Installera nytt 5070ti

Permalänk

Installera nytt 5070ti

Hej!

Sålde mitt gamla 3060ti för ett tag sen och ska installera mitt nya 5070ti men skulle vilja veta rätt procedur för det så att allt blir rätt. Är det bara att montera det nya och tuta och köra? Eller måste man starta upp utan gpu för att ta bort drivrutiner innan man monterar det nya?

Mvh

Permalänk
Medlem

Normalt använder man väl DDU för att rensa bort gamla drivrutiner.
I ditt fall, om du går från ett nVida till ett annat, så ska det väl inte behövas (antar jag), men för säkerhets skull? Det är ju inte fel att rensa en gång för mycket, liksom.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Har du redan installerat de senaste drivrutinerna från Nvidia så är det bara att stänga av, byta kort och sätta in det nya. Vill du vara extra petig så kan du, efter att du har startat upp med det nya kortet, ta bort drivrutinerna med DDU, starta om och sen köra clean install på drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

DDU ska inte behövas, jag brukar avinstallera nuvarande drivrutin och sedan stänga av datorn och byta kort. Väl inne i Windows igen så laddar jag ner grafikdrivare från Nvidia och kör den med clean install som val. Klart.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz