SweClockers drop!

Zalman CNPS 7000A eller Tt Silent Boost?

Permalänk
Medlem

Zalman CNPS 7000A eller Tt Silent Boost?

Detta verkar vara de två mest prisvärda kylarna just nu, om man är ute efter en låg ljudnivå och hyffsad prestanda.

Det är rätt frustrerande att ingen sajt har testat de här två kylarna mot varandra ännu. I brist på en direkt jämförelse tänkte jag höra vad ni här på forumet har att säga om kylarna. De som har nån av produkterna kanske kan ge oss lite temp. siffror och relativa ljudnivåer.

Permalänk
Medlem

Undrar det samma!

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

samma här

Visa signatur

Abit NF7-S 2400+@200x10
2x 256mb Twinmos Winbond
Sapphire 9800pro 128mb

Permalänk

Zalman CNPS-7000A kyler något bättre och är lite lite lite tystare än Tt Silent Boost. Men det är ingen enorm skillnad. Zalman Cu- och AlCu-varianter har i princip identiska prestanda.

En Zalman AlCu för 300 kr är alltså det bättre köpet. Dock är den ju så förbaskat enorm så den passar inte på alla moderkort.

Kolla in tabellerna på den här tyska sidan:
http://www.dirkvader.de/page/zalman-cnps7000a-alcu.html

Permalänk
Medlem

Go for Zalman! bättre flärre kan man nog ej hitta för det priset :>

Permalänk
Medlem

Det blev en Zalman i helkoppar, den ska ju ge lite bättre marginaler än AlCu-varianten vid o/c. Lev. tid ca. 1 vecka, så resultaten dröjer lite.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa samma.. Jag tror d kommer bli en riktig skillnad.. min P4a ligger på ca 45grader nu när ja spelar och om ja kr me balkongdörren öppen så går chassitempen ner ca 15 grader då e CPUn på ca 35..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deepy
Det blev en Zalman i helkoppar, den ska ju ge lite bättre marginaler än AlCu-varianten vid o/c. Lev. tid ca. 1 vecka, så resultaten dröjer lite.

Japp.. Bara du postar resultaten här sen..

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

abit ic7-G med en P4c 2,4Ghz, Zalman cnps AlCu och ett antec sonata chassi
Sys: 26grader
PWR:27grader
CPU: 39Grader
(med fanmaten på lägsta varv och i idle)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
abit ic7-G med en P4c 2,4Ghz, Zalman cnps AlCu och ett antec sonata chassi
Sys: 26grader
PWR:27grader
CPU: 39Grader
(med fanmaten på lägsta varv och i idle)

Men vi är intresserade av kylningen på en AMD med en Zalman 7000A

tack ändå för infon

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

iof men kan ju ge en fingervisning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fasst när temperaturerna tas med moderkortet så spelar det nog ingen större roll vad man kör det på - det blir ändå bara en fingervisning på +- 10 grader

Kopparfläkten väääger en hel del. Jag som tyckte att min Alpha 8045 var fet, den där väger ju nära det dubbla

Tyvärr har jag inga resultat att visa, den passar inte på mitt moderkort
Den passar heller inte på Abits nForce kort, vilka kort passar den på egentligen?

Skulle vara kul att se den jämföras mot en Alpha med en papst eller nåt. Den verkar ju prestera fint, möjligt att den är kung för oss som prioriterar ljudnivån före prestanda.

I och för sig vet jag inte hur mycket/lite den låter heller - men det skulle jag ju kunna testa

Permalänk
Medlem

aja jag mätte med en digital temp å stoppade den så nära cpu som möjligt altså så nära basen av zalman flänsen, där va den konstant 30 grader (fortfarande en intel burk men endå) å då moderkortet visar 39-40 så kan jag nog tror att mitt abit i alla fall är rätt bra kalibrerat, då det bör va varmare just vid coren.

och hur passar den inte? är det några kondisatorer som är ivägen så kan man ju böja dem rätt kraftigt alt löda på en förlängningsladd

och zalman i rent koppar är väll inte direkt att rekomendera om man ska lana nått då får man bära burken rätt jobbigt då den måste ha moderkortet neråt hela tiden annras kan den ev hoppa lös.. vet iof inte hur den siter fast på amd kort är det med skruvar igenom kortet eller via nån forma av hulligar eller typ som på intel sock 478?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På SocketA fäster man den med fyra skruvar genom moderkortet. Bör ju sitta rätt bra, även om den väger nästan 800g. Sen flyttar jag inte så mycket på min dator så jag oroar mig inte för problem vid transport.

