Permalänk
Medlem

Ny dator budget ca 50 000.

Jag har hållt på att fila på en ny dator som jag vill att inet ska bygga. Jag tänker lägga till ett 5090 eller eventuellt ett 5080. Har ni några synpunkter på komponenterna?

Jag funderar på om jag ska välja Fractal Design Meshify 3 XL Svart Solid istället för flux pro.

https://www.inet.se/datorbygge/b1666185/ny

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men varför ett mATX moderkort i ett ATX chassi ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Ser bra ut men varför ett mATX moderkort i ett ATX chassi ?

Har inte tänkt på det.

Nu har jag ändrat moderkort. Är det ett vettigt moderkort om man inte ska överklocka? Rekommenderar du något annat?

https://www.inet.se/datorbygge/b1666207/ny-2

Permalänk
Medlem

Varför ett nätaggregat som kan leverera 1200W? Skall du köra med två stycken RTX 5090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Varför ett nätaggregat som kan leverera 1200W? Skall du köra med två stycken RTX 5090?

Är det inte bra att ha lite headroom?

Permalänk
Medlem

Rekommendationen för 5090 är ju 1000W så 1200W är väl helt ok om man ska
ha lite spelrum för framtida grafikkort.

Jag skulle absolut gå på 1200W vid köp idag.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Välj ett nät agg som är 3.1 certifierat. 1000W eller 1200W är fine.
Välj ram minne med CL30 timings, 2x16gb.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Det är inget fel i att ha PSU som har en bit headroom, då jobbar den effektivare, tystare och med något lägre förbrukning än en PSU som är stressad närmare sin limit. Men ännu viktigare, speciellt med ett 5090 som drar upp till 600W, är att det följer med bra kablar och kontakter. Också en fördel att det är ATX 3.1 så att det garanterat är nya 12V-2x6 kontakten på kablarna. Kör själv en PSU från Seasonic med bra kablar och ett Astral 3090 så jag kan se att lasten är jämt fördelad mellan ledarna.

Fundera på andra minnen. För en 9800X3D så är 6000 CL30/CL28 att föredra. 2x32GB. Exakt vilka får du kolla i kompatibilitetslistan för det moderkort du väljer.

Visa signatur

9800X3D, ASUS X870E Crosshair Hero, 64 GB 6000/CL28, ROG Astral 5090 OC, 4+8 TB NVME SSD, Seasonic 1600W Noctua Ed.
i7-13700K, 64 GB , Gigabyte Gaming OC 4090, 2 TB NVME SSD, 8 TB SATA SSD
ASUS 32" Mini LED 4K PG32UQX
ASUS Strix Scar 16, i9-13980HX, 32 GB, RTX4090 laptop GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Har inte tänkt på det.

Nu har jag ändrat moderkort. Är det ett vettigt moderkort om man inte ska överklocka? Rekommenderar du något annat?

https://www.inet.se/datorbygge/b1666207/ny-2https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1666207/ny-2

Hade kört något liknande detta
Sparat in lite på moderkort och psu då dom du valt är onödigt dyra samt uppgraderat till 4tb ssd, Slängde även in ett 5090!
Angående chassi så är det helt en smaksak, personligen hade jag aldrig betalat så mycket för ett chassi och valde själv att gå på en nzxt h6 Flow i mitt personliga bygge.
https://www.inet.se/datorbygge/b1666235/data

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om du menar marginal så kommer ett nätaggregat på 1000W ge dig en bra marginal. Dessutom kan du få ner priset också. Ditt system kommer att ha en maximal effektförbrukning på runt 750W vilket ger dig en marginal på runt 250W.

https://www.sweclockers.com/test/40483-nvidia-geforce-rtx-509...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Det är inget fel i att ha PSU som har en bit headroom, då jobbar den effektivare, tystare och med något lägre förbrukning än en PSU som är stressad närmare sin limit.

Du får gärna förklara hur ett kraftfullare nätaggregat förbrukar mindre energi än ett svagare vid samma effektuttag, bortsett från verkningsgraden.

Permalänk

Du får gärna förklara hur ett kraftfullare nätaggregat förbrukar mindre energi än ett svagare vid samma effektuttag, bortsett från verkningsgraden.

Jag har inte sagt något om att bortse från verkningsgraden så om du vill hitta på egna frågor är du välkommen att besvara dem själv.

Vad jag sa är att en PSU som ligger en bra bit från sitt kapacitetstak vid ett givet effektuttag har en något lägre förbrukning än en som ligger nära sitt kapacitetstak vid samma effektuttag. Detta då verkningsgraden blir något sämre.

Så det är inte fel att ha lite headroom på sin PSU men det är ganska försumbart då skillnaden blir väldigt liten. Därutöver får man ofta(st) tystare drift då många PSU klarar av att kyla passivt när effektuttaget ligger under omkring halva deras kapacitet. Hur man värderar det är upp till var och en men TS verkar vilja ha lite headroom i sin PSU.

Men det som jag tryckte på som viktigt vid PSU valet är ATX 3.1 och kablage. Framförallt då TS i andra trådar ett antal gånger varit orolig för smälta kablar/kontakter på 5090 kort.

