Råd kring de sista delarna på stationär dator

Permalänk
Medlem

Råd kring de sista delarna på stationär dator

Jag sitter och pusslar ihop en dator nu men velar lite på de sista prylarna.
Detta har jag just nu:

Chassi: Fractal Design Meshify 3
CPU-kylare: Thermalright phantom spirit EVO
GPU: Geforce 5080
PSU: NZXT C1200 Gold

Det som saknas är då:

CPU: Denna är i princip redan spikad till en Ryzen 7 9800X3D om nu inte någon tycker det är helt uppåt väggarna.

Moderkort: Här velar jag mellan flera, primärt B650 och B850 eller några av de andra och vilken tillverkare man ska ha, här behöver jag mest råd om de stora skillnaderna och vilka man ska kika på.

Minnen: Här tänker jag mig 2x32, ser att många rekommenderar Kingston 6000 MHz CL30
M2-diskar: Här står de mellan Kingston Fury Renegade 2TB eller Samsung 990 Pro serie 2TB.

Då de dyraste bitarna är täckta så är väl inte budgeten jätteviktig på de sista men inom rimliga nivåer och har inga problem med lite extra om det är en bra uppgradering.
Datorn ska hålla minst 5 år då jag inte uppgraderar så jätteofta så lite framtidssäkring är ju intressant också.

Primärt då, vilket moderkort bör jag sikta in mig på för mina önskemål, och vilka minnen samt M2-diskar matchar bra med detta?
Har jag tänkt snett någonstans?

Tacksam för råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ypzon:

Detta har jag just nu:

Det som saknas är då:

CPU: Denna är i princip redan spikad till en Ryzen 7 9800X3D om nu inte någon tycker det är helt uppåt väggarna.

Moderkort: Här velar jag mellan flera, primärt B650 och B850 eller några av de andra och vilken tillverkare man ska ha, här behöver jag mest råd om de stora skillnaderna och vilka man ska kika på.

Minnen: Här tänker jag mig 2x32, ser att många rekommenderar Kingston 6000 MHz CL30
M2-diskar: Här står de mellan Kingston Fury Renegade 2TB eller Samsung 990 Pro serie 2TB.

Då de dyraste bitarna är täckta så är väl inte budgeten jätteviktig på de sista men inom rimliga nivåer och har inga problem med lite extra om det är en bra uppgradering.
Datorn ska hålla minst 5 år då jag inte uppgraderar så jätteofta så lite framtidssäkring är ju intressant också.

Primärt då, vilket moderkort bör jag sikta in mig på för mina önskemål, och vilka minnen samt M2-diskar matchar bra med detta?

Tacksam för råd.

Skulle nog kört på ett 850 moderkort, inte för att 650 är sämre utan för att 850 med stor sannolikhet kommer att få uppdateringar längre.
Plus att 850 definitivt stöder PCIe 5.0 medans med 650 är det lite mer osäkert.
Och det verkar som att de flesta 850 brädorna är på väg att släppas just nu, det dyker upp flera varje vecka och snart matchar dom 650 både vad gäller features och priser (om dom inte redan gör det).
Och du har ju även 870, pris steget är inte så stort men de extra finesserna kanske inte är viktiga för dig (?).

Och då du redan sneglat på en m.2 för nästan 2000:- kanske det är värt att ta steget till en gen 5 disk?
~700:- extra och du får en Samsung 9100 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ypzon:

Detta har jag just nu:

Det som saknas är då:

Tacksam för råd.

Är tydligen en hel del rea hos inet just nu så hade kört på följande moderkort
https://www.inet.se/produkt/1904128/msi-b650-gaming-plus-wifi

vill man promt ha pci-e 5.0 så har dom även denna
https://www.inet.se/produkt/1904396/asus-tuf-gaming-b850-plus...

