Konstigt problem med pekskärm i Ubuntu/gnome
Jag har en gammal Surface pro 4 med m3-6y30 och 4 GB ram som jag för ett tag sedan bestämde mig för att testa köra linux på. Jag kör sedan ett år tillbaka Mint på en annan dator så testade först det men kunde inte få pekskärmen att fungera tillfredställande, antagligen pga X11.
Istället installerade jag Ubuntu 24.04 LTS inklusive surface kernel enligt instruktionerna (https://github.com/linux-surface/linux-surface). Pekskärmen fungerar då utmärkt i wayland fram till plattan väcks från suspend, det är då 50/50 att perskärmen är helt död och en omstart var det enda som hjälpte. Jag avinstallerade då iptsd vilket delvis löste problemet, fyra av fem gånger fungerar nu allt (förutom multitouch) när plattan väcks från suspend. En av fem gånger fungerar dock inte allt som det ska, nautilus, firefox eller vlc (det är endast dessa tre applikationer jag använder på plattan) reagerar inte längre på touchinput, inte alla tre utan vanligtvis en eller ibland två av dem. I övrigt fungerar pekskärmen. För nautlius kan det lösas genom "killall nautilus", men för firefox/vlc hjälper bara en omstart. Om jag kopplar in en mus kan jag använda dessa tre applikationer utan problem så uppenbarligen har de inte krashat totalt utan endast slutat reagera på touchinput.
Efter att i några veckor utan framgång letat efter en lösning hittade jag en youtubefilm där någon beskrev samma problem och nämde att det i hans fall endast inträffade i Ubuntu/gnome. För några dagar sedan installerade jag därför Kubuntu. Med iptsd installerat är det fortfarande 50/50 att pekskärmen är helt död efter suspend men utan iptsd verkar pekskärmen fungera "som den ska" (dvs utan multitouch pga att iptsd saknas).
Min fråga är nu, kan någon förklara hur denna bug ens är möjlig, hur kan en enskild applikation sluta reagera på touchinput medan allt annat fortsätter fungera som det ska?
Bonuspoäng om ni har en lösning på problemet!