Apple upptäcker Vista Aero Glass och dumpar Intel-stöd

Permalänk
Melding Plague

Apple upptäcker Vista Aero Glass och dumpar Intel-stöd

MacOS 26 blir slutstation för äldre Intel-datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När ska de fixa den kassa fönsterhanteringen? 🤣

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Skall väl vara ”avtäcker”?

Permalänk
Medlem

Tycker att det var många intressanta nyheter för alla enheter, speciellt dom som kommer till iPad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lundagrabb:

Nä, Vista Aero Glass syftar alltså på stilen Microsoft hade i Windows Vista.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundagrabb:

Nä, de har precis upptäckt Vistas design och implementerat den själv

Permalänk
Medlem

Det var inte mycket spännande.

Känns som att dom fokuserat så mycket på att täcka upp att AI-arbetet inte lett till något att visa upp, att dom glömt att AI inte är så jäkla viktigt för oss som använder prylarna. Vi tar gärna andra förbättringar men det verkar glömts till förmån för AI AI AI.

Aero glass och AI har väl egentligen bara en uppgift: Att göra gamla modeller långsammare samtidigt som det är "snyggare". Deras businessmodel förlitar sig fortfarande på att sälja ny hårdvara.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Säkert bra. Största problemet med Mac tycker jag är att allt mindre får använda privat datorutrustning i arbetet. Det är då få till ens företag köpa en Mac och investera i den kringutrustning som man behöver ha för att kunna jobba på detta sätt med virtuella Windows maskiner i molnet som man fjärrstyr.
Där de ej vill ha speciallösningar utför en användare.

Så min Mac mini 4 använder jag knappt, kommer testa detta nya os. Sedan om jag får tid testa lite annat privat. En skulle ha haft mer fritid så en får tid att greja mer med ens privata datorer.

Permalänk
Medlem

Haha brutal

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Brutalt fult, inkonsekvent och svårt att läsa. Men kul att de går tillbaka typ 18 år i tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Säkert bra. Största problemet med Mac tycker jag är att allt mindre får använda privat datorutrustning i arbetet. Det är då få till ens företag köpa en Mac och investera i den kringutrustning som man behöver ha för att kunna jobba på detta sätt med virtuella Windows maskiner i molnet som man fjärrstyr.

Så min Mac mini 4 använder jag knappt, kommer testa detta nya os. Sedan om jag får tid testa lite annat privat. En skulle ha haft mer fritid så en får tid att greja mer med ens privata datorer.

Vet inte vart du jobbat. Men typ alla arbetsplatser jag varit på senaste 15-20åren har haft både Mac och pc i sin miljö och enbart ett fåtal gånger har jag stött på att folk behövt använda virtuell maskin eller remote desktop för att nå någon legacy applikation som inte funkar på Mac.

Kanske vanligt problem på äldre företag eller statligt/kommunalt.

På mitt nuvarande jobb kör vi också blandat, många som kör Linux dessutom. Alla våra interna system funkar på Windows, Linux och Mac då typ allt har en webbklient nu för tiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kör både MacOs och Windows dagligen och har börjat vänja mig vid hur Mac hanterar fönster. Men det saknas funktioner åt båda hållen. Kan man kortkommandon i macOS blir livet lite lättare.

Verkar ju också som att endel multitasking kommer till spotlight funktionen, vilket verkar trevligt.

Också glad att iPad blir mer macOS likt nu, med fönsterhsntering, riktig muspekare, meny bar osv . Ska bli intressant att se om prestandan håller på min gamla IPad 9th gen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte så konstigt. Windows har massvis med möjligheter att detaljerat och med precision låsa ner funktioner och delar av systemet och fjärradministrera. Det går inte alls på samma sätt i MacOS. Jag förstår fullständigt varför det är som det är.
Prisskillnaden för hårdvaran är också monumental.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

På något sätt så lyckas Apple ta ett av ytterst få saker som Vista faktiskt gjorde bra(när det släpptes) och göra det värre.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Äntligen lite ny design. Vista var ju en banger, som kid älskade jag det över Windows XPs fyrkantig känsla.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Rectangle som jag tipsat om tidigare känns fortfarande som ett måste:
https://rectangleapp.com

Tycker inte att Apples egna lösning i Sonoma var speciellt lyckad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Brutalt fult, inkonsekvent och svårt att läsa. Men kul att de går tillbaka typ 18 år i tiden

Snyggaste Windows ever.

Permalänk
Medlem

Jag körde in betan direkt det gick igår kväll. Har inte direkt utforskat, bara gjort mitt dagliga men jag gillar hur det ser ut och inte stött på några galenskaper än iallafall.

Eftersom jag inte kör Mac privat så uppskattade jag mest nyheterna kring Apple School/Business Manager med mer info och äntligen ett API.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med namnbytet avser man att förenkla användarupplevelsen och i likhet med bilindustrin hänvisa till det kommande året.

Och precis som med bilar (äntligen officiellt godkänt!) ;D så blir komplicerad manövrering (fuckparkering) enkel samtidigt som det som tidigare var enkelt (byta lampor) blir komplicerat.

Undrar om de bytt yillbaka den idiotiska inloggningen där användar döljs med mus över än.. +__+

Skrivet av Nyhet:

MacOS 26 blir slutsation för äldre Intel-datorer.

Ja undrar om stöd via retropatchning ändå kommer vara en grej ett tag. Det har dock redan några rejäla brister på just min modell.

Den blir nog ännu en med enbart Linux innan dess misstänker jag. Då är åtminstone det enda återstående problemet ljudet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundagrabb:

Det är mer och mer nyheter som bara översätts digitalt. Som t.ex. Microsoft släpper fettfritt Windows 11-gränssnitt

Pinsamt.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ja undrar om stöd via retropatchning ändå kommer vara en grej ett tag. Det har dock redan några rejäla brister på just min modell.

Tror inte det för med macOS 27 så finns det inga x86 filer att patcha utan allt är Arm endast.

Permalänk
Medlem

Tycker Liquid Glass är riktigt snyggt och stilrent. Ser fram emot uppdateringen till Iphone i höst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen:
Vet inte vilka arbetsplatser du rör dig på, men Mac har varit en vanligt verktyg i min omkrets sedan slutet av 90-talet! Dvs inom web/media/marketing.

Sen någonstans runt 2009/2010 så blev det även förstavalet bland många utvecklare. Både tack vare att Xcode ingick på köpet samt att "alla" skulle bli apputvecklare.

Inte sällan har just en Mac varit mest lämpad vid kundmöten tack vare släktbanden till UNIX, vilket gjort att många Linux-applikationer gått att köra utan anpassning.

Innan WSL/WSL2 till Windows, så var man ofta hänvisad till CygWin som mer Linux-vänlig användare/utvecklare med mängder av begränsningar. Men på Mac har det bara funkat direkt sedan Mac OS X släpptes.

Vet faktiskt inte var just Windows skulle vara ett tvång, såvida vi inte pratar inom tillverkningsindustrin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skillnaden var dock påtaglig vid första anblick, då man byter visuell identitet och går över till Liquid Glass, vilket luttrade Windows-användare känner igen från Windows Vista-eran.

Fattar att det är kul att pika någon, men mest av allt ser det ut som Aqua från första Mac OS X (2001). Apple dumpade ju det för att köra mer skeuomorfiskt med borstad metall och anteckningsbok i läder osv, innan alltihop blev för mycket och de gick mot en helt "platt" design. Nu har vi väl gått varvet runt och skall köra Aqua 2.0.

Misstänker att de tonar ner det gradvis innan det släpps, och sedan lite mer för varje ny version - det var så det var med Mac OS X.

Skrivet av AndreaX:

Och precis som med bilar (äntligen officiellt godkänt!) ;D så blir komplicerad manövrering (fuckparkering) enkel samtidigt som det som tidigare var enkelt (byta lampor) blir komplicerat.

Älskar det stavfelet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare

Är försiktigt skeptisk till Liquid Glass. Kan hålla med om att det på ytan såg "polerat" ut i Vista, men det var en haveri att använda då det på flera sätt gjorde saker svårare att läsa.

I.o.f.s. har Apple mer än en gång varit sena på bollen, men i slutändan visat hur man borde ha visuellt designat något som andra försök sig på och misslyckas med. Men det lilla jag sett av Liquid Glass känns ändå lite väl mycket som "ser coolt ut, men kommer bli svårt att läsa den information man egentligen bryr sig i".

Till de som tycker Windows-hanteringen suger på MacOS. Förväntar man sig samma beteende som i Windows så lär man bli förvirrad. MacOS särskiljer på applikationer (som kan ha ett eller flera fönster) och fönster inom samma applikation.

En komplicerade faktor är att med standardinställningar på ett svenskt tangentbord finns inget vettigt sätt att växla mellan fönster inom en och samma applikation, man får själv lägga in det. På US-tangentbord ligger det på CMD-~, vilket är tangenten ovanför TAB. Så på svenskt tangentbord får man lägga in CMD-§ (samma fysiska position).

Extra användbart med t.ex. Chrome om man använder flera konton samtidigt.