Sen är b650 och b850 exakt samma chipset, bara att kraven på anslutningar är olika, så ingen ide att oroa sig om uppdateringar då sånt sker oavsätt, alla våra tre AM4 riggar här hemma har fått nya bios versioner i år och då är en av dom förmodligen det billigaste x570 moderkortet som gjorts (Gigabyte x570 UD)

Angående minnen så är det fasen lite osäkert, just kingstone 2x32gb är inte lika vältestade som 2x16 modellen (2x32gb kittet är inte listat i QVL listan för B850 moderkortet länkar ovan men finns med i listan för B650 kortet)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle nog kört på ett 850 moderkort, inte för att 650 är sämre utan för att 850 med stor sannolikhet kommer att få uppdateringar längre.
Plus att 850 definitivt stöder PCIe 5.0 medans med 650 är det lite mer osäkert.
Och det verkar som att de flesta 850 brädorna är på väg att släppas just nu, det dyker upp flera varje vecka och snart matchar dom 650 både vad gäller features och priser (om dom inte redan gör det).
Och du har ju även 870, pris steget är inte så stort men de extra finesserna kanske inte är viktiga för dig (?).

Och då du redan sneglat på en m.2 för nästan 2000:- kanske det är värt att ta steget till en gen 5 disk?
~700:- extra och du får en Samsung 9100 istället.

Ja, lite så tänker jag med, priset mellan 650 och 850 är bara typ 500 mer. Om den är mer framtidssäkrad är väl trevligt. Sen är jag inte helt med på skillnaderna förutom PCIe gen 5 och m2 gen 5? Men PCIe 5 används inte än om jag förstår de rätt?
Övriga finesser vet jag inte riktigt vad de är men vill ju ha bra ljud. Men vet inte vilka tillverkare som är de "bra" där och har förstått att de kan skilja mycket mellan olika 850 kort med.

Tror du man märker någon direkt skillnad på 7000 läs o skriv vs 13000 förutom vid filkopiering? När har man användning för det så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är tydligen en hel del rea hos inet just nu så hade kört på följande moderkort
https://www.inet.se/produkt/1904128/msi-b650-gaming-plus-wifi

vill man promt ha pci-e 5.0 så har dom även denna
https://www.inet.se/produkt/1904396/asus-tuf-gaming-b850-plus...

Sen är b650 och b850 exakt samma chipset, bara att kraven på anslutningar är olika, så ingen ide att oroa sig om uppdateringar då sånt sker oavsätt, alla våra tre AM4 riggar här hemma har fått nya bios versioner i år och då är en av dom förmodligen det billigaste x570 moderkortet som gjorts (Gigabyte x570 UD)

Angående minnen så är det fasen lite osäkert, just kingstone 2x32gb är inte lika vältestade som 2x16 modellen (2x32gb kittet är inte listat i QVL listan för B850 moderkortet länkar ovan men finns med i listan för B650 kortet)

Asus tuf har jag sett många rekommendera så överväger de men känner att det är en liten djungel bland moderkorten för de kan tydligen skilja rätt mycket även om båda heter b850.

Gällande minnena, skiljer de sig åt på mer sätt än mängden alltså? 16 vs 32 varianten? Hur vet man de, tänkte alltid att med samma tillverkare och hastigheter så borde mängden inte påverka något? Men de kanske inte är så alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ypzon:

Asus tuf har jag sett många rekommendera så överväger de men känner att det är en liten djungel bland moderkorten för de kan tydligen skilja rätt mycket även om båda heter b850.

Gällande minnena, skiljer de sig åt på mer sätt än mängden alltså? 16 vs 32 varianten? Hur vet man de, tänkte alltid att med samma tillverkare och hastigheter så borde mängden inte påverka något? Men de kanske inte är så alltså.

I slutändan spelar moderkort ingen större roll, personligen skulle jag idag undvika asus och gigabyte mer av prinsip då deras hantering av garanti och support varit rent av horribel i många år nu. Men har mer eller mindre alltid personligen kört och rekommenderat asus då dom är mer eller mindre störst av en anledning.
Det viktiga när det kommer till val av moderkort är att det är en vettig vrm lösning på moderkortet, 10-12 faser eller mer så är man ganska säker, står på dom flesta beskrivningar på respektive tillverkares hemsida. Samt brukar oftast gå bra att bara välja ett moderkort med någorlunda vettiga kylare till vänster och ovanför cpu kylaren.

