Permalänk
Medlem

ups frakt

Hej,
Har lagt en beställning på lite grejjer från hong kong, 10kg cirka.
Valde ups som frakt, kommer de lägga på tull mm? nån som har erfarenhet?

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

Räkna med tull och moms; har du tur slipper det igenom; om inte, ta det som en man :).

Permalänk
Medlem

omg, ska jag ändra till ems istället? Har kört med det innan de har alldrig frågat något =D

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

Har nog inte någon betydelse vilket företag man väljer, tullen lurar man inte tyvärr. Det hänger nog mer på hur paketet ser ut och varifrån det kommer tror jag.

Permalänk
Medlem

ok gör så att jag skickar i 3 omgångar istället sprider riskerna

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

bror fick ett paket från USA (think geek) igår via UPS, Tull på det... Men som det sades tidigare, kvittar vilket bolag du tar, tullen bryr sig ju inte om det...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Har för mej att UPS själva ansvarar för intullningen, så med dom är det nog minimal risk att slippa tull och moms.

Permalänk
Medlem

FedEx är garanterad tull också tror jag...

Permalänk
Glömsk

Beställer man från asien funkar det nästan alltid att komma överens med säljaren att markera lådan som väldigt lågt pris, skriva gift eller så. Fungerar sällan från västländer dock.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Beställer man från asien funkar det nästan alltid att komma överens med säljaren att markera lådan som väldigt lågt pris, skriva gift eller så. Fungerar sällan från västländer dock.

Tack ska kolla upp det

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk

Uppmanar inte denna tråden till brott mot TullLagen?

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem

nej produkten kan ju möjligen vara värd 0kr det kanske är skräp? och bara för att de snälla tullarna inte ska anstränga sig med mina grejjer så skriver man -20kr så att de verkligen ska förstå =D

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

Fick ett samtal tidigare idag från en kille som sade att det blir tull, moms och frakt på ett paket jag får imorgon. Dock är detta ett sponsor-paket och jag betalat för. Hur kan jag lösa detta?

Skall jag betala eller? Kan hon som skickade det ändra detta från Kanda, eller?

Det är två minnesmoduler som har ett värde på ca. 5000 kr tillsammans, och ett antal affischer.

Samma företag har skickat prylar sen tidigare, dock utan något skatt eller diverse då. Miss av kvinnan som skickade iväg det, eller?

UPS är fraktbolaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saluut
Fick ett samtal tidigare idag från en kille som sade att det blir tull, moms och frakt på ett paket jag får imorgon. Dock är detta ett sponsor-paket och jag betalat för. Hur kan jag lösa detta?

Skall jag betala eller? Kan hon som skickade det ändra detta från Kanda, eller?

Det är två minnesmoduler som har ett värde på ca. 5000 kr tillsammans, och ett antal affischer.

Samma företag har skickat prylar sen tidigare, dock utan något skatt eller diverse då. Miss av kvinnan som skickade iväg det, eller?

UPS är fraktbolaget.

Det är inte så mycket du kan göra åt det. Det är isf något du kanske får ta med kvinnan om nu hon har "ställt till det". Om nu UPS sagt till tullen att "jo det som ligger i kostar si och så mycket" och därefter betalat tull för det så måste ju kvinnan ha sagt eller skrivit på vad grejjerna kostar eller är värda.

När grejjerna kommer till dig så har UPS lagt ut kostnaden för tull och moms redan, så du är tekniskt sett skyldig UPS pengar. Märkte detta på det otrevliga sättet när jag hade beställt en skitgrej från USA för $9.90, dock låg frakten på $30 Blev nästan 200:- i extra avgifter om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

För att komma undan med tull och moms så skall man helst välja alternativet vanliga posten. Om man köper ifrån USA blir det då USPS, dvs US postal service, vanliga posten. Man åker på tull och moms med både Fedex och UPS, dom själva deklarerar för det. Detta är mina erfarenheter i varje fall.

Vet inte hur många gånger jag beställt ifrån Sidewinder computers som är int försäljare utav swiftechs produkter och alltid där valt USPS och har än idag inte åkt på tull eller moms ifrån USA.

Permalänk
Medlem

men ge fan i att bumpa upp skitgamla trådar..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Edit... Gammal tråd... Tog bort mitt inlägg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Stämmer bra ! Jag har beställt mycket från utlandet och UPS tullar VARJE gång. De sköter förtullningen själva. Välj hellre EMS Då finns det åtminståne en chans att du slipper undan.

Hm, har du tagit in något med ett värde över 5000 kr? Vad fick du i sådant fall betala allt som allt? Är det kontantbetalning eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
men ge fan i att bumpa upp skitgamla trådar..

I det här fallet så är det väl helt OK, 95% av alla bumps av gamla trådar består av skräpinlägg, men hans var det ju inget fel på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

jag antar att jag har tur, jag får ALDRIG betala tull när jag beställer hem saker. DEt har hänt 2 gånger å jag har beställt 50 gånger från China/hongkong,USA, UK osv.

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får flertalet paket i månaden från utlandet, alla märkta "Journalist sample, no commercial value" slinker för det mesta igenom tullen utan problem.

Har fått problem vid några enstaka gånger men då är det bara att begära papper från sändaren att de intygar att man inte har betalt något och att syftet inte är försäljning så är det inga problem. Tullverket är inte så hårda som många tror, och har man bara legitima anledningar till att inte betala tull så slipper man.

De gånger jag köper saker som jag enligt lag skall förtulla finns sätt att komma runt, "Gift" och ett värde på "20 USD" är två tips. Men om de öppnar paketet och värderar innehållet är du körd.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saluut
Fick ett samtal tidigare idag från en kille som sade att det blir tull, moms och frakt på ett paket jag får imorgon. Dock är detta ett sponsor-paket och jag betalat för. Hur kan jag lösa detta?

Skall jag betala eller? Kan hon som skickade det ändra detta från Kanda, eller?

Det är två minnesmoduler som har ett värde på ca. 5000 kr tillsammans, och ett antal affischer.

Samma företag har skickat prylar sen tidigare, dock utan något skatt eller diverse då. Miss av kvinnan som skickade iväg det, eller?

UPS är fraktbolaget.

Be kvinnan skicka över en proforma faktura som specar att det är samples eller gifts eller vad som helst.

Permalänk
Medlem

Detta forum är ju guld värd för en tullare. Han ser ju här vad ala gör för att slippa, därav vet han vad han ska leta efter