Riktad wifi 500m eller ett till abonnemang
Hej !
Jag äger ett gammalt industriområde där jag skulle vilja ha tillgång till nån uppkoppling så att man kan sätta upp lite kameror och även ha tillgång till att lite allmän surf, använda lite smarta el-prylar och nyttja wifi-samtal.
Som det är nu så är det dålig täckning på mobilnätet där och helst om man går in i nån av byggnaderna.
Jag bor själv 500m bort fågelvägen och äger marken mellan mig och industriområdet även om det är två olika fastighetsbeteckningar.
Har funderat på om man skulle försöka få till nån riktad wifi-signal dit hemifrån med nåt sånt här eller liknande:
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/lan-lokalt-nat...
Det finns en ca 25m hög skorsten där som jag skulle kunna sätta mottagaren på och sen försöka få upp nåt på taket hemma.
Då får jag fri sikt hela vägen dit.
Alternativ två är att gräva ner en egen fiberledning dit som koppas med mitt nätverk hemma.
Annars är väl enklaste alternativet att teckna sig på ett till abonnemang då det finns fiber fram till tomtgränsen men det känns onödigt dyrt då jag lär betala för ett extra abonnemang varje månad plus anslutningsavgiften på 36k.
Även om jag tecknar ett separat abonnemang så lär jag ju försöka få till nåt nätverk på fastigheten.
Själva området jag vill ha wifi-täckningen på är ca 100x200m stort.
Det står 5-6 st större byggnader där på mellan 300 och 1200m2 yta /st.
Mellan alla byggnader ligger asfalt så jag är inte så sugen på att gräva upp den för att få ner slang att blåsa fiber eller dra nätverkskabel i.
Nån form av meshnätverk på hela fastigheten vore bra. Trådlöst mellan byggnaderna och sen dra nätverkskabel inomhus i dom byggnader jag vill ha täckning i.
Funkar det kanske med nån rejälare rundstrålande antenn på den stora skorstenen ?
Finns det nåt bra alternativ att få till nån bra lösning för mig utan att det kostar för mycket ?
Systemet bör ju heller inte dra flera 1000 kwh / år i elförbrukning.
Finns det nåt rejälare powerlinesystem som funkar kanske mellan byggnaderna ?
Det ligger 3x240/120 CU kabel som rundmatning mellan all byggnaderna men dimensionen på kabeln kanske inte hjälper ändå ?