessa små komponenter och lödpunkter..snararare en gasdriven mini lödpenna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slacker2:

Jag hade ett trasigt Gigabyte moderkort till en Windows XP dator och när jag inspekterade kondensatorerna var ett tiotal svullna och bruna i toppen. Sedan kondensatorerna närmast CPU:n läckte brun smörja under till. Jag kasserade det. Nu har jag ett lite yngre Gigabyte moderkort där jag bytt ut en trasig polymerkondensator. Jag mätte resistansen på baksidan på kondensatorn efter fastlödningen och fann att den fungerade. Det går alltså med en multimeter att kolla om kondensatorerna fungerar.

många led av detta from 2002- ..vissa fabrikat använde sig av billiga kinesiska piratkopierade elektrolytkondingar, även Samsung hade problem med det i sina datorskärmar

https://www.youtube.com/watch?v=rSpzAVpnXo4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inspektera visuellt, pröva andra gpu/cpu:er, uppdatera uefi är väl allt du kan kolla om du inte har multimeter eller liknande.

Har inspekterat visuellt men hittar ingenting som uppenbart ser ut att vara trasigt.

Skrivet av Modellören:

hur felsökte "firman" ?

Jag är ganska säker på att firman felsökte genom att prova med ett annat moderkort som då visade att moderkort #1 var trasigt.

Permalänk
Medlem

Ett sådant fungerande moderkort på Tradera kostar 950 kr. Du kan ju sälja det billigare på Tradera till någon som kan felsöka och kanske laga det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Ett sådant fungerande moderkort på Tradera kostar 950 kr. Du kan ju sälja det billigare på Tradera till någon som kan felsöka och kanske laga det?

Detta kanske är det vinnande valet. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Testa en bios flashback och om det inte funkar så sälj som defekt

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.