Ovanpå detta är hantering av fullskärm "annorlunda". Varje applikation som kör i fullskärm får en egen "desktop", så för att växa mellan dessa och till-från sådana får man växla desktop istället för växla fönster/applikation.

Det är logiskt när man lärt sig det, men det är definitivt annorlunda från Windows och de flesta Linux DE.

Skrivet av walkir:

Rectangle som jag tipsat om tidigare känns fortfarande som ett måste:
https://rectangleapp.com

Tycker inte att Apples egna lösning i Sonoma var speciellt lyckad.

Vad saknar du i Sonoma? Fram till Sonoma var Magnet (ett liknande program som rectangle, kostar dock ca en 50-lapp) en av de första sakerna som installerades.

Gav Apples lösning en chans och har inte ens Magnet installet på senaste Mac:en.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det var detta som fick mig att överge Mac, det var ett antal år sedan (typ 5) och det kanske är bättre idag, jag vet inte. Jag tycker FancyZones i Power Toys till Windows är perfekt. Lättanvänt och det tar några sekunder att få fönstren där jag vill ha dom.

Jag behöver Linuxkompabilitet och wsl fungerar perfekt tycker jag så inte ens där är Mac bättre vad jag kan se även om det är Unixbaserat eller kanske t.o.m Unix-certifierat.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Skrivet av tcntad:

håller med nedan faktiskt. Vista är för mig nog det mest estetiskt tilltalande Windowset de släppt hittills.
och gillade faktiskt utseendet på bilderna i nyheten och det kändes faktiskt lite vista inspirerat på de delar som föll mig i smaken.
synd bara att man inte har en mac dator.

Skrivet av Sysop:

Snyggaste Windows ever.

håller fullständigt med Vista var otroligt snyggt att titta på.

kändes fortfarande bekant med det man var van vid från 95-XP men med ett mer estetiskt tilltalande utseende.

sen är väl win 10/11 snyggt på sitt vis men känns väldigt blockigt som med 95-xp fast med sämre funktionalitet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till de som tycker Windows-hanteringen suger på MacOS. Förväntar man sig samma beteende som i Windows så lär man bli förvirrad. MacOS särskiljer på applikationer (som kan ha ett eller flera fönster) och fönster inom samma applikation.

En komplicerade faktor är att med standardinställningar på ett svenskt tangentbord finns inget vettigt sätt att växla mellan fönster inom en och samma applikation, man får själv lägga in det. På US-tangentbord ligger det på CMD-~, vilket är tangenten ovanför TAB. Så på svenskt tangentbord får man lägga in CMD-§ (samma fysiska position).

Extra användbart med t.ex. Chrome om man använder flera konton samtidigt.

Ett tillägg till detta är att den genvägen kan ändras. Jag brukar ställa om den till Cmd-Option-Tab (Option är knappen precis bredvid Command, så man trycker på bägge med samma tumme). Logiken är att man först tabbar sig till rätt program, och sedan flyttar tummen lite för att tabba till andra fönster inom samma program.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av walkir:

@lillaankan_i_dammen:
Vet inte vilka arbetsplatser du rör dig på, men Mac har varit en vanligt verktyg i min omkrets sedan slutet av 90-talet! Dvs inom web/media/marketing.

Vilket exakt beskriver det område där Apple alltid har haft en stor marknadsandel på.

Resten. Så får folk tro att precis allt som styrs i världen är utvecklade på Mac-datorer som byter ISA oftare än vad vissa byter kalsonger. I min verklighet så har inte all hårdvara sin utvecklingsmjukvara för macOS och vi pratar inte endast tillverkningsindustri.
Det finns lösningar på att jobba ändå med Mac och det hade varit skitskoj, men man får ej hitta på egna lösningar utan måste övertala företagen att köpa dem.

Så min kritik, jag äger en Mac 4 som ändå får anses vara okej. Men regelverk gör att jag ej får använda den. Så jag kommer testa av denna nya MacOs, men tyvärr inte lägga den tid jag vill på det. Det hade varit superskoj att använda använda MacOs mer, jag gör så mycket arbete som direkt fungerar problemfritt på macOS. Men så ska företaget köpa in en extra MacBook åt mig förutom min dator, det kan jag glömma de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad saknar du i Sonoma? Fram till Sonoma var Magnet (ett liknande program som rectangle, kostar dock ca en 50-lapp) en av de första sakerna som installerades.

Främsta skillnaden är ett Apples egna lösning inte fyller hela skärmen för mig. Istället lämnas det extra luft överallt (även mellan fönster).

Fick bara en bökigare känsla, så jag stängde av den inbyggda funktionen dag 1 med Sonoma. Kanske är bättre nu, men har inte känt behovet av att byta ut något som både är gratis och bara fungerar (bättre).