Permalänk
Medlem

sudo flatpak

Jag är ganska van vi de flesta linux-paketerare: apt, dnf, zypper, pacman, snap, flatpak,...

Man skriver t.ex. sudo apt update && sudo apt uprgade, eller ngt liknande.

Gemensamt för alla paketerare är att man börjar med att skriva sudo.
Numera sitter det i ryggmärgen att man börjar med sudo om man ska installera, avinstallera, uppgradera, eller göra något annat som ändrar systemet.
Faktum är att det är ett av argumenten jag alltid framfört till att linux är säkrare än windows; att man måste använda sudo om man gör ändringar i systemet...

...trodde jag
Efter flera års användande upptäckte jag just att flatpak inte behöver sudo (iallafall inte i ubuntu).
Men jag VILL att flatpak ska använda sudo.
Hur gör jag för att tvingas använda sudo med flatpak?
(nej, fulhack som att flytta flatpak från bin till sbin räknas inte, eftersom det ger problem med framtida uppdateringar)

Permalänk
Medlem

Första svaret på denna sida har en lösning:
https://askubuntu.com/questions/1169479/how-to-force-flatpak-...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Hur gör jag för att tvingas använda sudo med flatpak?

Det gjorde du väl när du första gången installerade stödet för Flatpak på ditt system?

Flatpak är väl likt Snap och AppImage en sandboxad miljö för att köra appar? Med sämre prestanda som följd (uppstartstid)?

Edit:
Hittade en intressant jämförelse mellan Flatpak, Snap och AppImage, där faktiskt installationer gjorda med APT/DNF presterar sämst:
https://techhut.tv/flatpak-vs-snap-vs-appimage/

Permalänk
Medlem

Jag använder inte flatpak själv så mycket, men flathub är ett bra ställe för att få information om appar till Linux och vilka plattformar de finns till (exempelvis kan man kolla upp Spotify och konstatera att det endast finns till x86/AMD64, inte Arm.

https://flathub.org

Här ser man hur flatpak installeras till olika distar:

https://flathub.org/setup

(edit: alltså mest info till de som undrar vad flatpak är)

Permalänk

När du installerar ett paket med Sudo betyder inte att root kör applikationen efter varje gång du startar det. Det handlar enbart om vart paketet har blivit installerat. Det är väldigt få applikationer som behöver köras som root och de är typ: gparted, partitionmanager och liknande. Det finns paket du kan installera utan sudo i de flesta pakethantering utöver flatpak, i arch så installerar man väldigt mycket från Aur och då ska man inte köra sudo, spelar ingen roll vad detta är för program, kan vara värdens kraftfullaste program, aldrig sudo.

Vad du vill åstadkomma med att köra flatpak automatiskt som root vet jag inte, men ha som regel att allt som inte kräver root tillbehörighet ska inte köras som root.

Du kan nog enklast starta ett program eller applikation Som root använder igenom terminalen, där blir du root användare genom att köra sudo flatpak run,
du kan ju välja att köra det kommandot automatiskt vid uppstart av den flatpak som du vill köra som root.

Skulle nog rekommenderar enbart att köra som root i debug syfte.

Tycker du att det är problem med dina flatpaks så är det nog ett bättre väl att inte använda dem. De är ju universella och inte anpassade till din dator, likt de paket du installerar med din ordinarie pakethanterare.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som uppfattar frågan som om varför flatpak inte kräver sudo vid installation/uppdatering av nåt?
Dvs sudo dnf install tjosan, resp flatpak install tjosan.
Har noterat samma sak, men det har inte stört mig då jag har för mig att flatpaksen ändå inte kommer åt nånting utanför sin sandlåda.
(Jag kan ju mer undra varför dnf/apt/osv ska kräva sudo hela tiden. Och nej, jag behöver ingen lektion i datorsäkerhet/datoranvändande/rutiner/arbetssätt, det är bara en notering jag har gjort. Inget att bry sig om.)

Jag tror inte TS avser att köra installerade program som sudo. Dvs sudo flatpak run spotify (eller nu det körs från terminal).
Fast jag kanske har missförstått frågeställningen.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av anthra:

Varför?
Med det sagt: https://askubuntu.com/questions/1169479/how-to-force-flatpak-...

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Är det bara jag som uppfattar frågan som om varför flatpak inte kräver sudo vid installation/uppdatering av nåt?
Har noterat samma sak, men det har inte stört mig då jag har för mig att flatpaksen ändå inte kommer åt nånting utanför sin sandlåda.
(Jag kan ju mer undra varför dnf/apt/osv ska kräva sudo hela tiden. Och nej, jag behöver ingen lektion i datorsäkerhet/datoranvändande/rutiner/arbetssätt, det är bara en notering jag har gjort. Inget att bry sig om.)

Jag tror inte TS avser att köra installerade program som sudo. Dvs sudo flatpak run spotify (eller nu det körs från terminal).
Fast jag kanske har missförstått frågeställningen.

Gissningsvis betraktas flatpacks i egenskap av sandboxad programvara som mindre riskabla att installera än traditionella installationspaket. Observera att standardsäkerhetspolicyn kontrollerar att du är mer i sudo-gruppen men sedan går vidare utan att fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Rent tekniskt verkar designen vara den klassiska: flatpak-system-helper som gör den faktiska installationen är setuid root, dvs processer baserade på den binären får göra vad fan som helst utan att man specifikt ger den root-privilegier. Ovanpå det tycks det ligga ett D-Bus-lager, policy kit osv där rättigheter kontrolleras enligt svar ovan. Rätt krångligt och oöverskådligt. Jag inser i alla fall att jag inte gjort min hemläxa om Flatpack, så… intressant fråga du ställde.

Att Flatpacks inte kommer åt något utanför sandlådan verkar inte alls sant, man måste tydligen kolla policyn för varje paket.