Zalman har en lista på sin hemsida (www.zalman.co.kr) över vilka moderkort den passar på.

Permalänk
Medlem

Tycker inte kylnings resultaten är så upphetsande på P4orna...

Deepy: Direktlänk till listan... Jag hittar den inte på Zalmans sida.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Men varför skall inte den dära Kylaren passa på NF7(-s) korten? står ju på sidan "Incompatible No Holes" v1.1 och nyare har ju hålen.. men det står ju även likadant på v2.0.. någon som testat det? funderar på det eftersom jag funderar på att köpa en till brödernas dator (1700+, och klocka den lite till)

Permalänk
Medlem

Fan... Vad är det för "clip" dom menar?
"Clip must be cut off to avoid interference"

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Inaktiv

Finns ett clip man fäster flänsen med, det menar dom... men jag undrar fortfarande vad dom menar med att det inte finns några monteringshål...

Permalänk
Medlem

Zalman, har ALCU varianten, kyler som en gud och är tyst som en mus

Permalänk
Inaktiv

Ca[[pp men då har du inte ett NF7 mobo va? ://

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unreality_88
Jag ska köpa samma.. Jag tror d kommer bli en riktig skillnad.. min P4a ligger på ca 45grader nu när ja spelar och om ja kr me balkongdörren öppen så går chassitempen ner ca 15 grader då e CPUn på ca 35..

Hoho, min processortemp är uppe i 73 ibland när jag spelar - XP1800+@2200Mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deepy

Du lär ju ha fått fläkten nu

Reslutat?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Det är bara lovord som man har att ge Zalman CNPS7000A-CU, men man blir lite misstänksam när man tar upp den ur förpackningen, den väger faktiskt mycket, min håller dock än så länge:)

Just nu med en 2500+ i 2200 mhz så har processorn en temp på 37 C.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fasst när temperaturerna tas med moderkortet så spelar det nog ingen större roll vad man kör det på - det blir ändå bara en fingervisning på +- 10 grader

Kopparfläkten väääger en hel del. Jag som tyckte att min Alpha 8045 var fet, den där väger ju nära det dubbla

Tyvärr har jag inga resultat att visa, den passar inte på mitt moderkort
Den passar heller inte på Abits nForce kort, vilka kort passar den på egentligen?

Skulle vara kul att se den jämföras mot en Alpha med en papst eller nåt. Den verkar ju prestera fint, möjligt att den är kung för oss som prioriterar ljudnivån före prestanda.

I och för sig vet jag inte hur mycket/lite den låter heller - men det skulle jag ju kunna testa

cnps7000A passar på NF7(-S) med lite vilja. Det man behöver göra är att såga/skära av ena sidan på clipset som man ska skruva fast i fästet. Sen måste man också montera de vita och blå moderkortsfästena på fel platser, alltså vit där blå ska vara enligt manualen och tvärt om. Detta kommer betyda att kylaren inte är totalt centrerad över coren, men det gör nog inte särskilt mycket. En kille här på swec har gjort på detta vis och för honom funkar det prima.

7000A CU och AL/CU är mycket bra kylare. Tt har genom hela sitt sortiment en tveksam kvalitet på sina produkter. Om valet står mellan dessa så är det ett mycket enkelt val.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Kopparvarianten väger som sagt en del men oj så bra den är
Men jag vågar inte tänka på vad som skulle hända om den skulle lossna. Det skulle bara bli flisor kvar av grafikkortet
Fan vet om den inte skulle rasa rakt i genom parkettgolvet också..

Permalänk
Medlem

Vi har 3,st Silent flänsar i detta hus och dom är tysta det lovar jag, dom e bra bättre än sina föregångare.

Vi har 3,st sådana kylare här faktiskt till dessa cpu`s.
Thoroughbred 2400+ Vet ej temp.

Barton 2500+ Fulloud 45-46,grader (En 80mm fläkt för all ventilation i ett fullt chassi) Detta rum e varmast av alla.

Barton 2800+ Idle 34,grader Fulloud 44,Grader Varmt i rummet. Fullt packat i chassit också. Men har 5,st 80mm fläktar på 21dBa som går i lågvarv. <- ännu tystare. Denna temp mäts med en sensor-pad som e fäst på cpu.

Thoroughbred 2400+ Vet ej temp

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge