Men varför tar inte colorbalance på filmen på tv:n?

Permalänk
Medlem

Men varför tar inte colorbalance på filmen på tv:n?

Måste ju va skitenkelt att fixa, har aldrig hört om nån annan som har samma problem, alltså att ändrar man colorbalance så tar det bara på skrivbordet och allt UTOM just själva filmfönstret på tv:n, vilket är alldeles för rött i mitt fall

Jag har till och med provat att byta skärm till tv:n, så att monitorn är helt av och använder tv:n istället alltså, men jag kan inte ändra färg på själva filmerna....förstår inte

Permalänk

Gå in i mediaspelaren och ändra färgerna för den då.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Gå in i mediaspelaren och ändra färgerna för den då.

Använder såklart inte mediaspelaren, men kanske går att ändra i BSPlayer jag vet inte.....har aldrig hört talas om att man kan ändra color-balance....alltså de tre färgkanalerna separat, i någon av filmspelarna.

Sjukt iallafall för tv-out lär ju i första hand användas för att kolla på filmer, och så tar inte färgändringar på själva filmen utan bara allt som är bakom filmen....helt stört NView ju

Edit: Ja just det, det är ju i BSPlayer man kan välja colorcontrol eller nåt och när man trycker det så händer ingenting

Permalänk
Medlem

Har just insett att det inte går att ställa in rätt färg med Detonators NView
Den bra färginställningen där man kan justera varje färgkanal för sig, den heter just "Desktop color" eller nåt sånt, medans det under "overlay color" endast finns en sån där hue (saturation?) kontroll där man om man vill ha bort rött automatiskt får mer grönt istället osv, ja ni vet hur såna funkar, ingen vidare kontroll alls

Samma kontroll finns i BSPlayer också. Förstår inte att det ska va så svårt att ändra varje färgkanal för sig på själva filmerna, när det uppenbarligen är enkelt på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in saturation i inställningar för Divx-Codec. Även xvid har såna funktioner. Funkar det? (Om det nu är film du kollar på).

SVCD verkar det vara värre med. I PowerDVD kan man ha olika färgåtergivning åtminstonde, men det kanske inte funkar med NView.

På Radeon funkar det utmärkt:D

Permalänk
Medlem

Jo som jag sa så har jag ju redan saturation eller hue eller vad det är i NView, men det suger ju eftersom man inte har samma kontroll över färgerna som om man kan justera de tre färgkanalerna helt separat.....som man alltså kan med NView fast bara på skrivbordet och inte video overlay.