Finns det någon bra prosumer router?

Permalänk

Finns det någon bra prosumer router?

Ubiquitis är lite för dyra för min smak. Finns det någon billigare märke som passar Ubiquitis Access punkter?

Permalänk
Medlem

Netgear?
Tp-link?
Annars tror jag att ibland är det bättre att bara inte vara "dummsnål " och helt enkelt bara bita i det sura äpplet och betala för man kommer att tacka sig skälv i efterhand 🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Any. Skulle jag säga. En AP är ju bara en "dum" ethernet-kopplad sak.

Fast om du menar router som kör unifi-controller? För att få ett enda gränssnitt?
Jag lyckades få igång en controller på en Opnsense-lådda, sumpade det i en uppdatering. Möjligen att det finns en portning till OpenWRT också då.

Eller vad menar du annars?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ubiquitis är lite för dyra för min smak. Finns det någon billigare märke som passar Ubiquitis Access punkter?

Dyra är det väl inte ? Finns från 500kr (edge router) och uppåt

Edit
Gold Inet 1079kr (fyndvara)
https://www.inet.se/produkt/x233279/ubiquiti-unifi-cloud-gate...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Om du vill ha prosumer men inte Ubiquiti så ligger väl Netgate bra till?
De är dock dyra då de ju är prosumer.
Prosumer betyder ju tyvärr inte budget priser enligt min uppfattning, om du inte kan hitta nåt beggat...

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att du får en prosumer klassad router billigare än en unifi cloud gateway ultra. Fördelen är att du får inbyggd controller för att hantera både den och APn.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13331238

Permalänk
Permalänk
Medlem

I prisklassen 1100:- (priset för Cloud Gateway Ultra) och nedåt så är alternativen inte alltför många om du vill ha lite mer funktionalitet än vad standard TP-Link, Netgear och Asus-routrar erbjuder.

I princip så är det antingen förstnämda, Mikrotik alternativt om du har en äldre PC med dubbla nätverkskort, pfSense/OPNsense i kombination med en switch som är vettigast för just prosumer-funktioner. Kombinerar man PC-lösning med Proxmox så kan du även virtualisera UniFi-kontroller i samma burk som routern, men då får man också vara beredd på det meck det kan vara med att köra brandvägg virtualiserad. Det gäller att hålla koll på nätverksinterface och virtuella switcharna i den virtuella miljön så man kopplar rätt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD