Konstigt problem med pekskärm i Ubuntu/gnome

Permalänk
Medlem

Konstigt problem med pekskärm i Ubuntu/gnome

Jag har en gammal Surface pro 4 med m3-6y30 och 4 GB ram som jag för ett tag sedan bestämde mig för att testa köra linux på. Jag kör sedan ett år tillbaka Mint på en annan dator så testade först det men kunde inte få pekskärmen att fungera tillfredställande, antagligen pga X11.

Istället installerade jag Ubuntu 24.04 LTS inklusive surface kernel enligt instruktionerna (https://github.com/linux-surface/linux-surface). Pekskärmen fungerar då utmärkt i wayland fram till plattan väcks från suspend, det är då 50/50 att perskärmen är helt död och en omstart var det enda som hjälpte. Jag avinstallerade då iptsd vilket delvis löste problemet, fyra av fem gånger fungerar nu allt (förutom multitouch) när plattan väcks från suspend. En av fem gånger fungerar dock inte allt som det ska, nautilus, firefox eller vlc (det är endast dessa tre applikationer jag använder på plattan) reagerar inte längre på touchinput, inte alla tre utan vanligtvis en eller ibland två av dem. I övrigt fungerar pekskärmen. För nautlius kan det lösas genom "killall nautilus", men för firefox/vlc hjälper bara en omstart. Om jag kopplar in en mus kan jag använda dessa tre applikationer utan problem så uppenbarligen har de inte krashat totalt utan endast slutat reagera på touchinput.

Efter att i några veckor utan framgång letat efter en lösning hittade jag en youtubefilm där någon beskrev samma problem och nämde att det i hans fall endast inträffade i Ubuntu/gnome. För några dagar sedan installerade jag därför Kubuntu. Med iptsd installerat är det fortfarande 50/50 att pekskärmen är helt död efter suspend men utan iptsd verkar pekskärmen fungera "som den ska" (dvs utan multitouch pga att iptsd saknas).

Min fråga är nu, kan någon förklara hur denna bug ens är möjlig, hur kan en enskild applikation sluta reagera på touchinput medan allt annat fortsätter fungera som det ska?
Bonuspoäng om ni har en lösning på problemet!

Permalänk
Medlem

Att touch är lite buggigt är tyvärr ett välkänt faktum.
Den bästa beskrivningen är touch-funktionen fortfarande är i beta på linux.
Touch har egentligen aldrig fungerat till 100 % på linux, men jag tycker att det blir bättre och bättre för varje halvårsrelease av Ubuntu/Linux.

Har du testat nyare linux?
T.ex. Ubuntu/Kubuntu 25.04 eller Fedora 42.
Eftersom det är en känd bugg har det hänt en hel del det senaste året.
(jag säger inte att det kommer att fungera perfekt, men det kommer definitivt fungera bättre än 24.04)

Permalänk
Medlem

Jo att touch inte är perfekt i linux känner jag till, att det är värre på surface plattorna och i synnerhet pro 4 framgår också på sidan jag länkade. Jag är dock nyfiken på hur det tekniskt är möjligt att touchen slutar fungera, men endast i en enda applikation.

Jag har inte testat något nyare, så som plattan används vill jag lägga ner minimalt med tid på att "administrera" så LTS är att föredra. Om touchen fortsätter att fungera med kubuntu 24.04 är det inte värt besväret att testa något annat förrän nästa LTS kommer. Ifall det skulle börja krångla igen får jag se om jag orkar, i så fall fedora 42.

Permalänk
Medlem

Gissar att detta är en Wayland-grej.

Har liknande problem med att både touch och penna slutar svara i Krita. Allt funkade däremot toppen "förr". För det var i vanlig ordning bättre då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Någonstans i mjukvarustacken hålls antagligen ett tillstånd som måste återinitieras efter sömntillståndet. Nautilus gör antagligen det vid återuppstart, medan VLC och Firefox nyttjar något tillstånd från någon lägre nivå i stacken. Du måste antagligen identifiera och återstarta även denna lägre process för att jobba runt problemet. Att problemet inte alltid uppstår gör det förstås svårt att felsöka, kanske är det någon timing-grej - men om man hittar det så kan samma fenomen förklara varför iptsd havererar 50/50. Timing-problem har en tendens att inte fungera likadant på olika maskiner (din och utvecklarens).

Ovanstående är så klart en gissning/arbetshypotes, inte någon fakta. Men det är vad jag skulle utgått ifrån om jag skulle satt upp en utvecklingsmiljö och börjat felsöka.

Vakna-från-strömspar-problem är de absolut värsta problemen på mitt nuvarande konsultuppdrag, eftersom det inte går att ha en debugger igång vid strömspar. På PC har man ju dock bättre loggningsmöjligheter, så det här är antagligen lösbart om man har ork/möjlighet att köra på debugversioner av mjukvaran och sätta in loggning överallt. Kanske finns redan sådana debug-meddelanden, det kan bara vara att aktivera dem och kolla skillnaderna mellan en lyckad och en misslyckad körning. Man får kolla källkoden. Det roliga med debuggning genom loggning är att det påverkar timingen i koden och därmed i sig självt kan påverka timing-buggar…