Böjda pins | Fyndvara moderkort netonnet

Permalänk

Böjda pins | Fyndvara moderkort netonnet

Jag har tidigare tvekat på att köpa moderkort som fyndvaror för att det har känts för riskabelt. Den här gången valde jag att beställa ett b760 från netonnet i hopp om att de faktiskt vet vad de håller på med. Jag filmade när jag öppnade allt emballage och när jag kontrollerade pinsen ifall det skulle var något problem och det var det dessvärre. Kan jag kräva ett nytt moderkort till samma pris?

Såhär ser pinsen ut:

Permalänk
Medlem

Det där är ju sjukt surt för de kommer ju tycka att du tabbat dig då återförsäljaren vanligtvis är ofelbar :/

Permalänk
Medlem

Såvida de inte informerat vid köpet om att nämnda fel förelåg, t.ex. genom att ange att böjda pins var anledningen till det sänkta priset, så kan du reklamera kortet. Vid en (godkänd) reklamation har du rätt att kräva reparation eller omleverans (ny vara).

För ytterligare information, se KKöpL, 5-6 kap.

Permalänk

Någon information om att pinsen var böjda fanns inte. Det stod även att den var funktionstestad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det där är ju sjukt surt för de kommer ju tycka att du tabbat dig då återförsäljaren vanligtvis är ofelbar :/

Att det såldes som en fyndvara indikerar att kortet kan ha varit öppnat/använt, exempelvis av tidigare köpare, vilket gör att NoN (som ju har bevisbördan) får mycket svårt att visa att det är TS som orsaka felet.

Synd dock att ta ut eventuellt krångel i förskott, TS borde helt enkelt reklamera kortet och ta det därifrån. Troligtvis hanterar NoN, som de flesta etablerade i branschen, de allra flesta reklamationer korrekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeCe:

Att det såldes som en fyndvara indikerar att kortet kan ha varit öppnat/använt, exempelvis av tidigare köpare, vilket gör att NoN (som ju har bevisbördan) får mycket svårt att visa att det är TS som orsaka felet.

Synd dock att ta ut eventuellt krångel i förskott, TS borde helt enkelt reklamera kortet och ta det därifrån. Troligtvis hanterar NoN, som de flesta etablerade i branschen, de allra flesta reklamationer korrekt.

Det stämmer som du skriver, men det som gör det lite värre i detta fallet är att NoN skriver "Funktionstestat". Kan de göra det troligt att detta faktiskt skett så blir det mycket svårare för TS. Kan NoN tex säga att kortet funktionstestades av person X 2025-yy-zz.

För övrigt kan jag inte se från bilderna om det faktiskt är en böjd pin på det moderkortet. Det skulle lika gärna kunna vara något litet damm eller smula.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det stämmer som du skriver, men det som gör det lite värre i detta fallet är att NoN skriver "Funktionstestat". Kan de göra det troligt att detta faktiskt skett så blir det mycket svårare för TS. Kan NoN tex säga att kortet funktionstestades av person X 2025-yy-zz.

För övrigt kan jag inte se från bilderna om det faktiskt är en böjd pin på det moderkortet. Det skulle lika gärna kunna vara något litet damm eller smula.

Hur skall då NoN visa att det inte var så att person X, efter funktionstestet, fumlade när sockelskyddet skulle läggas på plats?
Mitt råd kvarstår dock, reklamera kortet att ta det därifrån.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett MSI B650 Gaming Plus Wifi moderkort som fyndvara för några månader sen och hade exakt samma problem, 3 pins var böjda.. Locket för cpu sockeln saknades till och med.

Jag hade också filmat när jag tog bort plomberingen och kontrollerade skicket då jag också var skeptisk, visade den filmen för Netonnet och fick göra en retur.

Permalänk

Åkte till lagershoppen precis där de kontrollerade moderkortet och sedan ersatte dem det med ett nytt av samma modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flashynus:

Åkte till lagershoppen precis där de kontrollerade moderkortet och sedan ersatte dem det med ett nytt av samma modell.

Du fick ett nytt, det var givmilt av dem med tanke på att det var en fyndvara så kanske de velat ha mellan skillnaden eller något.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16