Router och TFT-skärm

Permalänk
Medlem

Router och TFT-skärm

Ska hjälpa min flickväns familj att fixa så att de kan använda tre datorer i nätverk och internet på alla så jag tänkte att en router vore det smidigaste för dem.
De sitter på 0.5 adsl så routern behöver väl inte vara det värsta, det viktigaste är nog att den är hyffsat lättanvänd för dem.
Sen ska de även köpa en tft till ena datorn och en 15" tft motsvarar väl ungefär en 17" crt så de vill ha något sånt, den ska väl användas till mest surfning och vanligt familjepill och endel spel, nån som har något förslag på sådan?

edit: En sak till, det vore bra om routern och skärmen går att få tag i någon butik i sthlms-området.

Btw, funkar routrarna som switchar också? Kom på att jag har noll koll på dem, alltså så att man kan komma åt datorerna bakom routern som i ett vanligt nätverk?

edit2: Har kikat runt lite och en D-Link 604 eller kanske en 704 verkar räcka bra åt dem, men lite knepigare med skärmen, kikade på webhallen.com och undrar o vilken av http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=7&chr... som är bra, eller om det kanske finns nån bättre i nån annan butik i ungefär samma prisklass?

Permalänk
Medlem

Skulle lätt satsat på en 704, inte haft några problem med den och det är mycket bra webbgränssnitt, enkelt och rent. 704:an är dock äldre än 604:an men har hört rätt mycket klagomål på 604:an, samt så har den ett mer krångligt webbgränssnitt vad jag har hört.. Men jag skulle lätt köra på 704an

edit: ja den fungerar som switch med..

Permalänk
Medlem

15" tft är väll mer som en 16" crt, eller?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Har dom tre datorer på olika plats i huset kanske ni ska satsa på WLAN?
Mycket smidigt, hos tjejens föräldrar har dom fixat ett sådant till två laptops och en stationär, funkar perfa om man liks bara har 0,5Mbit och du slipper ju dra en massa kabel.
Dessutom är dom ju rätt billiga nu.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Har dom tre datorer på olika plats i huset kanske ni ska satsa på WLAN?
Mycket smidigt, hos tjejens föräldrar har dom fixat ett sådant till två laptops och en stationär, funkar perfa om man liks bara har 0,5Mbit och du slipper ju dra en massa kabel.
Dessutom är dom ju rätt billiga nu.

2 nakdelar (har wlan själv till bärbar):

1. lägre hastighet, speciellt när man ä långt bort, når alrig maxhastighet var man än är.

2. svårt att få bra kontakt, speciellt om man har ett hus i betong, men man kan ju skaffa kraftigare antenner.

kabel är nästan att föredra om man inte har bärbara, nästan bra me bärbara oxå. det är skönt me wlan när man vill ligga i "hängmattan" i trädgåren o surfa, men ska man ladda över lite större saker till datorn är det kabel som gäller.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

jag själv har netgears RP614 kostade drygt fyra hundra. Fungerar väldigt bra. Inga problem med att få det hela att funka. Fungerar även som en brandväg. Testade med shields up. fick veta att min brandväg funkar bra.
det går även bra att komma åt burkarna i nätverket. Bra köp tycker jag

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Skulle undvika D-Link, satsa på Netgear kanske.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp inte 15" TFT.

Du hittar en 17" TFT för 3700:-, lätt värt 500:- extra för de där 2 tummen..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tycker du ska kolla vad dom tycker om att ha ett trådlöst nätverk istället. Det är ju en stor fördel att slippa dra kablar och är det bara internet dom vill åt + lite små flyttningar av office-filer så duger trådlöst alldeles utmärkt.
(har precis beställt 802.11g hem till föräldrarna, till en bärbar + 1/2-stationära)

Angående TFT-skärm skulle jag rekommendera någon av Samsungs skärmar. Dom har alltid varit ledande inom tillverkningen av TFT-skärmar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
15" tft är väll mer som en 16" crt, eller?

Ja. 15"s TFT är verkligen 15". En CRT är vanligen ungefär en tum mindre med undantaget av 22"arna som i verkligheten brukar vara närmare 20".

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[

Angående TFT-skärm skulle jag rekommendera någon av Samsungs skärmar. Dom har alltid varit ledande inom tillverkningen av TFT-skärmar.

Frågan är om de är så otroligt bra för spel... Finns snabbare skärmar idag, Samsung ligger lite efter vad det gäller responstiden nu.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Ska kika på Netgears routrar också lite närmare, sen detta med skärmen så är det viktigt att den funkar bra med spel, den Samsungen för 3700:- var billig men responstiden låg på 25ms, nån som vet hur den är att spela på?

edit: Alla datorer kommer vara i samma rum så trådlöst är lite onödigt.