Visa signatur

9800X3D, ASUS X870E Crosshair Hero, 64 GB 6000/CL28, ROG Astral 5090 OC, 4+8 TB NVME SSD, Seasonic 1600W Noctua Ed.

Permalänk
Medlem

Vilket chassi skulle ni välja mellan flux pro och Fractal meshify 3 XL ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Jag har inte sagt något om att bortse från verkningsgraden så om du vill hitta på egna frågor är du välkommen att besvara dem själv.

Vad jag sa är att en PSU som ligger en bra bit från sitt kapacitetstak vid ett givet effektuttag har en något lägre förbrukning än en som ligger nära sitt kapacitetstak vid samma effektuttag. Detta då verkningsgraden blir något sämre.

Så det är inte fel att ha lite headroom på sin PSU men det är ganska försumbart då skillnaden blir väldigt liten. Därutöver får man ofta(st) tystare drift då många PSU klarar av att kyla passivt när effektuttaget ligger under omkring halva deras kapacitet. Hur man värderar det är upp till var och en men TS verkar vilja ha lite headroom i sin PSU.

Men det som jag tryckte på som viktigt vid PSU valet är ATX 3.1 och kablage. Framförallt då TS i andra trådar ett antal gånger varit orolig för smälta kablar/kontakter på 5090 kort.

Jag kan inte se att jag "hittat på egna frågor".

Du får gärna nämna nätaggregat som klarar av att passivt kyla vid effektuttag runt 750W. Du skriver att det finns många nätaggregat som klarar detta när effektuttaget ligger runt halva kapaciteten.

Permalänk
Medlem

Om du är villig att bygga själv så kan du spara ca 6 000 kr. Finns engångsnycklar för windows för 3-400 kr också

Skrivet av landahl:

Vilket chassi skulle ni välja mellan flux pro och Fractal meshify 3 XL ?

Har ingen koll på meshify, men har själv Flux Pro och den är grym! Riktigt stilrent och estetiskt chassi av bra kvalitet som kommer hålla mycket länge. Supernöjd!

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkningsgraden är inte konstant från 0-100%. Den brukar vara som allra högst någon stans i 40-60% spannet. Och som lägst under 5% och över 95%. Är därför som 80+ standarden specificerar att effektivitet ska uppnås vid vissa procent av total förbrukning osv.

Kurvorna brukar se ut ungefär som den här för RM850 tagen från TPUs test

Sen finns det också andra anledningar till att välja överdimensionerade agg. T.ex saker som semi-passiv drift där ett 1600W agg som inte drar på fläkten före 30% belastning. Klarar av betydligt högre passiv last än ett 800W som också drar igång fläkten vid 30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Verkningsgraden är inte konstant från 0-100%. Den brukar vara som allra högst någon stans i 40-60% spannet. Och som lägst under 5% och över 95%. Är därför som 80+ standarden specificerar att effektivitet ska uppnås vid vissa procent av total förbrukning osv.

Sen finns det också andra anledningar till att välja överdimensionerade agg. T.ex saker som semi-passiv drift där ett 1600W agg som inte drar på fläkten före 30% belastning. Klarar av betydligt högre passiv last än ett 800W som också drar igång fläkten vid 30%.

TS har valt en låda med 6 stycken förinstallerade fläktar. Ett RTX5090 lär ha 3 fläktar. Processorkylaren TS valt är försedd med 2 fläktar. Tillsammans utgör de 11 fläktar. Hur kan fläkten i nätaggregatet bli ett störande bekymmer när den jobbar då den skall göra det tillsammans med 11 andra fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgev:

Om du är villig att bygga själv så kan du spara ca 6 000 kr. Finns engångsnycklar för windows för 3-400 kr också

https://komponentkoll.se/bild/lnvQZ.png

Har ingen koll på meshify, men har själv Flux Pro och den är grym! Riktigt stilrent och estetiskt chassi av bra kvalitet som kommer hålla mycket länge. Supernöjd!

Flux pro är väl väldigt tungt? Har du det på bordet eller golvet?

Permalänk

Jag kan inte se att jag "hittat på egna frågor".

Du får gärna nämna nätaggregat som klarar av att passivt kyla vid effektuttag runt 750W. Du skriver att det finns många nätaggregat som klarar detta när effektuttaget ligger runt halva kapaciteten.

Nu gör du det igen. Först ställer du en fråga med premissen att det ska bortses från verkningsgraden. Nu ställer du en fråga om vilka nätaggregat som kan vara passiva vid ett visst effektuttag som i sammanhanget är närmast irrelevant.

TS kommer, om inte enda användningsområdet är att köra benchmarks el dyl., bara periodvis ha full last på sitt system. Mellan tum me och pekfinger kommer han oftast att lasta 400-500W vid spel. Där klarar ett bra 1200W nätaggregat lätt att jobba passivt. Jag har personligen dimensionerat annorlunda och kör med ett 1600W Seasonic som är knäpptyst även vid full last i mitt system men det beror främst på vilka ATX 3.1 agg som fanns tillgängliga när jag beställde delar.