När det kommer till minnen så kan det vara så enkelt att 32gb är det vanligaste, och då b850 fortfarande förmodligen inte säljer ens i närheten av B650 så har dom bara inte testat den kombon än, så skulle gissa på att även 64gb kittet borde fungera felfritt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

I slutändan spelar moderkort ingen större roll, personligen skulle jag idag undvika asus och gigabyte mer av prinsip då deras hantering av garanti och support varit rent av horribel i många år nu. Men har mer eller mindre alltid personligen kört och rekommenderat asus då dom är mer eller mindre störst av en anledning.
Det viktiga när det kommer till val av moderkort är att det är en vettig vrm lösning på moderkortet, 10-12 faser eller mer så är man ganska säker, står på dom flesta beskrivningar på respektive tillverkares hemsida. Samt brukar oftast gå bra att bara välja ett moderkort med någorlunda vettiga kylare till vänster och ovanför cpu kylaren.

När det kommer till minnen så kan det vara så enkelt att 32gb är det vanligaste, och då b850 fortfarande förmodligen inte säljer ens i närheten av B650 så har dom bara inte testat den kombon än, så skulle gissa på att även 64gb kittet borde fungera felfritt.

Har du några exempel på hur de misskött sig? Vilka märken är att rekommendera i så fall?

MSI B650 Gaming Plus WIFI verkar ju va billigare än ASUS TUFs variant t.ex just nu på B650 för 1600.
Annars finns ju de kortet som länkades av Alastor men det är Gigabyte för 1600, men Gigabyte har även ett B850 Gaming WF6 för bara 239 kronor mer på 1839 kr och sen något Gigabyte B850 Eagle ICE för 1990 kr nu osv, listan går att göra lång med lite mer för nästa steg men de finns så många varianter att det blir rörigt

Permalänk
Medlem

Tackar, jag gillar SSD:n efter jag kollar lite tester, ser ut att va bra prestanda för pengarna på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ypzon:

Har du några exempel på hur de misskött sig? Vilka märken är att rekommendera i så fall?

MSI B650 Gaming Plus WIFI verkar ju va billigare än ASUS TUFs variant t.ex just nu på B650 för 1600.
Annars finns ju de kortet som länkades av Alastor men det är Gigabyte för 1600, men Gigabyte har även ett B850 Gaming WF6 för bara 239 kronor mer på 1839 kr och sen något Gigabyte B850 Eagle ICE för 1990 kr nu osv, listan går att göra lång med lite mer för nästa steg men de finns så många varianter att det blir rörigt

Ojj finns massvis, gamers nexus gjorde en video förra våren och sen en till året innan det om asus, krävt reparstionskostnader på kort som är en bra bit över kostnaden för ett helt nytt kort, nekat garantier på grund av repor i lasthölje osv osv.

Angående gigabyte så bland annat hur dom hanterade allt när dom blev hackade för några år sen, hur dom hanterade allt med deras psu som visade sig va rent av farlig.

https://youtu.be/I3DwhTc7Z4o?si=tyDTFIDwI9UqR804

https://youtu.be/aACtT_rzToI?si=Ib8Y-LWwprLiTVTx

Finns en hel del om båda och för min del iallafall så har jag iallafall tappat förtroendet om dom.

Sen är det bara msi och asrock kvar tyvärr, och asrock har haft lite problem med bios på som jag förstått det deras lite dyrare moderkort, men dom har ändå hanterat det hela ganska skapligt.

Edit: värt att nämna igen, detta är mina egna åsikter, och rekommenderar ändå då och då asus iallafall (ganska ofta) ändå även om jag själv förmodligen inte skulle köpa något från dom om dom inte är markant mycket billigare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om du är ok med cashback på Inet så är det här ett bra moderkort, inte mycket dyrare på amazon iofs:
https://komponentkoll.se/produkt/1392596-gigabyte-aorus-b650e...

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.