AI leder till prestandaproblem i Firefox

Permalänk
Melding Plague

AI leder till prestandaproblem i Firefox

Ny AI-funktion som körs lokalt på användarnas datorer kan ge hög CPU-belastning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra att ha lite regler uppsatta för sådana här saker, att den tex inte får suga så mycket cpu kraft att hela datorn storknar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Fy fan vad jobbigt att man prackas på dessa onödiga AI funktioner, som man inte bett om, i allehanda mjukvara. Hade varit så mycket bättre om det var opt-in eller man fick dialogruta när man startar för första gången.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Det kanske förklarar varför jag nyligen för första gången fick höra fläktarna i min MacBook Pro.

Permalänk
Medlem

Är glad att jag valt Waterfox framför Firefox

Mindre bloat och bättre prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För den som upplever problemet, eller helt enkelt inte är intresserad av AI-hjälp med flikhantering, kan funktionen stängas av genom att gå till about:config och ändra värdet för browser.tabs.groups.smart.enabled till false.

Är jag ensam om att ha detta satt till "false" redan utan att ha gjort något manuellt?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ah, det har med flikgruppering att göra... det deaktiverades nästan omgående då det helt plötsligt blev svårt att flytta flikar utan att gruppera dem....

Permalänk
Medlem

Mozilla har gjort det svårare och svårare att rekommendera Firefox senaste åren, de fortsätter tro att vanliga användare någonsin kommer byta till dem pågrund av automatiska översättningar (som inte går att stänga av) eller annat onödigt som ingen någonsin efterfrågat…

Deras största USP har alltid varit att de *inte* har all skit andra webbläsare ska hålla på att pracka på folk men de verkar inte fatta det…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Den var redan "false" för mig. Har inte ändrat det manuellt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

samma för mej

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Samma här.

Skrivet av SuperSverker:

Mozilla har gjort det svårare och svårare att rekommendera Firefox senaste åren, de fortsätter tro att vanliga användare någonsin kommer byta till dem pågrund av automatiska översättningar (som inte går att stänga av) eller annat onödigt som ingen någonsin efterfrågat…

Deras största USP har alltid varit att de *inte* har all skit andra webbläsare ska hålla på att pracka på folk men de verkar inte fatta det…

FF översätter inte automatiskt åt mig, måste vara nån inställning.

Permalänk
Medlem

Måste vi verkligen ha AI i precis allt?

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Sötast

What the hell Firefox.

Jag har alltid supporterat Firefox genom vått å torrt men de har alltid gjort det svårt med sina idiotiska idéer.
Kanske lägg lite tid att fixa prestandan för webbläsaren så att den inte är den absolut sämsta av alla webbläsare i macos t.ex?
Nej fan, vi lägger in ai utan att berätta det...

Jävlans idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Vadå? Vill du inte köpa den kommande AI-brödrosten? Är du luddit!?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ervas002:

Det kanske förklarar varför jag nyligen för första gången fick höra fläktarna i min MacBook Pro.

Hör konstant jetmotorn i M3 Pro via jobbet

Permalänk
Medlem

Har ett svagt minne av att jag fick frågan om att aktivera det senast den uppdaterades och valde givetvis inte att aktivera det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Så länge det går att stänga av så är det ju bra...

Permalänk

Jag använde AI för att hitta info om hur man stänger av AI i Firefox ...

Permalänk
Medlem

Den var redan av by default för mig?

Skrivet av Fläskan:

Speciellt när 100% av AI ---> INTE ÄR AI, fucking genialt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är jag ensam om att ha detta satt till "false" redan utan att ha gjort något manuellt?

Det verkar som att de bara rullar ut det till en del av användarna först. Jag har det inte heller än och vill inte ha det, men det går tyvärr inte att stänga av proaktivt om det är inställt på false som standard.

Permalänk
Medlem

Det var enabled i datorn på jobbet som kör windows 11 och Firefox version 141.0.3. Den segade också ner datorn men det löste sig med att sätta disabled. Har upplevs långsamma sökningar i windows sökruta på taskbaren. Att hitta kalkylatorn kunde ta flera sekunder. Men nu går det snabbt igen.

Permalänk
Medlem

Var inte oroliga, när Mozilla slutar få pengar från Google för att ha google som förvald sökmotor så kommer Firefox kursa.

Permalänk
Medlem

Jaha är det därför Firefox känns lite konstigt senaste tiden tro.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Känns lite som en icke-nyhet om det nu är avaktiverat för samtliga användare som standard. Eller har någon upplevt att värdet är satt till "true" utan att ha gjort det själv?

Visa signatur

Fractal Design R5 - MSI B650 mortar - AMD R5 6700 - PowerColor Radeon RX 7800 XT - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb DDR5 6000MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Den är bara problem om man använder tab groups? Jag förstår inte poängen med såna så jag använder aldrig det, men såg att den var enabled hos mig, men har inte märkt någonting negativt.
Vore ju bättre att inte bloata webläsare med sånt som tab groups överhuvudtaget som kan skötas via tillägg för de som vill ha sånt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Samma här.

FF översätter inte automatiskt åt mig, måste vara nån inställning.

Det ska vara det men oavsett om du sätter askToTranslate till False så kommer den ändå alltid att fråga i tid och otid när den känner för det.

Bara den funktionen fick mig byta ett tag innan jag upptäckte att ingen av Chromium-webbläsarna har tab-most-recent-open-tab utan shady extensions

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag som precis har bytt till FF från många år av Chrome. Känner att det är ett bättre flyt i allt jag gör så jag är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Känns lite som en icke-nyhet om det nu är avaktiverat för samtliga användare som standard. Eller har någon upplevt att värdet är satt till "true" utan att ha gjort det själv?

Det var true för mig utan att aktivt ha satt det till true.

Permalänk
Skrivet av L-stream:

Det är det knappast. Det är enabled by default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Brukar använda Firefox utan att någonsin vara inne i about:config och ändra på saker, och den var satt till true här. Att det skulle vara avaktiverat som standard stämmer inte.