Underligt att du sätter 750W som milstolpe när du ju menar att man kan köra ett system med två 5090 fullt ut på 1200W...

Du verkar ha ett personligt korståg mot alla PSU som överskrider det absoluta minimikravet i kapacitet för ett givet system. Fortsätt gärna med det om det är kul för dig men blanda inte in mig igen. Mitt ursprungliga inlägg var riktat till och citerade TS, det är omgivet av andras inlägg som säger exakt samma sak. Du kan förslagsvis ignorera mina inlägg framöver om de inte är direkt riktade till dig. Jag gör detsamma med dina och så kan TS få tillbaka sin tråd och komma vidare med sitt bygge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TS har valt en låda med 6 stycken förinstallerade fläktar. Ett RTX5090 lär ha 3 fläktar. Processorkylaren TS valt är försedd med 2 fläktar. Tillsammans utgör de 11 fläktar. Hur kan fläkten i nätaggregatet bli ett störande bekymmer när den jobbar då den skall göra det tillsammans med 11 andra fläktar?

För att du inte har någon kontroll över just fläkten i nätagget om du inte köper ett fåtal premium enheter? De övriga fläktarna kan du själv kontrollera och bestämma ljudnivå för. Och det är ju inte som att kurvan för ljudnivå är identisk efter att fläktarna slås på heller. Ett 800W agg som ska leverera 600W kommer låta betydligt mer än ett 1600W som kommer vara mer eller mindre ljudlöst vid 600W även om fläkten går vid låg RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Flux pro är väl väldigt tungt? Har du det på bordet eller golvet?

Jag har den på golvet

Föredrar det för att få så mycket yta som möjligt på skrivbordet (160x80). Den är stor och tung (dock egentligen som alla XL chassin är) vilket är både plus och minus. Ska man flytta den väldigt ofta så kanske man kan kolla på ett mindre och lättare chassi, men det är inte ett problem för mig. Jag gillar att den är tung då den känns/är mer robust. Plus det känns betryggande när man har hårddiskar i den. I allmänhet är det nice med stort tungt chassi om man ska ha den på golvet, tycker jag.

Har man ett bord eller liknande på sidan av skrivbordet så kan den ju stå på den, om man vill. Vissa har den ju på skrivbordet såklart, men det beror ju på hur man värderar utrymmet. Med mic- och monitorarm + en stor 42" skärm så får inget chassi plats på mitt skrivbord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgev:

Jag har den på golvet

<Uppladdad bildlänk>

Föredrar det för att få så mycket yta som möjligt på skrivbordet (160x80). Den är stor och tung (dock egentligen som alla XL chassin är) vilket är både plus och minus. Ska man flytta den väldigt ofta så kanske man kan kolla på ett mindre och lättare chassi, men det är inte ett problem för mig. Jag gillar att den är tung då den känns/är mer robust. Plus det känns betryggande när man har hårddiskar i den. I allmänhet är det nice med stort tungt chassi om man ska ha den på golvet, tycker jag.

Har man ett bord eller liknande på sidan av skrivbordet så kan den ju stå på den, om man vill. Vissa har den ju på skrivbordet såklart, men det beror ju på hur man värderar utrymmet. Med mic- och monitorarm + en stor 42" skärm så får inget chassi plats på mitt skrivbord.

Vad är det för datorbord du har? Det ser gediget ut.

Permalänk
Skrivet av emilgev:

Jag har den på golvet

<Uppladdad bildlänk>

Verkar som om vi kör väldigt liknande grejer.. Bra val av färgkombo!

I övrigt kan jag bara hålla med om att Flux Pro är ett väldigt trevligt chassi, osar kvalité!

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F | R7 7800x3D | 64GB Kingston Fury | Sapphire RX9070XT Nitro+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcidStorm:

<Uppladdad bildlänk>

I övrigt kan jag bara hålla med om att Flux Pro är ett väldigt trevligt chassi, osar kvalité!

Är det detta bordet du har?

https://www.ikea.com/se/sv/p/mittzon-skrivbord-valnoetsfaner-...

Permalänk

Det stämmer, fast mer exakt så är det https://www.ikea.com/se/sv/p/mittzon-skrivbord-sitt-sta-elekt...

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F | R7 7800x3D | 64GB Kingston Fury | Sapphire RX9070XT Nitro+

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är det för datorbord du har? Det ser gediget ut.

Riktigt robust är den! Mycket lämplig att arbeta ståendes med.

https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14710-185735-ho...

Skrivet av AcidStorm:

<Uppladdad bildlänk>

Där ser man! Ja, den passar perfekt med skrivbord i valnöt/svarta stativ

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag justerar bygget lite.

https://www.inet.se/datorbygge/b1668284/5090

Skulle ni valt detta moderkortet istället?

Permalänk
Medlem

Återigen, väl RAM med något bättre timings. Kostar marginellt mer:
https://www.inet.se/produkt/5306757/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...

Permalänk
Medlem

Nej, hade kört b850 och valt dessa minnen istället:
https://www.inet.se/produkt/5306757/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...